HTML

Benderik elmélkedik

Friss topikok

Az óraátállításról, hogy miért még mindig?

2013.10.27. 11:57 Benderik

Egy cím szóljon arról, amiről szó lesz. Hát ez most ilyen.

A tartalmat meg elintézhetném azzal a divatos megállapítással, hogy imperialista (bocsánat: kommunista (bocsánat: globálkapitalista (ami amúgy nagyjából az imperialista))) csökevény, ami egykor jó volt, mára elavult. Ehelyett inkább elmondom, miért fontos mégis.

Előszöris vessünk egy pillantást a képre:



(  http://pctrs.network.hu/clubblogpicture/2/1/2/_/212777_480902773_big.jpg )

Most esküdjön meg kedvenc rajzfilmhőse életére az, aki azt állítja -- vagy elhiszi --, hogy ott fenn azok között a kerek és szögletes kis/közepes/nagy antennák között nincs legalább egy olyan, akiről igazából senki nem tudja már, mikor és ki tette oda, honnan hová s mit játszik át, drótjai egyáltalán be vannak-e kötve valahová, és egyáltalán ember rakta fel, vagy maga nőtt oda, mert látta, hogy itt jók az életfeltételek és megbújhat ragadozói elől.

Egy lányismerősöm szokta mondogatni, onnan látszik, hogy a világot a férfiak uralják, hogy direkt mindent a végtelenségig bonyolítanak, hogy a nők ne értsék. Mert nézzünk például egy autót: az nem lehet, hogy több százezer alkatrésze között tényleg mindegyiknek van valódi szerepe, hogy legalább egyikük nem a múlt tervezőasztalairól maradt ott hagyománytiszteletből meg mert pontos szerepét már senki nem érti, és túl sok lenne átgondolni, kitesztelni, mi lenne, ha elhagynánk. És egyáltalán: az olyan szavak, mint porlasztó és dűzni, kiemelőszelep és zsanér, végzáró profil és emeltyű, egyik se létezne, ha a világot a lányok találnák fel és irányítanák.

Aki szerelt már autót, mosógépet vagy akár biciklit, és összerakás után maradt végül fölösleges alátét, anya, vagy fémpöcök, ami nélkül azóta is vígan dalol a jószág, tudja,miről beszélek.

És gondoljunk bele: a Természet s az Ipar a hatékony gyors fejlődés oltárán gyakran benn felejt komplett modulokat, mert tényleg drága kitesztelni, mi lenne nélkülük. Biológiai emlékeim szerint az ember embriókorában pár nap alatt a teljes törzsfejlődésen végigszalad, mert a Természet így -- a kályhától indulva -- ismeri a receptet.

A savanyúkáposztát a rómaiak találták fel, mikor egy szállítmány a hosszú hadi utat végigzötyögve postafordultával megsavanyodott. És sokáig rabszolgák sétáltak hordókkal hátukon káposztát savanyítani, mire vki rászánt egy hordónyit, hogy kipróbálja a zötykölődés tényleges szerepét a folyamatban.

Szóval egyfelől az óraállítás is ilyen. Gyerekkoromban itt nem volt, aztán lett. A világon is hol volt, hol nem (időben fordított sorrendben, és hol-hol más dátumokon bevezetve), de most már jó ideje van. És nem volt könnyű bevezetni, a tér-idő kontinuumot kellett rendeletileg megerőszakolni, a vonatok éjszakai Szolnokon álldogálásával ill. Szolnokról Debrecenbe ugrásával (ősszel ill. tavasszal), de mára kialakult módszertana lett -- és ami még fontosabb: köré nőtt a világ. És egy ma már nem egyszerű világ. És ki merné azt mondani, hogy nem épül-e rá száz meg száz szoftver, melyek közül ha csak egy légiirányító vagy szívritmusszabályozó, ódaloghat szemlesütve, aki kiadta a parancsot...

Más szóval: olyan a fal, amilyen, de már így nőtte be a gyom, és ki tudja, mi van az alatt a gyom alatt, milyen vér spriccelne elő, vagy milyen őshonossá vált faj élőhelye válna munkagépek martalékává, ha egyszer nekilátnánk annak a falnak.

Ez tehát a praktikus érv, és akkor a kultúráról még nem is beszéltünk!

Mert a manapság vezető érvelés szerint az embert az állatvilágból a szerszámhasználat emelte ki. Ám sokan ezt vitatják, mert állatok is használnak szerszámot.

Ők azt mondják, hogy az, hogy nem dobjuk el a szerszámot, hanem tudjuk, hogy majd kelleni fog a jövőben, és eltesszük. A rendesebbje ráadásul úgy, hogy később meg is találja, de a lényeg nem ez, hanem hogy van képünk a Jövő -- s így az Idő -- elvont fogalmáról.

Sokak szerint a kultúrától vagyunk emberek, értve ez alatt, hogy nem csak "hasznos" dolgokra áldozunk, hanem olyan elvontakra is, melyektől csak lelkünk nemesbedik. Ezért építünk pl. olyan színházakat, ahol senki nem lakik, így az állat -- vagy akár az ősember számára is! -- értelmetlennek  tűnik.

