HTML

Benderik elmélkedik

Friss topikok

Leágazás a cigányútról

2013.05.17. 00:21 Benderik

Mert a dolog mindig már az indulásnál el van rontva.

Mert a cigányság* felemelése mellett (időnként hirtelen felindulásból) kiálló politikusok mindig elvont eszmékkel érvelnek, miközben elvből elutasítják a többség mindennapi negatív tapasztalatait. Márpedig ha ezek felemlegetését felháborodással söpörjük félre, hogy hát de ilyesmit még mondani se szabad, mert kirekesztő, megbélyegző stb., és hát hogy mondhatunk olyat, hogy ilyenek, akkor a többség szemében az érvelés azonmód hiteltelenné válik.

Én ezért most nem akarok érzelmi húrokat pengetni, sajnáltatni se senkit, s a köztudatban élő tapasztalati képet se szépíteni. Csak puszta egészséges önző érdekeinkre alapozva érvelni, miért kell a cigányságot -- nem mondok olyat, hogy elnyomott, de mondjuk ki, hisz' látjuk -- szar helyzetéből kiemelni. Aztán csak egy kicsit arról, hogyan, de ezt is onnan nézve, miért van rá egyáltalán esély, hogy sikerülhet, így miért érdemes energiát (s hát sajnos igen, pénzt) fektetni bele.

Igazából hogy miért érdekünk, ez igen egyszerű: akinek a jelenlegi állapot nem tetszik, annak érdekében áll megváltoztatni.

Ha érdekünk, ebből következik, hogy érdemes tennünk a megoldásért, azaz áldozni rá -- ami a mai világban főleg pénzt jelent, de persze értelmesen elköltött pénzt.

Sokan mondják, nekik is tenniük kéne érte -- egy részük szerint nekik kéne kezdeni.

Egyrészt azonban ha vmi az érdekem és más nem tesz érte -- pedig az ő érdeke is -- lehetek durcás, hogy ő miért nem, és én se teszek semmit, de ez ettől még érdekeim ellen van, így rossz döntés. Azaz akárhogy alakult is így, akárki tehet is róla, érdemes elkezdenünk megjavítani.

Másrészt az erőforrások -- pénz, törvénykezési lehetőség, szaktudás -- nagyrészt a nem-cigányság kezében van, így a lehetőség is a tennivalók kidolgozására, finanszírozására és a lebonyolítás (legalább) beindítására.

(Érdekes az Élet: itt tartottam az írással, mikor Cserdi polgármestere megmutatta az országnak (még ha kicsit szerencsétlenre sikeredetten is), hogy a cigányság maga is tesz a megoldásért, de egyébként is számtalan példája van, hogy nagyon sokan (statisztika híján szándékosan nem mondok olyat, hogy többség vagy nem többség, de sokan) keményen megdolgoznak a boldogulásukért. Amit pedig nem könnyítünk meg, mert persze minden munkaadó szereti kihasználni a -- mondjuk így -- "alacsony érdekképviseleti erővel rendelkező" munkaerőt, és segédmunkából is a legalját kapják -- hasonló fizetésért.)

És mit lehet tenni?

A kulcs valahol a tanítás és a tanulás lehetőségének biztosítása.

És rögtön itt egy másik súlyos félreértés a szegregációról.

A szegregáció önmagában nem lenne rossz, ha nem azt jelentené, hogy a -- sajnos iskolakezdő korban már tényleg -- hátrányból induló cigánygyerekeket félresöprik olyan iskolákba, amibe pénzt már nem tartanak érdemesnek söpörni, így tanárból-tanszerből is a vége jut. 

Vegyük észre, hogy e gyermekek tényleg óriási hátránnyal érkeznek az iskolába, mert szüleiket is hasonlóan képezték, és nem látnak olyan mintát, nem szednek fel kisgyerekkorban olyan gyakorlati alaptudást az Élet Általános Dolgaiban, amit a többség igen.

Tényleg nem lehet nagyon eltérő szintről induló gyerekeket egy osztályban tanítani. A cigánycsaládok gyermekei  sokszor rengeteg felzárkóztatást igényelnek, amire csak vérbeli pedagógusok képesek nagyon sok türelemmel. Ehhez sokszor valóban külön osztályok kellenek. DE, ahogy fennen áll, a legjobb s nem a legrosszabb pedagógusokkal. Nem feltétlenül a legjobb tanárokkal, de a legjobb pedagógusokkal.

És hát ehhez persze pénz kell, mert a legjobbak is pénzből élnek, az a néhány szent, aki elhivatottságon élve tanít, megbecsülendő, de létszámban kevés e faladatra.

És persze a tanítás nem csak iskola: óvoda, egyéb iskola előtti/alatti programok, egyszóval összetett dolog. És persze nem csak a gyerekeknek, mert sok civil, helyi kezdeményezés mutatja, hogy ahol okosan beindítják a közösséget (nagyon nem könnyű, de lehet), ott még munkahely is teremhet, és óriási igény van rá, ezzel pedig a felnőtteket hozzuk olyan helyzetbe, hogy gyermekeiknek mintát tudnak mutatni.

Csak hát mindehhez sok előkészítés, energia, és persze pénz kell, a hatás pedig lassú -- néhány nemzedéknyi.

És nem olyan világban élünk, ami vevő ilyesmire.

Csak hát akkor is a mi körmünkre ég, ha nem kezdünk bele, s mellesleg versenyképességünk -- saját talpra állásunk -- is múlik azon, az ország hanyadrésze tudja jól képzett munkaerőként eltartani a másik hanyadrészét.

