Egy javaslatot teszek most, hogy lehetne viszonylag egyszerűen egy igazságos rendszert alkotni a megmaradt rezsitámogatás elosztására
Első körben kihagyva a szociális helyzetet, később visszatérek rá.
***
Szociális szempontokat elhagyva legigazságosabb talán a fejenként egyforma mértékű támogatás.
Ezt persze első ránézésre nem egyszerű megoldani, mert a magyar lakcímnyilvántartás messze nem tükrözi, ki hol lakik és fogyaszt valójában.
Gondoljunk csak a bejelenteni nem engedett albérlőkre, az egyéb szempontok miatti trükközésekre és kényelmes elnagyolásokra, ami azonban még csak nem is feltétlenül az érintettek hibája, így büntetni nem lenne igazságos -- mondván, ő bajuk, minek trükköznek.
Ezért választhatták első körben, hogy villany-/gázóránként adják az egységnyi támogatást.
***
Ami persze súlyosan igazságtalan, hisz' ugyanakkora átlagfogyasztást támogatnak egy egy- és egy tízfős családra. Amin a nagycsaládos támogatás reszel picit, de az nem vonatkozik pl. nagykorú gyermekekre stb. .
***
Nos, egy viszonylag egyszerű módszer lehetne egy fejenkénti átlagfogyasztás utáni árkülönbözetet megállapítani a piaci és "rezsiár" között, ez lenne egy forintősszeg külön gázra és villanyra, ezt összeadva pedig egy alanyi jogon járó támogatás minden Magyarországon élő magyar állampolgárnak (vagy egy finomított körnek, akiket támogatni akarunk).
Ez aztán egyfajta utalványként felhasználható lenne bármely lakossági fogyasztási hely számlájának befizetésére.
Netes fizetés esetén az utalványhoz tartozó "kuponkóddal", hagyományos fizetésnél magával az utalvánnyal.
Illetve nyilatkozni is lehetne, hogy milyen fogyasztási helyre.mekkora összeget használna fel egy adott jogosult, és akkor kuponokkal játszadozni se kell, értékük automatikusan csökkenti az adott hely számlaértékét.
Minderre kuponkód nélküli nyilatkozathoz akár Ügyfélkapu is felhasználható lenne, kuponnal fizetéshez némi netes fejlesztés, de ezek -- bár azon belül fontos, ám a feladat bonyolultságához/fontosságához képest megugorható -- részletek.
***
És akkor a szociális rászorultsági szempontok.
Nos , mivel ezekről -- akár pl. a most is belengetett nagycsaládos kedvezmények -- amúgyis állampolgáronként s nem villanyóránként van nyilvántartás, ezeket is egyszerűbb lenne e rendszerben kezelni, mert szimplán több "kupon" járna az adott személyeknek.
***
A rendszer azt is kezelni tudná, ha a spórolási kedv elősegítésére megengednénk a fel nem használt kuponok eladását akár más magánszemélyeknek, akár cégeknek, mely utóbbiak azt így “GDP-be forgatnák”. De tudom, az irigységfaktor ennél nagyobb, így a rendszer természetesen arra is módot ad, hogy a fel nem használt kuponok "elvesszenek", azaz értékük az államnál maradjon. A cégek kizárása viszonylag egyszerű, ha cég nevén levő fogyasztási hely számlája kuponnal nem fizethető. Magánszemélyek közti csereberével meg leginkább nem érdemes foglalkozni – bonyolultsága miatt nem éri meg. De mindez csupán egy lehetőség, tudom, ennek elfogadása meghaladná korát.
+++
Nos, hát ennyi.
Kétlem persze, hogy bárki illetékes olvassa ezt, de ha csak annyi hatása van, mint egy esernyőnek, amit ha elviszünk, nem lesz eső, nekem mindegy.
Csak valami értelmes, igazságos és egyszerű rendszer kerekedjék belőle.
Mert egyik végén adófizetőként, másik végén fogyasztóként magam is ott ülök.