Nos, ennek része az óraátállítás is. Ahogy Európa hagyományos értékeinek tartják a keresztény-római-görög stb. alapokon nyugvást,  a francia műveltséget és az olasz konyhát, úgy része kultúránknak az óraátállítás is immáron. Még ha tudományosan értelmetlennek is bizonyulna:  kinek ne lennének emlékei híres nagy (utólag megszépült) elkésésekről, egy órával az első hajnali busz elé kimenésekről, s hogyan is téphetnénk csak úgy ki létünk egy darabját?!...

Szóval kultúránknak is része, időérzékünket is bizonyítja. De tovább megyek: időérzéke az állatoknak is bizony igen fejlett: nem csak a melegtől érzik a tavaszt,  óra s GPS nélkül is megdöbbentő pontosssággal tájékozódnak térben és időben, és hát magunkról is tudjuk, hogy sokunk percnyi pontossággal képes ébredni vekker / okostelefon nélkül is.

No de melyik állat képes egyik napról a másikra átállítani mindent -- egész életvitelét -- egy órával?!

Erre az elvontságra csak az Ember képes.

Nem túlzás hát azt állítani,hogy minden eddigi elmélet egyesítésével arra juthatunk, az Embert az állatvilágból az óraátállítás képessége emelte ki.

Hát ezért.

           +++

Mindemellett ha az Emberiség úgy döntene, hogy megszünteti, én nem tiltakozom. Csak azt kérem, ne hübele módjára sokkszerűen tegyük -- amint mondám, ki tudja, mi sérülne ezzel?!

Szóval csak fokozatosan. Javaslom, hogy először reggelente csak a tavaszi, esténként az őszi átállást szüntessük meg, s figyeljük a hatást legalább tíz évig! Mert a másik fele ellen én még nemigen hallotam senkit tiltakozni...

.

.

.

.

72 komment

Címkék: óra kályha savanyúkáposzta állítás óraállítás

A bejegyzés trackback címe:

https://benderik.blog.hu/api/trackback/id/tr505601183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nandras01 2013.10.27. 13:08:26

jókat mosolyogtam, miközben olvastam :)

amúgy soha nem értettem a nyavajgást, hogy "de én nem tudok átállni", meg "úgy megvisel az átállás".
frászt. kényeskedünk barátaim, kényeskedünk :)

nandras01 2013.10.27. 13:10:02

ja, még megkérdezném, hogy ez a savanyúkáposztás eset valóban így történt?
(mert példának nagyon jó, de ha valódi az eset, akkor igen mély pszichológiai tanulságokkal bír)

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 13:41:00

Semmi szükség az óraátállításra, ez így igaz.

teddybear01 2013.10.27. 20:27:11

A blog olvasása közben letisztult, hogy az írója technikai analfabéta. Már az első felvetése, a "fölös antenna" esetében is kiderül, mert ugye, csak nem fog feltűnni a karbantartóknak egy "fölös" antenna! Pláne, ha éppen egy újat szeretnének a zsúfolt épülettetőre telepíteni.
DE a többi is eléggé női hozzáállás. Ki lehet hagyni néhány csavart, meg ezt-azt, de aztán ne csodálkozz, ha elindulsz teszem azt az árokba vele! Szinte mindennek meg van a működési funkciója, kivéve a kényelmi felszereléseknek. Azt viszont az utasok miatt építették be. Pl. légkondi nélkül is lehet autózni, csak éppen piszok meleg lesz a nyári napsütésben a kocsiban.
Stb.

Viszont az óraátállítás tényleg fölösleges. Nem azért kapcsolom fel a villanyt, mert öt óra van, hanem mert nem látok a sötétben.

Amator 2013.10.27. 20:35:38

Nem értem a kétkedőket. A villanyáram megtakarítás az semmi ?

teddybear01 2013.10.27. 20:41:59

@Amator: Ami azt illeti, én is kétlem, hogy egyáltalán sokat takarítunk meg az óraátállítással. Mostanában otthon is sokat használunk el, így a régi tétel, hogy a munkahelyeken több áramot lehet megtakarítani, mint amennyivel többet használunk otthon, lassan megdől. Pláne, hogy sokkal többen dolgoznak otthon, mint amikor bevezették.

Különben szeretnék már egy valódi felmérést, hogy mennyi is a megtakarítás...Valahogy bizonytalan vagyok a témában.

Amator 2013.10.27. 20:48:09

Nekem az maradt a fejemben, hogy egy 30 ezres kisváros éves áramfogyasztását lehet megspórolni.
Én elhiszem. A megtakarítás nem a téli hónapokban jelentkezik, hanem nyáron, amikor így is úgy is világosban kelünk ( a többség ), de este 1 órával később kell lámpát gyújtani.

clivis 2013.10.27. 21:09:41

Amator: ott a pont, nagyon nem mindegy, hogy egy nyári estén fél kilenckor, vagy fél tízkor gyújtasz villanyt. Reggel viszont így is, úgy is világos van...
teddybear01: én ma valamelyik "világlapban" 120 GWh-t olvastam...

vilagpolgar 2013.10.27. 21:34:34

" Mert nézzünk például egy autót: az nem lehet, hogy több százezer alkatrésze között tényleg mindegyiknek van valódi szerepe, hogy legalább egyikük nem a múlt tervezőasztalairól maradt ott hagyománytiszteletből meg mert pontos szerepét már senki nem érti,"