S hogy miért gondolom, hogy lenne foganatja? Mert sokan mondják, kidobott pénz áldozni rájuk, úgyse változik semmi.

Nos, igazából e kísérlet más szereplőkkel lefolyt már. Mikszáth-Móricz nyakas parasztjait olvasva, kik gyermekeiket iskolába se engedték munka idején, nehéz elképzelni, hogy spricceltek szét aztán pár nemzedék alatt s lettek irodai városlakókká. Mert az öreg fa nem hajlik már, de a fiatal, ha látja, hogy másképp is lehet, -- és itt most nyilván egy elcseszett hasonlat jöhetne csak, hisz' speciel pont fából a fiatal se tud semmit csinálni, de értik, mire gondolok.

Történelmünk megmutatta máshol is, hogy a jót könnyű megszokni, s évezredes hagyományokon alapuló társadalmakat tud a külvilágból érkező jólét ígérete pár nemzedék alatt átrendezni.

Ami persze a történelemben sokszor csúnya szétzilálás lett, de a lényeg a változás hatása, a változás meg esetünkben a többségi társadalomba s a normálisan fizetett munka világába illeszkedés lehetősége lenne.

Nem akarok érzelmi húrokat pengetni, mondom, a teendők is csak példák, a lényeg, hogy önző érdekünkre apellálva mondom, érdemes lenne nekikezdeni és áldozni rá, azt a pénzt magunkra költenénk.

Azt meg ki ne csinálná szívesen?




*Még annyi, azért cigányt írtam végig következetesen, mert

  • ...ha romát írok, azt kellene indokolnom
  • ...tapasztalataim szerint ők magukat nem hívják romának, legfeljebb a politikában. A roma erőltetetten finomkodó politikai műszó. Illetve azzá lett.
  • Ennyi, igazából már az is problémára utal, hogy úgy éreztem, ezt indokolnom kell.

.

.

.

54 komment

Címkék: cigány út útelágazás leágazás

A bejegyzés trackback címe:

https://benderik.blog.hu/api/trackback/id/tr515235593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kennyking 2013.05.18. 12:42:53

" Mert sokan mondják, kidobott pénz áldozni rájuk, úgyse változik semmi."
Akkor azért van benn valami, nem?Már, csak úgy, tapasztalatilag...

Gera 2013.05.18. 13:03:52

Két út van, az egyik, hogy a Dunába lőjük őket, a másik, hogy rengeteg pénzzel és energiával megpróbálunk embert faragni a gyerekeikből, ha már nekik nem sikerült. Merem remélni, hogy az első megoldást azért a normális többség elutasítja, akkor viszont nem lehet elutasítani a másodikat. Nem emberbaráti szeretetből, hanem a saját érdekünkben. Csak ehhez olyan politikusok kellenének, akik távolabb látnak a holnapi nokiásdoboznál.

DarthVader 2013.05.18. 13:19:49

Benderiknek abszolút igaza van, ezért majd 30 év múlva a döntéshozók is magukévá teszik a gondolatait, és 80 év múlva beérne, de kb max 50 év múlva lesz olyan társadalmi robbanás az ügyből kifolyólag, ami után nem sok marad a magyarországi civilizációból.

(Pl. stadionok helyett talán bölcsödéket kellene épiteni, ahová már egyéves kortól be lehet vinni a gyerekeket, hogy ovodás korukra szocializálódjanak. )

Shopping 2013.05.18. 13:20:35

Valakinek,
Valaha,
Valahol
Sikerült már asszimilálni a cigányságot????
NEM!

Németország, Spanyolország, Franciaország, de még a szociálisan érzékeny skandináv országok is képtelenek dűlőre jutni.

Pedig ők értenek hozza, és még pénzük is van erre.

Hányszor kell megpróbálni, hogy beismerjük végre, szélmalom harc az egész?
Az alapvető baj, hogy ŐK nem akarják a változást.

Gera 2013.05.18. 13:27:30

@Shopping: Mégis miből gondolod, hogy értenének hozzá? Az összes felsorolt küszködik a bevándorlókkal, abszolúte nem látszik, hogy értenének hozzá. Nem sikerült, mert igazából meg se próbálták sehol. Mindenhol csak a segélyezés megy, ami nem megoldás, csak tompítja a problémát, viszont nekünk a svédekkel ellentétben nincs erre pénzünk, úgyhogy nálunk még annyira sem működik, mint náluk.

kennyking 2013.05.18. 13:28:40

@Shopping:
" Az alapvető baj, hogy ŐK nem akarják a változást."
Így van.Miért is akarnák?Miközben a magyarok lehetőségei - úgy értem, dolgozó magyarok- csökkennek,egy-két gyereknél többet akkor sem vállalhatnak, ha szeretnének ( mert nem tudják tisztességgel felnevelni őket), közben a cigányok szaporodnak, mert a szaporodásukhoz megfelelő életkörülményeik vannak, az életterük nő.Ahol az élettér csökken, ott csökken a populáció, ahol nő az élettér, ott növekszik a populáció.A magyar állam ilyen feltételeket nyújt a lakosainak.Lehet haragudni a cigányokra ( van miért), da a felelősök fehér ingben ( fekete mellény nélkül) , nyakkendőben ücsörögnek a parlamentben.Ahogy elnézem, a jelenlegi állapot nekik tökéletesen megfelel.Mert ha nem felelne meg, tennének ellene.

