"Tarlós István főpolgármester azt mondta, a felüljáró
városképi szempontból rendkívül csúnya,
ezért kell elbontani."
Tényleg nem szép.
Vasbeton.
Hámlik a bőre.
***
Viszont segít az alatta elmenő autóknak, hogy ne kelljen megvárniuk a rajta átmenő autókat. Kikből egyikből sincs túl kevés.
Nem tudom, ha most kellene nulláról tervezni a Nyugati teret, érdemes lenne-e felüljárót építeni rá.
Meg kellene fontolni, mennyibe kerül, cserébe mennyivel gyorsítja a forgalmat, csökkenti a dugót, a környezetszennyezést.
***
Csakhogy ez már készen áll. Nehéz lenne ráhúzni, hogy forgalmi szempontból ne érné meg.
Karbantartás is létezik persze, ami pénzbe kerül, de maga a szerkezet vasbeton, így gyanúm szerint legfeljebb a málló vakolat vihet kis pénzt, maga a szerkezet túléli a civilizációnkat, ha direkt nem robbantjuk fel.
Mondjuk mert csúnya. (Vagy mert csípi a szemünket, hogy túlélhet minket.)
***
Csak hát külön művészeti ág van már, ami meglepő hatékonysággal fazoníroz szinte vagy teljesen szépre betonmonstrumokat.
Érdekes, hogy ez fel se merült. Miközben művészien szépre festett tűzfalak s egyebek nálunk is akadnak szép számmal. És ez tényleg csak egy a pusztán kinézetet tupírozó lehetőségek közül.
Legalább egy kamu pályázatot kiírhatnánk rá, lehetne-e csúnyaságát eltüntetni.
Százával érkeznek ilyenekre tervek jeles építészektől a világ nagy városaiban, és jó eséllyel akadna használható köztük. Kamupályázaton első díjat nem kapna persze, de a zsüri különdíjával talán vigaszágon befuthatna -- addigra az eredeti pályázót nyilván kisemmizve, de legalább egy már megépült s naponta több ezer autó által használt építménynek nem kéne csak azért eltűnnie, mert csúnya.
***
Amúgy még egy nyüves netes szavazás se rémlik, ahol megkérdezték volna az utca emberét, hogy szerinte csúnyább vagy hasznosabb. Pedig a csúnya állítólag a szemlélő érzékelésében csúnya, szemlélő nélkül nincs se csúnya, se szép.
S nem azt akarom mondani ezzel, hogy ne lenne csúnya. De a koszos vagy kócos gyerekünket, se a szakadékba küldjük, hanem fürdeni meg fodrászhoz.
***
Jelzem, az a sok abban a korban épült aluljáró például tényleg elég gyökér módon lett megcsinálva a Nyugatinál és sok más nagy téren is abból a szempontból, hogy milyen elvetélten kacskaringós útvonalakon lehet eljutni bennük bármely két pont között.
Bár ez sem a szocializmus sajátja, a Móriczra pl. igen sikeresen átmentették a metróépítők ezt az ősi tudást.
De speciel pont ez a felüljáró egyenesen összeköti a két utat, mit összekötni ígér.
Nem elsőre sikerült, de ez is már a múlté, azt a pénzt már nem kapjuk vissza, ha most lebontjuk.
***
"a felüljáró elbontása az elmúlt években többször is felmerült, de korábban az volt a szakemberek álláspontja, hogy csak akkor lehet bontani, ha helyette közúti aluljáró épül."
ami az arra futó sok csatorna / miegymás miatt szinte lehetetlen lenne, ám
Tarlós szerint viszont a FŐMTERV most olyan javaslatot terjesztett elő, amely szerint mégis megoldható a szintbeli keresztezés, a felüljáró nélkül – és úgy, hogy a 4-6-os villamosok mostani gyakoriságú közlekedését is biztosítani tudják"
***
Na most.
Képzelje el a Kedves Olvasó, hogy tervezőcége van, akit legnagyobb és jól fizető ügyfele éveken át nyüstöl, hogy ő márpedig szintbeli kereszteződést akar, és olyat tervezzen neki.
Már miért ne tervezne???
Ha a K. Olvasó -- elavult szokás, de valamiért -- tisztességes, először azért megnézi, mik a tényleges lehetőségek.
De ha ez nem tetszik a megbízónak, és évek óta rágja a fülünket, mert láthatólag valami mélyebb okból gyűlöli azt a felüljárót?
Vállat vonunk, elé teszünk egy tervet, ahol szintbeli kereszteződés van.
A villamos előírt adottság, az mérhető, hogy tud-e ugyanolyan gyakran menni, az autók meg majd osztozva a maradék időn, ahogy tudnak.
Aztán ha szíják a fogukat, ő dolguk, az ő közös képviselőjük akarta így. Azt eszik, amit rendeltek, mégis, mit gondoltak, hogy majd átjárnak egymáson?
***
Lehetne persze valódi koncepció is emögött, ami egyéb okból amúgyis csökkenteni tervezné a városi autóforgalmat, amit így már tényleg elbír a szintbeli kereszteződés.
Csak hát ilyen koncepcióról nem tudunk, és hogy itt nem ez a mozgatórugó, arra erősen utal, hogy ilyesmit nem is említenek.
Csak hogy csúnya.
***
Csúnya.
Szerencsére ebben a városban már csak ő csúnya. A felüljáró. Minden más szép.
A kerületek infrastruktúrájának terhelését figyelmen kívül hagyó, és a városképi szabályokon jótékony homályban túlnyúló, egymásba passzírozott új lakótelepek -- bocsánat most lakóparkként építik s árulják -- szerencsére nem csúnyák.
Az irodaházak is szépek.
Csak a felüljáró. Ő csúnya.
***
Csúnya.
De hát Tarlós se szép, mégse merült még fel lecserélni egy szintbeli kereszteződésre.
+++
Bár ... ki tudja -- még lehet, hogy elindul lecserélni egy szintbeli kereszteződés is Kálmán Olga mellett a DK támogatásával. Állítólag Ferinek két jelöltje volt, és mindkettő igent mondott...