Made my day! :D

Elképzelem, ahogy egy autógyár fejlesztő részlegén, ahol képesek összehívni többórás megbeszélést olyan pitiáner dolgokon, mint egy-két plusz ellenállás-elem a kormányvezérlőbe, vagy épp pár deka plusz fémötvözet a alternátor burkára. Ja, hogy ezt az adott esetben pár centes költséget ki kell fizetni a cégnek pár milliószor? (minden autóba)
Na így képzeld el, hogy hagyománytiszteletből bent hagynak plusz alkatrészeket :D

Amator 2013.10.27. 21:45:36

@vilagpolgar: Én pedig elhiszem, pedig én gépészmérnök vagyok. A következők miatt:
Jelenleg ott tartunk hogy nagyon nagy a fluktuáció, és nagyon nagy a hajtás. 1-1 fejlesztésre egyre kevesebb időt hagynak. Azzal magyarázzák hogy a piac ezt követeli. Hülyeség, de ez van. Régen, pl. a BMW-nél 5 millió kilométert teszteltek egy új fejlesztést, ma már töredékét engedhetik meg az idő rövidsége miatt. A nagy nyomás miatt az emberek gyakran váltogatják egymás. Mindezek azt eredményezik, hogy előszednek korábbi megoldásokat, pofozgatják, pár helyen változtatnak, optimalizálnak, de a teljes dokumentációt nincs az az élő ember, aki átellenőrízze. Így biztos hogy besikerül 1-2 redundáns alkatrész is.

cm121 2013.10.27. 21:54:36

@teddybear01: www.mavir.hu/documents/10258/188256840/%C5%91szi_%C3%B3ra%C3%A1t%C3%A1ll%C3%ADt%C3%A1s_+10_22_vegleges.pdf/8ae64e7f-8bef-4045-9c4f-9f45bbf8e265
Idén voltam a MAVIR-ban látogatóban, és ott azt mondták, hogy az óraátállítással az esti csúcs kisebb, a reggeli csúcs nem változik. Ezzel spórolnak.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.10.27. 21:58:16

"Most esküdjön meg kedvenc rajzfilmhőse életére az, aki azt állítja -- vagy elhiszi --, hogy ott fenn azok között a kerek és szögletes kis/közepes/nagy antennák között nincs legalább egy olyan, akiről igazából senki nem tudja már, mikor és ki tette oda, honnan hová s mit játszik át, drótjai egyáltalán be vannak-e kötve valahová, "

Eddig jutottam. Ekkora kretént, mint a "tisztelt" szerző, keresni kell...

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.10.27. 22:02:00

@teddybear01: igen, azért kapcsolod fel, mert sötét van, de...
Az eredeti ötlet onnan jött - és azért sokaknál ez nem is változott, hogy a normál munkarend mellett nyáron jóval korábban világosodik, mint ahogy az emberek felkelnek, viszont este általában tíz óra körül még ébren vannak, viszont akkor már sötét van. Azt a reggeli, "felesleges" világosságot - pontosabban abból egy órát - tolunk át ezzel a téli-nyári időszámítással az esti, ébren töltött időszakra. Ezzel országos méretekben azért spórolunk valamennyi energiát.
Még most is, bár az emberiség bioritmusa alaposan felborult.

Amator 2013.10.27. 22:13:07

@álfirkász: Nem gondolod hogy @teddybear01 már elsőre megértette a magyarázatot ?

fda 2013.10.27. 22:20:49

@vilagpolgar: Jópár éve történt, a microsoft a windows NT oprendszert készült piacra dobni, amikor egy közvetlen kollégám elment hozzájuk Írországba a magyarításon dolgozni. Ő mondta, hogy az NT forráskódjának kb. 30%-ához (!) senki nem mer hozzányúlni, és érintetlenül görgetik a fejlesztések mellett, mert nem látják át, hogy mire való, inkább bennhagyják a rendszerben.
Ezek alapján simán elhiszem, hogy van pár bütyök pl. egy autóban is, ami csak azért van ott, mert már az előző alkatrész-verzióban is így csinálták, és a fejlesztő nem gondolkodott azon, hogy kell-e az oda.

murcicomp 2013.10.27. 22:40:17

Ha nem lenne nyári időszámítás akkor a sok kényeskedő azért sírna, hogy már hajnal fél háromkor pirkadna háromnegyed négykor kelne a nap este viszont 21 30-kor már tök sötét lenne. Engem biztos zavarna, mivel későn fekszem, viszont későn is szeretek kelni, és ha fényre ébredek akkor már ne nagyon tudok elaludni hiába van csak fél öt és ráérnék nyolckor kelni.Augusztusban már nem lehetne egy 18 órás fürdőzésre leugrani a Balatonra mert sötétedne és este hétre már lenn is lenne. Az autó iparban meg ami nem kell azt kihagyják, ami kell azt viszont olcsóbbra cserélik... A programokhoz meg mindig hozzáírunk, főleg ha nem mi írtuk előtte!

mande 2013.10.27. 22:51:15

Az óraátállítás nem kötelező, de van egy kis bibi. Mo valójában télen használja azt az időt, amit neki kell.
Az életünk megváltozott, egyre kevésbé működünk úgy, ahogy a napocska diktálja az ütemet, a nap közepe már nem délben van időrendünkben.
Aki nem akar órát állítgatni, az nyáron este nyolckor szeretné a sötétedést? Nem hiszem...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.10.27. 22:56:53

@Amator: Szoftverben ezt simán el tudom képzelni - pontosabban tudom, hogy létezik és gyakori. Mechanikai alkatrészeknél viszont kizárt.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.10.27. 22:58:35

@mande: "Aki nem akar órát állítgatni, az nyáron este nyolckor szeretné a sötétedést? Nem hiszem..."

