HTML

Benderik elmélkedik

Friss topikok

  • MAXVAL bircaman közíró: Biztosan Soros gazda tartozik nekik pénzzel, ezért dühösek. (2019.01.09. 06:08) Sok dühös ember
  • Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: @nemecsekerno_007: Bazz!te idén már ne igyál! (2018.12.28. 21:23) O1G
  • megamedve: @ulpius66: te meg egy szerény, szeretetre méltó, segítőkész, barátságos, emberbarát, jóravaló embe... (2018.12.06. 10:25) Örömtűz a CEU hűlt helyén
  • LoveKills: A szakértőktől kérdezném: Mi a vélemény/tapasztalat a Privileg, Bauknecht, Elektra Bregenz márkák... (2018.11.23. 09:36) A mosógép és a leve
  • gabiiii: @Benderik: Az államnak nincs saját pénze, hanem erőszakkal veszi el tőlem és még néhány másik adóz... (2018.10.25. 11:28) Konstruktívan a hajléktalanok kilakoltatásáról

Pelikán elvtárs és a négyes metró

2016.12.09. 07:53 Benderik

 

Jó, szóval én ott kiestem a megértésben, hogy három metróvonalunkból kettőnek van felszíni része, de mi a harmadikra tettünk gombokat, amivel az utasok nyitják maguknak az ajtókat, hogy az állomásokon a fölösleges nyitásokkal ne tóduljon a kocsikba az ugyanolyan hőmérséklet a légkondicionált peronokról az ugyanolyanra légkondícionált kocsikba.

Így annak megértésébe már bele se kezdtem, hogy miért csak az ajtóra tettek gombokat. Mert az összes busz-villamoson van gomb a környező kapaszkodókon is.

És igaz, hogy azokon értelme is van a gombnak, de ha már feltették nekünk ezeket az értelmetleneket pont erre a metróra, akkor már muszáj megnyomnunk, ha le szeretnénk jutni róla.

***

Na most ez csúcsidőben úgy megy, hogy egyetlen ember tudja megnyomni, aki épp' előtte áll, de az nem azért áll előtte, mert le akar szállni, hanem mert felszálláskor ott maradt neki hely.

Ezért vagy nagyon illedelmes, és minden megállóban szolgálatkészen végigpásztázza az arcokat, akar-e valaki leszállni, vagy afféle ajtónállóként minden állomáson megnyomja, ám rossz esetben nem képzett szélső utas -- netán bohém álmodozó, könyveket bújó bölcsész --, és magába vagy könyvébe mélyedve álldogál.

Ilyenkor egy ideig csend, majd egy kétségbeesett utas rájön, hogy ő akar csak leszállni, ijedt hangon szól, hogy leszállna, ezt ajtón álló hősünk vagy észleli vagy nem, s a végén vagy ő is ijedten fordul és nyit, vagy valaki félrelöki, hogy kinyissa.

***

A helyzetet szépen bonyolítja, hogy előre megnyomni se lehet. Tehát nem működik a módszer, hogy a belső utas már menet közben megkéri az ajtónállót, hogy nyomja meg a gombot, mert hiába is tenné. Így viszont formálisan nincs is mit kérni tőle, ezért marad minden a végére. Mert kérhetne valami bonyolultabban jövőbe mutatót, hogy majd ha egyszer megállunk lenne-e szíves, de ez inkább jövőbe vesző mint mutató -- kérni idegentől egy metrón ennél kézzelfoghatóbb azonnali cselekvést szoktunk. Esetleg, hogy leszáll-e, de igazából nem érdekel, leszáll-e, csak hogy majd nyomja meg, így már a kérdést is hülyének érezzük. Meg tömegben úgy is hisszük, hogy majd sokan leszállnak.

Talán ezért, talán nem, de én még nem hallottam senkit előre megkérni belülről az ajtónállót. Eleve nehéz is a tömeg távoli mélyéből irányítva tőle kérdezni -- hé, ajtónálló! -- de ha már a kérdés se konkrétan irányul valamire, csak olyan megfoghatatlan távoli vágyakat taglal...