Szociknak vége 2013.05.18. 13:42:58

@Shopping: @Gera: @kennyking: Abszolúte 2s mérce hogy amikor 'cigánybünözésről' van szó az rasszizmus, de amikor sgélyezni kell őket akkor cigány felzárkóztatás kell.

Lófasz kell. Kell szegényprogram, semmi többet nekik mint másnak! A baj az hogy a gyakorlatban (főleg önkori szinten) ez egyszerü dzsungelszabályok alapján megy. Egyszerüen a falusi admin. fél tőlük, mert szervezettek és 'jogaik' vannak, kiabálnak és fenyegetnek.

kennyking 2013.05.18. 13:44:38

@MetroGoldwinMayer:
Mi a hasonlóság a csoda és a segílyke között?
Mindkettő három napig tart.

hot-spot (törölt) 2013.05.18. 13:50:58

@Gera: És kia picsát érdekel,hogy a romáknak mi az érdeke és hogy mi van velük?
Én személy szerint pont telibe szarom őket egyenként,mint ahogy nem érdekelnek az Etióp szellemi fogyatékos éhezők sem!
Oldják meg maguknak a felzárkózás ahogy akarják,ha pedig nem,akkor dagonyázzanak tovább szarban a sárban és a csóróságban!
De én nem féltem őket egyáltalán,mert előbb fogok éhen halni én,mint egy romadék.

Gera 2013.05.18. 13:52:39

@MetroGoldwinMayer: Nem nekik, nekünk. Én legalábbis szeretném, ha Magyarország pár évtized múlva is élhető hely lenne. Nem függetleníthetjük magunkat a cigány problémától, mert ugye mi is itt lakunk.

lipicai menés 2013.05.18. 14:32:01

bár a blog szerzője sem javasol semmiféle konkrétumot, azért az első lépés ebben az ügyben megtörtént, vagyis három éves kortól mindenkinek kötelező az óvoda. Igy a cigánygyerekek legalább napi 6-8 órára kulturált környezetbe kerülnek, kapnak enni, megismerkednek a játékokkal, résztvesznek iskola előkészitőn. És bár ez is nagyon nagyon kevés, de legalább egy lépés ahhoz, hogy az iskolában ne lógjanak nagyon a sorból. Persze az igazi az lenne, hogy ha valaki nem járatja a gyerekét óvodába, akkor ne kapjon segélyt sem .

átlátó 2013.05.18. 14:36:06

Én MÁR nem akarom hallani se róluk... a kivételekkel nincs bajom, de ne má', hogy mint általánosságot mutogassák őket, - persze ők se vegyék magukra azt, hogy "ne lopj magyar"...a "már" szócskának erős a jelentősége, amúgy pedig adjanak nekik is egy országot oszt boldoguljanak. Meg szaporodjanak, ahhoz csak ösztön kell.

Sword 2013.05.18. 14:40:07

Az iskola megoldás lehetne. Ott tanulhatnának európai értékrendet és viselkedést.
Csak, amíg a szüleiktől ennek a totális ellenkezőjét látják, addig az lesz a követendő példa, az iskolában tanított dolgok pedig kötelező hülyeséggé degradálódnak. Azt a példát, amit szüleik mutatnak a kormányok nagy része is támogatja, hiszen normális értékrendű ember számára bármennyire is visszataszító ez az életforma, mégis működik, mert számolatlanul talicskázzák bele a pénzt. Ha meg működik, akkor miért kéne követni az iskolai példát? A szülőknek bevált, nekik is jó lesz és a következő generációnak is. Ezt olyan óvodákban is alátámasztják az óvónők, ahol többségében cigány gyerekek vannak. Az egyikük mesélte, hogy már azért meg dícséri őket, ha a kérdésre nem "mivan?" a válasz, hanem "tessék?".
Szőnyeg alá lehet söpörni a problémákat, de egyszer ott is elfogy a hely.

THLM 2013.05.18. 14:58:49

@kennyking: Te éppen most írtad le egy egészséges testben a rákos sejtek elburjánzását... :) :

"Így van.Miért is akarnák?Miközben a magyarok lehetőségei - úgy értem, dolgozó magyarok- csökkennek,egy-két gyereknél többet akkor sem vállalhatnak, ha szeretnének ( mert nem tudják tisztességgel felnevelni őket), közben a cigányok szaporodnak, mert a szaporodásukhoz megfelelő életkörülményeik vannak, az életterük nő.Ahol az élettér csökken, ott csökken a populáció, ahol nő az élettér, ott növekszik a populáció"

H.Sandor 2013.05.18. 14:59:32

Megkérdezte valaki már a cigányokat,hogy ők hogyan képzelik el a sajátmaguk és gyerekeik jövőjét ?
Persze itt nem a díszcigányokra gondolok !!!
Igaz,hogy minket se kérdezett meg senki,hogy akarjuk-e a tízmilliárdokat elpazarolni a felesleges stadionokra,akarunk-e az országban 140 műfüves focipályát,vagy akarjuk-e,hogy a Kossuth tér tízmilliárdok elbaltázása után olyan legyen,mint 1944-ben volt.

THLM 2013.05.18. 15:05:17

@H.Sandor: A stadionok legalább megmaradnak, és igen, megkérdezték őket. Több segílyt akarnak, munkát azt nem, csak hangoztatni, hogy jaj de szeretnének, aztán mikor gátat kellett építeni, akkor mindent elloptak, gumicsizmát, szerszámokat, mindent. Volt olyan, hogy a töltést direkt megrongálták, hogy elöntse a víz a házukat, hogy majd kapnak új házakat..

