Picsog itt mindenki.
Folyton azt mantrázzuk, hogy technológiai fejlődés meg kápluszeff meg innováció, aztán mikor az ország tisztán saját forrásokból végrehajtja a forradalmat sejtető kísérletet, hogy a világon elsőként interjúvol mesterséges intelligencia egy hivatalban lévő főpolgármestert, csak húzzuk a szánkat.
***
Jó, mesterséges intelligenciából nem a csúcsmodellt próbáltuk, de bevezető kísérletben a tudományos életben ez a normális protokoll.
Komoly, költséghatékony szakmai műhelyekben csúcsmodellre akkor váltanak, ha az első kísérlet ígéretesnek mutatja az ötletet. A deszkamodellbe ez az egyszerű példány is megfelelt.
Így legalább jól tanulmányozható volt az első generációs beszélgetős mesterséges-intelligencia robotok letisztultan szép egyszerű működése.
Algoritmusuk nagyjából az alábbi:
1. Keresd ki a bemenetként kapott programban előírt első kérdést!
2. A kiválasztott kérdést tedd fel! A kérdésfeltevés stílusa a generáció későbbi példányainál már állítható, itt láthatólag kötekedő stílus volt beállítva. Az is elképzelhető, hogy jó áron jutott a csatorna egy szoftverhibás példányhoz, ami fixen csak ezt tudja.
3. Várj csendben, míg a partnerből hang jön ki, s még utána 2 másodpercig. Ez a 2 másodperc állítható, egy mélyebb levegővételre ez bőven elegendő, ám voltak iskolák, akik esküdtek rá, hogy ennél többet kell várni, hátha van a partnernek még gondolata, amin előbb elgondolkodik, mielőtt elmondaná, és ezzel a robot időt nyer. (Akkoriban szokás volt még dolgok kimondása előtt elgondolkodni -- szerk..)
Ez az időnyerés fontos -- a kezdeti beszélgetőrobotok alapelve az időhúzás, hisz' céljuk a partner számára egy minél hosszabb beszélgetésélmény biztosítása a rendelkezésre álló kevéske saját beépített gondolat minél jobban elnyújtott kombinálásával.
A kísérletben látott robot nagyon alacsony várakozási időre volt állítva, vagy érzékelőhibás példány lehetett, mert sokszor már akkor megszólalt, amikor a partner még beszélt. Ez is arra utal, hogy talán egy olcsón beszerzett másodosztályú példány volt.
4.a. Ha érted a partner válaszát vagy annak egy részletét, kérdezz rá vissza! Az elsőgenerációs robotok a bővített mondatokat még nem értik, ám a legtöbb beszélgetés szinte minden mondatában van néhány gyakori szóösszetétel, amire egyszerű szórendváltással vissza lehet kérdezni.
4.b. Ha a 4.a. pont szerint nem tudsz visszakérdezni, ugorj a programod következő kérdésére! A valósághűbb beszélgetésélmény elérése érdekében használj átkötő tagmondatokat -- például, "erről nekem eszembe jut, hogy", különben a partner megzavarodik, hogy ez most hogy kapcsolódik a beszélgetés fonalához.
Az interjú során véletlen algoritmussal váltogasd a beépített összekötőszövegeket!
(Bonyolultabb robotok képesek észlelni, ha a válaszban felismerhető részletnek köze van a programjában felsorolt valamelyik későbbi kérdéshez, és soron kívül arra a kérdésre ugranak. De ez már egy átkacsintás a második generációs készülékek világa felé.)
5. A kötekedő stílusra állított robot egyik időhúzási praktikája olyan visszakérdezések bedobása, mint hogy "most Ön azt állítja, hogy <s itt elismételve a partner egy értelmezett válaszdarabkája>? Van erre bármi alapja vagy csak így gondolja?"
Vagy "Kérem, a kérdésre válaszoljon!", ami egy meglepően hatásos fordulat, mert egy normál emberi beszélgetés minden válaszában valamennyire pontatlanul fogalmaznak a partnerek, és sokan nem is egészen véletlenül, így egy ilyen visszakérdezéssel rajtakapva érzik magukat, magyarázkodni kezdenek, s ezzel a robot időt nyer.
A kötekedő üzemmódú robot a magyarázkodásba jó helyre beszúrt véletlenszerű mondatokkal hosszú időre tovább taszíthatja zavarába a humán partnert. Ilyenkor a véletlenszerűség kimondott erény, minél kevesebb köze van egy bedobott beszólásnak a témához, annál nagyobb zavart tud kelteni. A kísérleti robot például időnként megkérdezte, hogy partnere miért nem az épület előtt parkolt le, de ugyanilyen hatásos lehet, ha étkezési szokásairól kérdezzük vagy holdújévkori orgazmusa intenzitásáról.
6. A következőként választott kérdéssel a 2. pontra ugrunk. Ha a kérdések elfogytak, a 7. ponttal folytatjuk.
7. Fejezd be a beszélgetést! Fejlettebb intelligenciák képesek a beszélgetés valamelyik elkapott részletére utaló elköszönést produkálni, ennek híján bármilyen udvarias elköszönés megteszi.
Az adásban látott robot pechére pont egy olyan búcsúmondatot választott, amit a partner tényleges felajánlásként értelmezett egy későbbi beszélgetésre, és egy utolsó kérdéssel még folytatni próbálta a robot által befejezettnek tekintett társalgást.
Ez láthatólag megzavarta a programjának befejező pontjára érkezett gépet. Erre azért ezen a szinten is fel vannak készítve, és gyorsan bepróbálkozott egy általános visszakérdezéssel, hogy "Miért nézett ki jobbra? Nem tűnt túl ősz... Miért nézett ki jobbra?" Ezzel partnerét is sikeresen zavarba hozta, s így aztán már kihúzta egyszerű visszakérdezésekkel, bár a robot zavarát jelzi, hogy a végső elköszönésbe még belekeveredett egy oda nem illő elem a programjába épített leggyakoribb szóról, a bicikliről. Valami olyasmi sikerült, hogy "találkozunk biciklin" -- ez a mondat túlmelegedett processzorműködésre utal.
Ám a beszélgetés épp' a legjobbkor véget ért, így a kísérlet végülis a maga kezdeti szintjén sikeresnek mondható -- a nézők s a vendég, ha furcsállták is, egy értelmileg félig, ám szintektikailag teljes interjút kaptak.
***
S persze a fanyalgók nyilván megtalálták a kivetnivalókat, de a köztévében szerencsére szakemberek ülnek, akik tudják, hogy e botlások a kísérlet kezdeti fázisának szerény belépőköltségvetésű eszközeiből fakadnak, és mindez nem szegi majd kedvüket.
A kísérlet nyilván folytatódni fog, ezúttal már gondosan kiválasztott beszállítóktól drágábban beszerezhető eszközökkel -- ebben nincs okunk kételkedni.
+++
Mert van amire semennyit nem drága költeni.