Nyilván nem. De télen sem szeretne négy-öt órakor sötétedést. Erre pedig célszerű megoldás az, amit pl. az oroszok csináltak, hogy ősszel nem tértek vissza a téli időszámításra, maradt a nyári egész évben.

Boross Bence 2013.10.27. 22:59:05

@murcicomp: Nem nyári időszámítás nem lenne, hanem téli. Azaz Magyarországon stabilan UTC+2 lenne az idő.

Az óraállítgatás pszichikai terheit, káros hatásait nyilvánvalóan nem lehet úgy számszerűsíteni, mint az állítólagosan megtakarított gigawattórákat, személyes tapasztalatom szerint viszont az előbbi bőven meghaladja az utóbbit.

JohnHenry 2013.10.27. 23:33:49

nem az óráátállítás a gond "veleje", hanem hogy az időzóna szélén vagyunk, így itt nálunk messze nem "látványos" a hatása. Franciao.-ban ugye most este 9-kor is világos van... kismilliószor elmondták már, hogy időzónát kéne ugranunk, csakhogy akkor a románokkal lennénk egy időzónában és hát olyat mégse lehet, mert... ja mert hülyék vagyunk.

murcicomp 2013.10.27. 23:38:26

@Boross Bence: A nyári időszámítás a bevezetett, a téli az eredeti.

December 29 így nézne ki idén:

Napkelte: 8:36
Napnyugta: 16:53

Ez számomra és általában a nem műszakos beosztásúakra nézve mikor munkába megyek még nincs nap, mikor haza jövök már nincs fent a nap, a jelenleginél legalább reggel világos van

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.10.27. 23:54:38

"Aki szerelt már autót, mosógépet vagy akár biciklit, és összerakás után maradt végül fölösleges alátét, anya, vagy fémpöcök, ami nélkül azóta is vígan dalol a jószág, tudja,miről beszélek."

Hát, ha így nézzük, pl. az egyik veséd is felesleges, de azért mégsem operáltatod ki, és adod el. Vígan elvagy egy vesével is, de ettől még azért túlzás, hogy nincs szükség rá.

Amúgy komolyan egyes embereknek felborítja az életvitelét az, hogy egy órával később/korábban van minden? Mármint nem mindegy, hogy 4kor vagy 5 kor sötétedik? 2 hónap múlva átállás nélkül is máskor fog.

vikilililola 2013.10.28. 00:02:19

Szerintem meg az óraátállítás teljesen hülyeség. Az elsö világháború idején mikor bevezették még lehetett arra hivatkozni, hogy áram megtakarítás, de ma már nem. Ma ugyanolyan sokat fogyasztunk legyen az nappal vagy èjjel!
Ennek ellenére én azt támogatnám ha úgy hagynánk abba ezt az óraátállítgatást mint Oroszország ès egyéb keleti társaink, ahol a nyári idöszámítás lett az alapértelmezett!

Boross Bence 2013.10.28. 00:04:12

@murcicomp: Igen, ahogy egy közelmúltbeli origós cikk is leírja, UTC+2 esetén "télen hetvennyolccal több olyan napunk lenne, amikor csak 7 óra után kelne fel a nap, cserébe nyáron hatvanöttel több olyan nap lenne, amikor még este 8 óra után is világos van."

www.origo.hu/tudomany/20131025-kozep-europai-vagy-kelet-europai-ido-magyarorszag-ilyen-lenne-a-bucsu-a-kozep-europai.html

Nehéz vitatkozni azzal, hogy egy téli reggelen rosszabb dolgozni indulni sötétben, mint világosban. Viszont az emberek társas élete nagyrészt munka után zajlik, így nyáron remélhetőleg sokkal jobb lesz a munka utáni időszak, míg a téli nem nagyon változik. Szerintem ez egy igazi mentalitásbeli ugrást okozna: a mai rosszkedvű magyar társadalom elmozdulna a mediterrán világ, az életigenlés, a kiterjedtebb szociális kapcsolatok felé. Talán nem véletlenül emlegetik fentebb sem, hogy Franciaországban milyen jótékony hatású, hogy délután sokáig tart a világosság.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.10.28. 00:42:18

@Amator: nem gondolod, hogy ilyen idióta posztok alatt elolvasom az összes kommentet

HgGina 2013.10.28. 01:04:19

@teddybear01: vágül is a nők nagy részéből köztudomásúlag kihagyták az agyat. Mégis működnek.

Szúnyog 2013.10.28. 01:59:48

Süket duma ez az átállási nehézség.
Nagyon szar lenne, ha nyáron már este 8-kor erősen sötétedne.
És szar télen a korán kelőknek, ha későn világosodik. Jó ez így, maradjon így.
Aki meg azt hiszi, hogy a kihagyott alátétek feleslegesek volta, hülye, vitatkozni sem érdemes vele.

colonel Tigh 2013.10.28. 03:33:58

A nagy nyári vs. téli villanyoltással kapcsolatban csak azt a tényezőt felejtette ki eddig mindenki, hogy mikor ezt kitalálták még nem volt minden második lakásban klíma...