Qwer 2013.05.18. 15:11:42

@hot-spot: Tudod van egy nagy különbség az eiópiai éhezők és a cigányok között (persze van több is, de most egyre hívnám fel a figyelmet):
Az etiópiaiak és közötted néhány hegység, egy tenger és egy nagyobb sivatag található. A legközelebbi cigánytelep meg néhányszor 10 km-re van tőled.

porthosz 2013.05.18. 15:18:27

"Egyrészt azonban ha vmi az érdekem és más nem tesz érte -- pedig az ő érdeke is -- lehetek durcás, hogy ő miért nem, és én se teszek semmit, de ez ettől még érdekeim ellen van, így rossz döntés"

Ezzel igy nem értek egyet, máshogy megfogalmazva szerinted egy alkoholista apukát le tudja szoktatni a családja a piáról ha az apuka nem akar leszokni? Azt hiszem nem kell megmondanom a választ...

Az meg megint csak mese habbal hogy majd az oktatás kihúzza őket a mocsárból, most őszintén szerinted kinek van nagyobb hatása a gyerekre? Egy pedagogusnak napi 4-5 órában, vagy a "kiccsaládnak" napi 12-18 órában?...

Megoldás pedig szerintem nincs, mert még ha ki is tudnánk húzni a cigányságot a sz@rból, mi történne? Ott lenne x százezer viszonylag jól képzett cigány fiatal, aki pont úgy nem találna munkát mint ahogy x százezer magyar sem...

kvadrillio 2013.05.18. 15:23:03

Rettegve menekült a mexikói drogblogger

Index

2013. május 17., péntek 22:41 |
Címkék
blog del narco, mexikó, menekülés

Elmenekült Mexikóból az országban zajló drogháborút részletesen dokumentáló Blog del Narco egyik szerzője, mert a kollégája eltűnt, írja a Guardian. Az eltűnt munkatárs utolsó telefonbeszélgetésükkor csak annyit mondott: Fuss! – majd letette a kagylót."""

AKIK DROG-CÉLORSZÁGGÁ TETTÉK MAGYARORSZÁGOT LEHET, HOGY NEMSOKÁRA ILYEN TELEFONT KAPNAK !

...AHOL GÁSPÁRLACIKÁK DROGDÍLERÉ LÉPTEK ELŐRE.....OTT A POLITIKUS-Maffiának sincs már sok ideje !

kvadrillio 2013.05.18. 15:24:06

HALÁL A DROG-MAFFIÁRA !!!!!!!!!!!!!!!!!
VIZOVICZKIÉRE FŐLEG !!!!!!!!!!!!!!!!

kennyking 2013.05.18. 16:18:44

@H.Sandor: Igazad van, de négyévente lehet korrigálni.Amúgy meg kérdés, hogy mit akarnak a cigányok.Egyezne-e a te akaratoddal? Ha nem, akkor mit csinálsz?

Mária 2013.05.18. 16:40:48

@Gera:

Magyarországon a cigányok nem bevándorlók.

Semmi baj nem volt velük addig, amíg 1990 után nem tették őket mind egy szálig az utcára.

Most se a felzárkóztatással kellene foglalkozni, hanem azzal, hogy munkahelyek legyenek, ahol az emberek dolgozhatnak.

A felzárkóztató programokra kapott uniós pénzekből persze tény, hogy sokkal többet el lehet lopni, mint abból, ha azoknak a törvényeknek a legyártásával vagy elfoglalva, amik megteremtik a hátterét, hogy a vállalkozók vállalkozni tudjanak, és munkát adhassanak másoknak.

És még mielőtt beindulna a pampogókórus a cigányok iskolázottságáról:

- féléves OKJ-s képzéssel a nyolcadik évfolyam elvégzéséről szóló bizonyítvánnyal meg lehet szerezni a növénytermesztő munkás szakmát

- féléves OKJ-s képzéssel a nyolcadik évfolyam elvégzéséről szóló bizonyítvánnyal meg lehet szerezni az állattenyésztő munkás szakmát

- féléves OKJ-s képzéssel a nyolcadik évfolyam elvégzéséről szóló bizonyítvánnyal meg lehet szerezni a gyártósori munkás szakmát a termény és a hús feldolgozásához

De minek, ha nem jön a tőke az országba, a bizonytalan jogi környezet és a hetente hasraütéssel változtatgatott jogszabályok miatt menekíti a pénzét az országból, aki csak tudja?

Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.05.18. 17:13:31

@MetroGoldwinMayer: Ez már csak ilyen furcsa dolog. Ha segélyezni kell, vagy éppen egyetemre kvótával könnyebben bejutni, akkor fel lehet ismerni a cigányt, ha bűnözés van, akkor meg nem. Pedig ami segélyben, iskolában pozitív diszkrimináció a cigánynak, az negatív diszkrimináció mindenki másnak.
Én például nagyon mérges lennék, ha egyszer a gyerekem mondjuk azért nem jutna be az egyetemre, mert nem cigányt már nem vesznek fel...

vontod75 2013.05.18. 17:16:02

@Mária: Tényleg nem bevándorlók, hiszen minden iskolás tanulja, hogy a nem hét, hanem nyolc vezér vett részt a honfoglalásban...
Ugyanúgy bevándolrlók mint a svábok. Érdekes módon mégsem a svábokról születnek a cikkek...
Ha nem lett volna a cigányokkal probléma '90 előtt, akkor miért kellett külön minisztertanácsi rendeletet alkotni a felzárkóztatásra?