***

De hogy a hatalmát esetleg felmérő ajtónálló se érezze magát nyeregben, ő ugyan az egyetlen, aki a többit ki tudja engedni, ő viszont kapaszkodni nem tud. S persze valahol minden társasjáték lényege, hogy minden szereplőnek kell legyen egy gyengéje, szóval társasjátéknak már jó, bár abból láttam már olcsóbbat is, alagút nélkül...

Mert az ajtó közepénél állótól a legközelebbi kapaszkodó úgy két-három utasnyi messzeségbe vész. S így persze a körülötte állóktól is egy-két utasnyira, és akitől egyre, az esetleg a mellette álló fején átnyúlva már elérhet egyet. Így marad vagy a hit, hogy Isten azért teremtette jóságosan puhára a tömeget abban a sok kabátban, hogy fékezéskor majd felfogjon, vagy az ajtónak támaszkodás, ami amúgy persze tilos.

De ez a helyzet a belső utasok egy részével is, mert még felső korlátból is csak a legbelső szakaszokra jutott.

Ám így legalább érthetővé válik, miért nincs gomb a nemigen létező kapaszkodókon. -- ha lassan is, de összeáll egy egységes világkép.

 +++

Csak ez a világkép már egyre inkább kezd emlékeztetni arra, amelyikben Pelikán elvtárs tisztelettel megkérdi, hogy de Virág elvtárs, se ajtó, se ablak?...

 

 

 

 

 

 

 

5 komment

Címkék: gomb metró kapaszkodó Virág Pelikán

A bejegyzés trackback címe:

https://benderik.blog.hu/api/trackback/id/tr8312033943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

É2I 2016.12.09. 14:54:08

No, nem tán tömegközlekedésre kellett váltanod? Mer' hogy amióta az létezik kb. ilyen anomáliákkal telített.

Persze, hogy azok akik megveszik sose közlekednek ilyenekkel. Max. akkor mikor nagy dérrel-dúrral átadják és az egy szál vagonban külön kerítik neki el a helyet. És ahol véget ér a csinnadratta ott biztosan megáll a szerelvény és ott is kell leszállnia, hogy átülhessen a szolgálati ódiba.

Gaborom 2016.12.09. 16:08:10

Ha helyzet az, hogy az ajtók felesleges nyitogatásának, és ezzel idő előtti elkopásának megelőzésére találták ki a nyomógombos megoldást, ami egyébként nemcsak a négyes hanem a kettes metrón is megy, nyilván azért csak ott, mert ezekben futnak erre alkalmas - eleve így szerelt - korszerű kocsik.
Nincs olyan hosszú felszíni szakasza egyiknek sem, hogy erre hivatkozzon bárki is, ez két végállomást és egy sima állomást jelent, nem többet, tehát a légkondi védelme ennél nem biztos,hogy lényeges. Néha szellőznie is kell az utastérnek.
Csak ennyit tennék hozzá, mert egyébként igazad van, csúcsidőben jobb lenne az automatikus össznyitás vagy mi...

Benderik 2016.12.11. 16:32:00

@É2I: Az ódin elgondolkodtam egy ideig, de meglett.
Amúgy én bár szükséges helyzetekre autó, de amúgy mindig is tömegközlekedtem. Így ez se most kezdte bökni a csőrömet, csak vmiért most csordult ki - talán mert a minap egyéb metrós bénázásokba is becsöppentem.

Benderik 2016.12.11. 16:35:47

@Gaborom: Hát ebben a kopásmegelőzésben legalább tényleg van némi ráció. Értelmesen használva.
Mert csúcsidőben a semmiért szivatják vele a népet, nagyon ritka az az ajtó, amit nem nyitnak ki. Így elég lenne a ritkább időszakban használni -- a villamosokokn is ezt csinálják.
Amúgy egy értelme lenne még, nagy hidegben/melegben a végállomáson állhatna csukot ajtóval, utas gombbal nyit, majd 10-20 másodperc és visszacsukódik. Az néha tényleg nem lenne rossz. (szintén ismert módszer busz-villamosról)
(Amúgy elnézést, lehet, hogy már a kettesen is bevezették -- induláskor sokáig csak a négyesen volt.)