A másik a cikk, hát ezt tényleg csak egy nő írhatta. Bonyolultnak tartja az óra állítást, aztán levonja a konklúziót, azt javasolja, hogy "hogy először reggelente csak a tavaszi, esténként az őszi átállást szüntessük meg, s figyeljük a hatást legalább tíz évig"? Ez aztán sokkal egyszerűbb lenne b+, Nem ismerlek kedves író, de te tényleg nőből vagy, még ha férfinak is születtél véletlen.

varisztor 2013.10.28. 04:53:59

Csak egy, de nagy hátránya van ennek az időállítgatásnak. Ez pedig az ember biológiai órája. Én pl. most három hétig 5-kor kelek majd hat helyett, mert óra nélkül ébredek. A biológiai órát pedig át kell szoktatni, nem állítható egy mozdulattal. Akik hívei ennek a cirkusznak, azok is megszenvedik, csak nem vesznek róla tudomást. Az energia spórolása gyenge érv egy olyan országban, ahol az ipar nullára redukálódott. Azon lehetett sokat spórolni, ahhoz képest a háztartások fogyasztása semmi.

bandigyerek 2013.10.28. 06:28:07

Ennyi következetlen, nettó hülyeséget összehordani egy rövidke írásban, ez igen, ez már valami!!! Minden karakteréből süt a dilettantizmus, a rosszindulatú ostobaság. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy a "valós" időre visszaállás alkalmából ekézi a nyári időszámítás rendszerét... Gondoltam, itt javaslom az elkövetőnek, hogy nézzen valami más foglalkozás után, de zavarba jöttem az alternatívákat illetőleg...

bandigyerek 2013.10.28. 06:35:45

Egyébként ez a téli-nyári időszámítás csak a világításra van hatással, és akkor találták ki, mikor a háztartások áramfogyasztásának jelentős részét a világítás tette ki. Ez ugye ma már nincs így.

odamondó 2013.10.28. 07:06:46

Nyári időszámítás forever!

Totál fölösleges ez az állítgatás és nem azért mert nem tudok hozzászokni. Hozzá tudok, de télen 4kor már korom sötét van reggel meg max a nyanyáknak van előnyük abból, hogy világos van már 5kor...

Továbbá aki amellett kardoskodik, hogy bezzeg nyáron 1 óra világítást spórolunk meg az remélem végig gondolta már, hogy az összes iroda összes légkondija mennyit fogyaszt... Annyit, hogy egész évben lámpa nélkül lennénk se spórolnánk vissza.

2013.10.28. 07:08:08

Junius 21 Napkelte: 04:46 Napnyugta: 20:44 (Budapest) Forras: calendar.zoznam.sk/sunset-hu.php?city=3054643

Jun 21, 2013 Napkelte 4:43 AM Napnyugta 9:33 PM (Berlin, Nemetorszag) Forras: www.timeanddate.com/worldclock/astronomy.html?n=37&month=6&year=2013&obj=sun&afl=-11&day=1

Jun 21, Napkelte 5:42 AM Napnyugta 8:08 PM (Los Angeles) Forras: www.timeanddate.com/worldclock/astronomy.html?n=137&month=6&year=2013&obj=sun&afl=-11&day=1

Ossze lehet hasonlitani, hol van ertelme az oraallitasnak. A leghosszabb napon hol, mekkora elteres van a napos orak szamaban.
A biologiai ora "atallasa" pedig, ha valakinek olyan nagyon nagy problema, az remelhetoleg nem utazik meg Nemetorszagba sem, nem hogy Ausztraliaba vagy Japanba, vagy barhova, mert meg szegeny meg fogja sinyleni es harom hetig szenvedni fog tole :/ Nemetorszagban elvileg azonos az ido a budapestivel, de megis maskor van napnyugta es napkelte.
Nem nyavogni kellene, mint egy @#$%&!

DFK 2013.10.28. 07:35:16

Valóban, ma már a háztartások energia fogyasztása nem a világításból ered (TV, DVD, számítógép, hűtő), ezért ott alig van megtakarítás. A munkahelyek többségében részint nem a világítás adja az áramfogyasztást, vagy olyan a munka sok helyen, hogy éjjel-nappal kell világítani.
A bioritmust meg tényleg megzavarja, főleg a tavaszi átállás.Még ha nem is érzed, a teljesítményed akor is rosszabb pár napig.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.10.28. 07:41:20

@vanvelemenyem: "A biologiai ora "atallasa" pedig, ha valakinek olyan nagyon nagy problema, az remelhetoleg nem utazik meg Nemetorszagba sem, nem hogy Ausztraliaba vagy Japanba"

A magyar emberek többsége nem utazik évente az említett vagy egyéb országokba. Aki meg mégis, az többnyire önszántából. Az óraátállítást viszont ráerőltetik az emberre, akár akarja, akár nem.

A biológiai óra átmeneti zavara pedig orvosilag bizonyított tény, vannak statisztikák is arról, hogy ilyenkor több a baleset, többen fordulnak orvoshoz stb. Minden bizonnyal a termelésben is megmutatkoznak a hátrányok, még ha nincs is róla statisztika.