Mária 2013.05.18. 17:19:45

@vontod75:

Ezzel az erővel a magyarok is bevándorlók, ha már.

Az én őseim pl. már itt voltak, amikor a te magyar őseid még Vereckénél korzóztak.

Nézzelek le emiatt?

Mária 2013.05.18. 17:21:28

@vontod75:

Ha linkeled a rendeletet, amire hivatkozol, akkor meg tudom tippelni, miért hozták.

Az 1000 év törvényei portálról előbányászhatod, te tudod, melyikre gondolsz.

vontod75 2013.05.18. 17:52:11

@Mária: Kár, hogy az MT renelet nem törvény...

Igen elegánsan megkerülted azt a kérdést, hogy a betelepültek közül miért nem a németajkúakkal, hanem a cigányokkal van probléma.

is 2013.05.18. 17:59:07

@kennyking: "közben a cigányok szaporodnak, mert a szaporodásukhoz megfelelő életkörülményeik vannak, az életterük nő"

mondanál pár összehasonlító adatot is? milyen paraméterek mellett tisztességes a gyerek felnevelése, és ebből mi van meg a cigányoknak, ami miatt úgy szaporodnak?

persze költői a kérdés. a magyar olyan feltételekkel nem hajlandó még egy gyereket vállalni, amivel a fél világ (nem, nem a cigányok, hanem a fél világ) 3, 4, 5 meg 6 gyereket szül. önző a magyar, maradjunk ennyiben.

Danubius 2013.05.18. 18:07:37

Egy gyermek taníttatása havi 55.000 ft ehhez még hozzájön a családi pútlík. Kérem ne sértsen meg azzal hogy még kér pénzt. Nem tudom magának mennyi a jövedelme de nekem nagyon nehéz azért a pénzért megdolgozni amiért ők még az iskolába se járnak. Másrészt megint előítélet lett szőve a sztoriba: olyan település ahol többségben vannak a cigányok minden tanügyi pályázatot (és nem csak) meg tudnak nyerni. Ez van nálunk, a faluban, tény.

kennyking 2013.05.18. 18:09:08

@is: Részben igazad van.De szerintem 6-8-10 gyereket nem lehet felnevelni tisztességesen, ha nincs állandó jövedelem.A gyerekek után járó segélyeket nem tisztességes jövedelemnek számítani, plusz a gyerekek felnevelését kvázi , rábízni az államra.( ingyentankönyv, igyenétkeztetés, stb).Én két gyereket neveltem fel, szrettem volna még, de nem volt rá lehetőségem, elsősorban a lakáshelyzet miatt.Felelőtlenség lett volna tőlem, főleg a későbbi gyerekekkel szemben, ha túl vállalom magam gyerekileg.De, persze, ha te ezt másként érzed és normális dolog a családi pótlékra alapozva több gyereket vállalni egy élhetetlen putriba, akkor teljesen igazad van és érveid előtt meghajolok.

vontod75 2013.05.18. 18:10:21

@is: Népszámlálás 2011, Nógrád megye. 10 év alatt 55.7%-al nőtt a cigányok száma, úgy, hogy közben a megye népessége 8.1%-al csökkent...

Mária 2013.05.18. 18:25:06

@vontod75:

Törvény erejű rendelet (Tvr.)lesz az. Miért ne lenen fent a portálon?

Miért a cigányokkal van baj?

Mert ők veszítették el az állásukat szinte 100%-ban a bőrszínük miatt.

lipicai menés 2013.05.18. 18:29:22

@Mária:
ha a cigányok szereznének némi ismeretet a növénytermesztésről vagy az álattartásról, ez már elég lenne a saját fenntartásukhoz is akár ...de eszük ágában sincs OKJ-e képzésre menni amig van segély..meg a 8 általánost sem fejezik be sokan...és mivel képzetlenek ráadásul lopnak is ezért kevés vállalkozó foglalkoztatja őket...

Mária 2013.05.18. 18:35:54

@vontod75:

"Népszámlálás 2011, Nógrád megye. 10 év alatt 55.7%-al nőtt a cigányok száma, úgy, hogy közben a megye népessége 8.1%-al csökkent..."

Ezt a baromságot honnnan szedted?

KSH 2001: Nógrád megye lakosainak száma: 207939 fő, ebből cigány kisebbséghez tartozónak vallja magát 9209 fő.

KSH 2011: Nógrád megye lakosainak száma 202427 fő, ebből cigány kisebbséghez tartozónak vallja magát 9207 fő.

Most néztem meg, neked is ajánlom.

Mária 2013.05.18. 18:36:35

@lipicai menés:

"de eszük ágában sincs OKJ-e képzésre menni amig van segély."

Hülyeséget beszélsz. És szánalmas vagy.

lato88 2013.05.18. 19:07:32

@Mária: te még mindig akkora fasz vagy, mint voltál, egy szemellenzős, ostoba tapló, a saját idióta ideológiáddal, amely köszönőviszonyban sem áll a valósággal.
Összetettebb választ nem érdemelsz (és nem is értenéd).

Mária 2013.05.18. 19:09:55

@lato88:

Mizu, szívem, felriadtál az alkoholmámorodból?

vontod75 2013.05.18. 19:26:49

@Mária: Kedves Mária!
Az ezt a baromságot honnan szedted című kérdésére a válasz: A KSH honlapjáról.

www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/nepsz2011/nepsz_03_13_2011.pdf

A megye népsességének csökkenése: 7. oldal 1.1-es pont.

A cigány lakosság népességi adatainak változása:
A 23.ik oldalon található táblázat, de ha nem tudja értelmezni a %-okat, akkor külön a 24. oldal jobb oldali oszlop második bekezdésében is megtalálja a :
"Nógrád megyében a nemzetiséghez tartozók
76 százalékát a romák alkották. A 2001. évi népszámláláshoz képest számuk 56 százalékkal emelkedett, így a megye népességének 7,7 százaléka vallotta magát e nemzetiséghez tartozónak." szövegrészt.

Akkor talán vissza is térhetünk a miért nem a svábokkal van a probléma kérdéshez...

MEDVE1978 2013.05.18. 19:30:17

Eléggé semmitmondó a post. Igazából nincs erre a kérdésre csak több évtizedes megoldás. Alapvetően a cigányokkal nem volt probléma a XIX. század vége előtt. Ennek egyszerű oka, hogy olyan szakmákban tevékenykedtek, amelyekre a társadalomnak szüksége volt, pl: fegyverkovács, lakatos, kereskedő stb. Mivel a paraszti réteg jelentős része egyébként is nincstelen volt és mindenkinek 8-10 gyereke volt, ezért nem tűntek ki ők sem és a népességbeli arányuk is állandó volt. A XX. században viszont fokozatosan eltűntek a tradicionális roma mesterségek a tömeggyártásnak köszönhetően. Nagyon fontos kiemelni, hogy a magyar cigányok döntő része eddigre letelepedett és nem vándorcigány volt. A letelepedés miatt egyébként számos probléma csökkent (bűnözés, kontrollálhatóság). A romák így betagozódtak a falusi-városi népességbe, gyakorlatilag a legszegényebb részébe. Az államszocialista rendszer itt is javulást hozott, mert az a roma, aki fejlődni akart és valahogy kitört, az megvalósíthatta magát valamilyen szinten. Ráadásul a minimális - kapun belüli munkanélküliséget alkalmazó szociális háló a cigányokat is megfogta és nem engedte súlyosabban nélkülözni. Aztán jött a rendszerváltás és az eddig állami pénzen nagyon jól eltartott romák nagyot estek a rendszerből. Ekkor a kisebb ellenállás felé mentek és elkezdtek élősködni a szociális, családi juttatásokon, mert abból még meg tudtak élni. Ehhez természetesen sok gyereket kellett csinálni. Ezeknek a gyerekeknek az egy része sohasem látott rendszeres életet, ahol az apa és anya (kisebb eséllyel, mert neki ugye a sok pulya miatt otthon kellett maradnia) munkába ment. Így a saját életébe sem vitt rendszert, kerülte az iskolát, kibukott. Belőlük lesznek a bűnözők, eltorzult célrendszerű emberek. A probléma nem azzal van elsősorban, hogy ők nem jutnak munkához, hanem azzal, hogy a cigányok döntő része még így is becsületes és próbálna munkát kapni, érzi, hogy ez az élet rendes folyamata, ezzel jár a társadalom megbecsülése - de nem kap rendes munkát. Ez sajnos összefüggésben van az egész gazdasági válsággal is. Ha most 5%-al növekedne a gazdaság, akkor a cigányok helyzete is sokkal jobb lenne, mert rengeteg segédmunkást felszívna a fellendülés és ez exponenciálisan javítaná a helyzetet. Csak hát ettől fényévekre vagyunk.

Sajnos a képzés önmagában ma sem megoldás. Kiképezhetjük a romákat sok mindenre, amíg munka nem nagyon van. Az erőltetett integráció igazából szerintem pótcselekvés, ami a gazdagok lelkiismeret-furdalásából adódik. Sok tanár ismerősöm van és rengeteget beszélgettünk el. Egy olyan osztály, ahol a romák aránya eléri az egyharmadot, nem működőképes. Még ha a gyerekek kooperatívak is és nem szabotálják az egész órát, a z addigi nevelési hátrány miatt annyira vissza vannak maradva, hogy folyamatosan miattuk kell megállni. Véleményem, hogy ilyen környezetben nincs értelme az erőszakos integrációnak, mert az visszájára fordul. Általános iskolában 27 fős osztályba jártam, 4 cigány osztálytársunk volt. Rosszabb eredménnyel, de elvégezték a nyolc osztályt, ma mindegyiknek rendes foglalkozása van. De ehhez az kellett, hogy a többség húzza őket. Ha ez a pozitív húzó hatás nincs meg, az integráció is hiábavaló.

kennyking 2013.05.18. 19:39:52

@Mária:
" Mert ők veszítették el az állásukat szinte 100%-ban a bőrszínük miatt. "
Hülye.Azért vesztették el az állásukat, mert képzetlenek.

Mária 2013.05.18. 19:49:56

@MEDVE1978:

"Aztán jött a rendszerváltás és az eddig állami pénzen nagyon jól eltartott romák nagyot estek a rendszerből. "

Ezt hogy érted?

Aki dolgozott, és fizetést, TB-ellátást, nyugdíjjáruléka után nyugdíjba számító éveket kapott a munkájáért, az miért is volt "eltartott"?

Vagy úgy érted, hogy ha fehér színű volt a bőre, akkor "dolgozó" volt, ha meg barna, akkor "eltartott"? Akár ugyanazon a munkahelyen belül?

Mária 2013.05.18. 19:58:49

@kennyking:

A hülye te vagy.