Ha mindezen károkat is figyelembe vennénk, akkor egyáltalán nem bioztos, hogy az egyenleg pozitív lenne. Csak hát a villanyfogyasztás közvetlenül mérhető, az emberi károk viszont nem forintosíthatók olyan könnyen.

Na de tudjuk, hogy a legfőbb érték az ember, nem?

2013.10.28. 07:45:19

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nem igazan ertetted meg, amit irtam.
Nem baj, nem fogom elmagyarazni.

2013.10.28. 07:49:41

Na de ha ez nem jó az embernek,nem jó az ELMŰ-nek,akkor kinek jó ez és miért erőltetik?

Deszkás 2013.10.28. 07:55:12

@Amator: Mivel nincs igazán megtakarítás, ezért igen, semmi.

Deszkás 2013.10.28. 08:00:24

@álfirkász: De mivel tovább van világos, tovább van meleg este, tovább használod a légkondit otthon, ezáltal több az elhasznált energia, mint ha korábban sötétedne, és korábban kezdene hűlni a levegő és a lakás.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.10.28. 08:02:40

@vanvelemenyem: Légy nyugodt, megértettem. Csak nem értek egyet veled. Ezek szerint te is azok közé tartozol, akik értetlennek tartjék a másikat csak azért, mert nem ért egyet velük. :) Sebaj...

Deszkás 2013.10.28. 08:04:50

@Jóképességű Takarítónő: Azért nem erőltetik a változást, mert ezt megint egyszerre kellene meglépni az egész világon, vagy marha nagy keveredés lenne abból, hogy nyáron együtt járnának az óráink a nyugattal, télen a kelettel.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.10.28. 08:14:54

@Deszkás: Országos szinten akkor sincs ebből megtakarítás, hiszen a klímával hűtendő órák száma nem változik. Csak a fogyasztás aránya változik a munkahelyi és az otthoni klímák között.

tomwar 2013.10.28. 08:18:34

Semmi ertelme, gyakorlati haszna minimalis...maradjunk a nyarinal.
Ket kisgyerekkel (4 het, 15 honap) a vilag szivatasa...

tomwar 2013.10.28. 08:19:53

@Boross Bence: Meg reggel, mobilon olvastam...es igen, teljesen egyetertek! Imadtam tavaly Franciarszagban a kesoi naplementet!

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.10.28. 08:21:27

@DFK: Egy mértékletes, jó hozzászólás. A 150 wattos égőnk 23 wattos körfénycsőre egyszerűsödött, 2 wattos lednél lehet órákon á olvasni:). Így a világítás eleve kiesett az óraátállító tényezők közül.
A tv, a setétbox és az asztali pc eszi átlagban az ötven wattot, ha süt a nap, ha nem.
Ha zavar az átállás igyál. A módszer ugyanaz, mint az új műfogsornál, egy bb buli után már úgy sem emlékszel a régire.
A cikk meg szép és tökéletes, egy sor olyan dologért fizetünk, amit elfelejtenek kimódosítani a rendszerből, vagy direkt beletesznek, mert úgy is megveszed.
Mielőtt a wájth guruk megennének 40 évig volt szerencsém villamos vezérlésekkel és automatikával foglalkozni.
Ezen a billentyűzeten, ha videóelemzést készítenének, a jobb oldalon lévő funkció és numerikus billentyűzetnek már régen a bal oldalon kellene lenni. és akkor nem kellene állandóan elengednem az egeret:) Ugyan az őskorban egy vezető sinen tehetted bármely oldalára. De azt most balkezesnek hívják és aranyáron adják. www.lefthandedworld.com/left-handed-keyboard.aspx

Michel Djerzinski 2013.10.28. 08:28:49

Én is támogatom az óraátállítás eltörlését, viszont nekem a TÉLI időszámítás klappol, egyszerűen most érzem azt, hogy szinkronban van a biológiai órámmal az aktuális idő. A nyári időszámítás egy pokol: egy órával kevesebbet lehet aludni, és hiányzik az az egy óra, amit elvesznek...

tobias2 2013.10.28. 08:30:45

Igaza van a szerzőnek! Még júliusban szétszedtem az autót, nem raktam vissza bele a légkondicionálót. Anélkül is ment! Sőt! Kevesebbet fogyasztott és az anyósom sem ült többet bele egész nyáron!

A mostani időeltolás pedig úgy összezavart, hogy azóta pszichológushoz járok. Képzeljék, hajnali 2 óra 59-kor megfőtt a kávém, aztán megittam, ránéztem az órára és 2 óra 1 perc volt. Kis híján elájultam!

Grgabácsi 2013.10.28. 08:33:58

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Ja, például milyen fasza lenne, hogy nyáron már hajnali négykor verőfény van, de már este nyolckor sötétedik. Biztos én vagyok fordítva bekötve, de annak ellenére hogy koránkelő életmódot folytatok, valahogy inkább bejövős, ha nyáresti szabadtéri fröccsözéskor nem a tyúkokkal sötétedik.

tobias2 2013.10.28. 08:39:24

@Grgabácsi: Az igazi megoldás az lenne, hogy áprilistól októberig az egész Föld az északi féltekére költözne, utána meg vissza a déli féltekére. Ha mindenki a sarkkör közelében élne, alig kellene világítani! Aki meg ragaszkodik ahhoz, hogy az egyenlítő környékén vegetáljon, annak úgysincs pénze villanyra, úgyhogy ő se fogyaszt. Ez a tökéletes életmód, emberek!

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.28. 08:45:45

@Grgabácsi:

Ezen az alapon legyan az óra 3 órával visszatekerve, mint Kína nyugati részén és legyen délután 4-kor dél.

tobias2 2013.10.28. 09:08:14

@Michel Djerzinski: Neked az egész éves napi óraátállítás az ideális megoldás, Michel. Az órákat úgy kellene beállítani, hogy hajnali 3-kor már világos legyen, majd 9:00 órakor előreállítani 15:00 órára. Így kimaradna a fertelmes déli kolompolás, és hat órával rövidülne a munkaidő. A nap a legrosszabb esetben is 20:00 órakor nyugodna le, nyáron soha, mert este 21:00 órától hajnali 3-ig állna az óra, a visszaállítás miatt. Senki nem fogyasztana semmi villanyt.

beengedő vilma (törölt) · www.liverpoolfc.com 2013.10.28. 09:47:51

nem értem a sok nyavajgót, aki panaszkodik az átállítás okozta "nehézségekre".

biztos semmi más bajuk nincs az életben, ezért ilyen pitiáner apróságokon is nyavajognak. tipikus emberfajta, akiknek semmi sem jó.
nézzenek utána kicsit tudományosabb oldalakon: igenis rohadt sokat spórolunk vele. évi 1x ki lehet bírni a korábbi ébredést, nem sérül senkinek a lelke miatta, csak beképzeli magának.

beengedő vilma (törölt) · www.liverpoolfc.com 2013.10.28. 09:52:10

ja és legyetek erősek: ha eltörölnék az átállítást, akkor a téli maradna, mert az a tényleges idő. még így is el akarnátok törölni?

déjá vu39 2013.10.28. 10:01:06

Gondolom, a bejegyzés szerzője tréfálkozni ("elmélkedni") akart egy kicsit. Nem világos, hogy eközben miért került a savanyú káposzta meg az antennák az óraállítással egy sorba, de ez az én hibám - nem elég csavaros az észjárásom.

Ami a címbeli témát illeti, az óraállítás nem egyszerre valósult meg a világon (már ahol van), tehát meg is szűnhet fokozatosan. Éppúgy kezelhető, mint az időzónák.

A magyarországi átállításnál az (egyik) indok a közvilágításnál elérhető megtakarítás volt. Csakhogy akkor a közvilágítást mechanikus időkapcsolókkal kapcsolták, míg most alkonykapcsolókat használnak (ami a fényviszonyoktól függően kapcsol ki/be).

Megváltozott a fogyasztás szerkezete is. Most már nem télen,hanem a klímák miatt nyáron van a fogyasztási csúcs, - a klímák pedig a hőmérséklet szerint szabályoznak. Egyszerűen közömbösek a fényre. Meg vannak energiatakarékos izzók, hűtók, TV-k, stb.

Nem hiszem, hogy bárki ki tudná számolni, hogy mennyi a megtakarítás vagy veszteség az időátállítással. Saccolni persze lehet, a papír (bocs az Excel) mindent elbír.

Viszont, valós idejű informatikai rendszerekben komoly problémát okoz az időfolytonosság megszakadása (1 óra lyuk az időben), illetve az átfedés (amikor a tényleges és a mutatott eseménysorrend megváltozik). Jó sokat kínlódtam (kínlódtunk) vele, és nincs jó megoldás.

qwertzu 2013.10.28. 10:06:37

@beengedő vilma: Nem feltétlen kéne télinek lennie.

Megoldások a problémára:

- Rakjuk át az országot UTC +2-be télen-nyáron. Igen télen rossz lenne a kelés. Ami viszont kellemetlen lenne, hogy a környező országokban csak Romániával lennénk egy időzónában télen. A nyár nem változna.

- Az egész világ álljon UTC-re oszt jónapot. Temérdek fejlesztői munkaórát spórolhatnánk meg vele. :)

- Indítsuk be a Jupiteren a magfúziót valahogy, így a Naprendszerünkben kettőscsillag lenne, sokkal többet lenne világos.

- Elég sok tükörrel az űrben csodákat lehetne művelni.

DFK 2013.10.28. 10:27:42

@beengedő vilma: egyszerűen nem igaz a nagy megtakarítás. Itthon egy 30000-es város fogyasztását spóroljuk meg. Elhanyagolható. Az átállásnak meg senki sem számolja a költségét 8mert az is va! közvetlen és közvetett).

qwertzu 2013.10.28. 10:40:10

@déjá vu39: "Jó sokat kínlódtam (kínlódtunk) vele, és nincs jó megoldás."