Első körben MINDENHONNAN a bőrszín alapján rakták ki az embereket. Később ugyan a nem cigányok is mentek utánuk, amikor a padlóra küldték a mindenhez nagyon értő tulipános, szegfűs és narancsos elvtársak a gazdaságot, de a nem cigányok közül többen és könnyebben tudtak visszakerülni, ha a szakmájukba nem is, de valami szarul fizető, alacsonyabb képzettséget kívánó állásba.

Ha a képzetlenséggel lenne a baj, akkor elég lenne beiskolázni őket, és találnának állást.

Szerinted találnának?

Tízezrével vannak üres munkahelyek ma Magyarországon középfokú végzettségűek számára?

Valóban?

MEDVE1978 2013.05.18. 20:36:36

@Mária: Alapvetően a romák nehezebben integrálható része a kapun belüli munkanélküliség jegyében volt foglalkoztatva mindenféle vállalatoknál. Na, természetesen őket rúgták ki elsőnek. Nem feltétlenül csak a romákat, de volt elég erős keresztmetszet. A becsületesen dolgozó cigányok nyilván tovább maradhattak, de a 90-es évek ipari pusztulásával gyakorlatilag mindenkit kirúgtak.

Gera 2013.05.18. 20:46:38

Hagyjuk már ezt a sületlenséget. Igen, leginkább azért ők vesztették el a leghamarabb a munkájukat, mert képzetlenek. Messze magasabb köztük a képzetlenek aránya. "Iskolázzuk be őket" - ez valami vicc? Iskolázzál már be egy írni-olvasni sem tudó felnőtt embert. Egyre kevesebb olyan állás van, ahova gyakorlatilag írástudatlan embereket felvennének, különösen mert van kínálat tanultabbakból is, akkor meg már inkább azt.

Természetesen van rasszizmus Magyarországon, ezt kár tagadni, de az nem igaz, hogy emiatt nem találnak munkát, inkább csak nehezebben. Nem igaz az, hogy magyar nem vesz fel cigányt.

Erről most eszembe jutott megboldogult édesapám egyik emlékezetes sztorija: náluk is dolgozott több cigány is és volt köztük egy targoncás gyerek, aki szimpatikus volt neki, látszott rajta, hogy szeretne elérni valamit. Valahogy sikerült összekaparnia valami iszonytató állapotban levő garzonra a pénzt, édesapám megengedte neki, hogy hétvégére vigyenek szerszámokat a cégtől a rendbetételéhez, meg ilyenek, szóval figyelt rá. A lényeg, hogy a srác nem sokkal később öngyilkos lett, mert egyszerűen nem bírt szabadulni az ingyenélő rokonságától. Egyedül ő dolgozott a családban és egyszerűen megfojtották, végül feladta.

Nzoltan 2013.05.18. 21:26:38

@Gera:
...mert egyszerűen nem bírt szabadulni az ingyenélő rokonságától. Egyedül ő dolgozott a családban és egyszerűen megfojtották, végül feladta.

Ilyet én is ismertem, bár nem lett öngyilkos. Ez nem egyedi eset. Az az igazság, hogy a cigányság erre van berendezkedve. Csak éppen most kezd el kinyílni a csipájuk, mert kezdenek elapadni a juttatások, és a cigány politikusok sem jutnak feltétlenül szóhoz.

Nzoltan 2013.05.18. 21:29:28

@Mária: Te bazmeg egy ufó vagy. :P

hagyjuk már ezt az OKJ képzést. Amit meg lehet szerezni OKJ-n, az régen a betanított munkás volt. Ez jól jelzi is, hogy mennyit ér az OKJ.