UTC?

stanci 2013.10.28. 10:41:14

Döbbenet!
Itt mindenki a megtakarítás körül ugra-bugrál, a biológiai óra az semmi!
Akinek nincs gyereke, az ne is szóljon hozzá!
Egy bölcsőde és ovoda mellett laktam.
Ha valaki végig hallagat azt a keserves sírást, amikor egy órával elöbb hozták a gyerekeket, az nem írna olyan marhaságokat, amit itt legalább a fele a hozzászólóknak ide írt.
Kiváncsi vagyok, hogy évtizedek óta hány tízezer gyereknek kellett átélni napokis, sőt hetekig az átálást. A sérülés mértékét nem az én tisztem felmérni. Az a néhány "okos", aki azt írta, hogy semmi az átállás biztos, hogy nem hatra vagy hétre megy dolgozni, és nem ötkor ébreszti az apró gyermekét.

stanci 2013.10.28. 10:42:45

Napokig átállást

csárlszbrunzol 2013.10.28. 10:54:39

Néhányan újraindíthatnák a humormoduljukat...

Enzo 2013.10.28. 11:13:12

@Amator: szerintem ha nyáron spórolunk azzal hogy átállítjuk az órát, akkor télire egyszerűen fölösleges visszaállítani. lehet hogy akkor még többet spórolnánk meg. :) le az átállítással, legyen télen is ugyanaz az időszámítás mint nyáron (UTC+2)!

2013.10.28. 11:21:04

kurva jo hogy mindenkit csak oraállitáskor foglalkoztat a téma, ekkor mindenki ért hozzá, utána meg szarik rá. kezd már uncsi lennei a felesleges hangulatkeltés a témában. aki nem akar orát állitani, az ne állitson.

stanci 2013.10.28. 11:57:08

Béla Béla, ostobaság

fátum 2013.10.28. 12:01:12

@nandras01: Itt mást írnak:
www.haszon.hu/agrar/gazdaasszony/904-igy-keszuel-a-savanyu-kaposzta.html
"A savanyú káposztát Európába a XIII. században Dzsingisz kán mongol seregei hozták el."
Az biztos, hogy valakik, valamikor kitalálták.
A zötykölődés helyett az alapos lenyomkodást és nehezék alkalmazását kellett feltalálni, vagyis nem volt értelmetlen a sétálgatás, csak ki kellett találni helyette valami jobbat, egyszerűbbet.

MaCS_70 2013.10.28. 12:19:33

Halihó!

Az alapprobléma ugye az, hogy a napi időbeosztásunk nem délre szimmetrikus, jóval több az aktív időnk az esti órákban. Ezért aztán értelmes dolog a "delet" hátrébb csúsztatni. A gond viszont mégis megjelenik, hiszen télen annyira rövidek a nappalok, hogy a munkaidő gyakorlatilag kitölti a világos órákat, és az lenne a probléma, hogy a reggeli sötét miatt romlana az emberek teljesítménye, közérzete.

Ezért jó megoldás az óraállítás.

Az pedig, hogy mennyire veszi igénybe a szervezetet? Nos, erre panaszkodni nettó picsogás.
Volt szerencsém erről egy alváskutatóval elég sokat beszélgetni. A lényeg nagyjából annyi, hogy az emberek 99%-a napi egy óra időeltolódást minden probléma nélkül él át, a maradék 1%-99%-ának pedig két nap kell ehhez. Aki három nap alatt se alkalmazkodik, annak valamilyen egyéb problémája van.
Sajnos azonban sokan tisztán belemagyarázásos alapon "szenvednek" az óraállítástól.

Üdv: MaCS

BSz 2013.10.28. 13:38:11

@teddybear01:
3 évig mászkáltam BP egyik legmagasabb tetőjén.
Volt bőven olyan antenna, amiről senki sem tudta megmondani ki fia borja. Néha megcsináltuk, hogy ami nem volt a regiszterben azt lekapcsoltuk, hátha jelentkezik a tulaj, néha jelentkezett, és kiderült az elírás, néha nem. Úgyhogy igen is jó a példa.

Az autónál pedig csak annyit mondanék, hogy egy felső kategóriás autóban több számítási kapacitás van, mint a NASA gépeinek holdra szálláskor. Biztos mind szükséges, elvégre a kényelmi funkciók ellátása sokkal nehezebb, mint embert a holdra juttatni, nem lehetne kevesebb erőforrásból megoldani... ja hogy nem is akarják :-)
(egyébként még meglepően jól gazdálkodnak az autóiparban pl a memóriával a PC-khez képest)

BSz 2013.10.28. 13:40:37

Megtakarításról:
ha lecserélnénk az összes régi hűtőt / TV-t / PC-t sokkal többet takarítanánk meg (akár állami támogatással). Házak szigeteléséről nem is beszélek. És ezeknek nincs negatív hatása, csak pozitív, nem úgy, mint az óraátállításnak!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.10.28. 14:06:08

@BSz: "elvégre a kényelmi funkciók ellátása sokkal nehezebb, mint embert a holdra juttatni, nem lehetne kevesebb erőforrásból megoldani"

Egy autóban igen sok funkciót real time kell elvégezni, pl. az ABS vezérlésénél nem nagyon lehet tökölni. Épp ezért ott fölösleges programsorok sem nagyon vannak. A kényelmi funkcióknál (pl. ülésállítás és hasonlók) persze más a helyzet, de én azt gyanítom, hogy inkább a könyvtárak foglalnak sok helyet (és a hívásuk igényel sok időt) - és vsz. itt van a legtöbb archaikus programrész.

Michel Djerzinski 2013.10.28. 15:58:24

@tobias2: vicces gyerek vagy, gratulálok, de pont nem erről beszéltem.
süti beállítások módosítása