Benderik 2013.05.19. 21:22:55

Köszönöm az észrevételeket, megpróbálok egy közösben válaszolni:
Vmenyire utaltam rá, hogy ez most nem konkrét megoldásokról szól, inkább arról, miért lenne érdemes tényleg belekezdeni, és miért gondolom, hogy lenne eredménye. Valamint hogy nincs azzal baj, ha hagyjuk kimondani az emberek valós tapasztalatait (hát, el is hangzott itt pár, szerencsére még elég diszkrétek), sőt el kellene kezdeni nyíltan megbeszélni és utakat keresni. Konkrétumként azért vmennyire benne van, hogy az oktatás lenne a legfontosabb, és hogy ez valóban az általános iskola, sőt még korábbi szinten már felzárkóztatást igényelne (ami az OKJ-től még nagyon messze van).
Arra is próbáltam utalni, hogy van sok civil kezdeményezés, itt most azzal folytatom, hogy sokuk ügyes ötlet mentén jól halad, de az is látszik, hogy sok helyen tényleg több nemzedéknyi idő kell. Az oktatás mellett a másik fontos pont a szülők munkához juttatása, mert ezzel a gyerek már sokkal kisebb hátránnyal indul az iskolában. A cserdi polgármester belinkelt videóját tényleg érdemes megnézni, egy teljesen szétesett falut vett át 2006-ban, és csodát tett vele. Ehhez persze az kellett, hogy közülük való volt, értett a nyelvükön, saját életében sikeres volt, így elfogadták, de persze a falu lakossága is olyan volt, hogy korábban sokuknak volt még munkája, így örömmel vágtak bele az építésbe. Vannak helyek, ahol ez a tapasztalat már elveszett, itt sokkal nehezebb megteremteni a fogadókészséget, néhol elkeserítően nehezen indul, de azért lassan-lassan valami mozdul. A kulcs valahol az lehet, hogy a tapasztalatokból kialakítani pár modellt, aztán az adott helyszíneken az arra legjobban passzolóval próbálkozni. Volt pl. ebben az országban olyan felsőfokú képzés, ahol falvak életét beindító közösségi embereket képeztek. Nem kifejezetten cigányokra, hanem úgy általában "leragadt" falvak beindítására, mert sok tapasztalat van arra, hogy egy jól beindított közösség egy amúgy rossz helyen/helyzetben levő falvat is rendbe szed. Csak aztán e szakemberek fizetésére már nem futotta, így szélnek eredtek.
Szóval tapasztalatok, modellek vannak, de az összehangolás, kidolgozás, működtetés pénz és igazi hosszútávú nekidurálkodás nélkül nem megy.
És igaza van Medve1978 úrnak, a régi világban a cigányok olyan mesterségeket űztek, ami a modern társadalomnak már nem kellett. Később pedig sose a modern társadalmat akarták a rendszerek megtanítani nekik, inkább felhasználták olcsó alja fizikai munkára meg segélyezték őket. Aztán mikor az olcsó alja fizikai munka se kellet már, maradt a segély. Ennek terhes maradványa a mostani állapot. Nőttek fel nemzedékek, ahol a szülők már nem tudtak példát adni a gyereknek, és minden normális minta elveszett. Elbarmoltuk, s így nehezebb, de ettől még meg kell szerelni.
És egy hozzászólónál felmerültek még a svábok, és nem szeretném elnyomni, ráadásul fontos tényezőre mutat rá: a cigányok plusz annyi történelmi hátrányból indultak, hogy életmódjuk eltért a letelepedett népekétől. És mikor a mesterségük iránti igény megszűnt, és megélni már tényleg csak letelepedve lehetett, ennek fortélyait pluszban meg kellett volna tanulni. Ne feledjük,kicsit minket is utáltak ám a kulturáltan letelepedett nyugat-európaiak, mikor jó nomádként végigkalandoztuk őket. Csak aztán nekünk volt időnk észbe kapni, de azért ott is volt kis vér és verejték meg fogaknak csikorgatása, mire összejött.
Ja és még annyi, hogy igen, válság van, és amúgyis kevés a munkahely, de egyrészt válság se mindig lesz, másrészt a munkaerő képzettségétől is függ, hol mekkora válság van. És most ugyan az általános iskolával is nehézségek vannak, de ha ezt már sokan vennék, a következő nemzedéknek az OKJ-nál se kellene megállnia, vhol hasonló az arányt lenne jó elérni, mint bárki másnál. Stabil cigány értelmiség/középosztály is kellene hosszú távon, akik aztán magukénak érzik a többiek ügyét. (És itt most nem a politikai képviseletre gondolok.)
Na jó, késő is van, befejezem.

Benderik 2013.05.19. 21:29:11

@Mária: @vontod75: A két adat nem zárja ki egymást. Lehet 1000 ember összesen, akik nőnek 10%-kal 1100-ra, miközben az 1000-ből volt 50, akik 50-et adtak abba a 100 növekedésbe, s így 100%-kal nőttek.
Ahogy a régi vicc mondja:
kisbolygo.blog.hu/2012/02/08/kinek_van_igaza_5
tehát mindenkinek igaza van.

Benderik 2013.05.19. 21:32:45

@Danubius: "Egy gyermek taníttatása havi 55.000 ft ehhez még hozzájön a családi pútlík. Kérem ne sértsen meg azzal hogy még kér pénzt."

Igaza van, erre az (lenne) a megoldás, hogy egy jó adórendszerben a rosszabbul keresők nem / alig fizetnek adót, így nem az ő pénzük vándorol a többi megsegítendőhöz. Persze nálunk ettől még távol állunk, tudom.

Danubius 2013.05.20. 08:32:17

@Benderik: az egy másik téma: de megsúgom önnek hogy nem a havi 150-250e között keresők járnak M-es rendszámú kocsikkal (amelyek így a "válság" idején jellemzően nem a suzuki kategória), hanem a jólmenő vállalkozók akik minimálbéren vannak bejelentve, meg a farmerek, akik bár már annyi a területalapú támogatás mint a nyugati országokban, mégis ugyanannyiért csicskáztatnak mint 5 éve. Szerintem sokat segítene a cigányság helyzetén ha a társadalomba de főként az állam képviselőibe bevésődne hogy a tanulás is munka ami olyan tudást ad amit meg kell fizetni. A családi pótlékot pedig igenis meg kellene emelni és egy minimális iskolai teljesítményhez (munkához) kötni. A feleségemnek példáúl egyetemi diplomája van, de ezen felül kötelezően szakosodnia kell. A közalkalmazotti bértábla szerint kb hetesezer forinttal fog többet keresni, ha megérjük kb 40 év alatt fog megtérülni a költsége.

Benderik 2013.05.21. 22:32:02

@Danubius: No igen-igen, csak hát a feketejövedelmesdi külön téma, ami persze szintén megoldandó, de amíg igazságtalan emiatt az adózás, addig is működtetni kell, és költeni erre-arra, amire az államnak költeni kell. És persze így kevesebbre lehet költeni, és igazságtalanabb is, hogy kitől szedik be, de ha kevesebbet is, amire megéri, arra érdemes. Hisz' pl. utat is építünk, iskolát is, nem lehet sajnos megvárni, míg a rendszer olyanná válik, hogy ezt azok adója fedezi, akiké igazságos lenne. De tény, hogy ez a téma is egy szép nagy megrágandó s lenyelendő falat lenne -- ilyenben nem szűkölködik kis medencénk.
süti beállítások módosítása