HTML

Benderik elmélkedik

Friss topikok

A világ legrövidebb liftje

2017.08.10. 18:53 Benderik

 

A világ (jó, csalok: szerintem) legrövidebb liftje Pest szívében látható, a Parlament tőszomszédságában -- az általa leküzdött magasság 20 cm körüli.

***

S hol másutt is hirdethetné méltóbb helyen a mérnöki tervezés diadalát, mint a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala Információs Oktatási Központ Frecskay János Szakkönyvtár és Ügyfélszolgálat (pőrén szólva: szabadalmi hivatal) bejáratánál?!

Ami mellesleg a Magyar Formatervezési Tanácsnak is irodája.

Szemben a Miniszterelnöki Hivatal, melyből a mindenkor aktuális legnagyobb magyar aurája sugárzik le bátorítón, hogy igen, lehet a magasba jutni, csak akarni kell és tenni érte.

***

Minden együtt van hát egy nagyívű konstrukció méltó bemutatásához, hogy az aztán példájával tovább sarkallja az Alkotó Elmét problémák minél szebb s hatékonyabb megoldására szolgáló eszközök létrehozására.

***

A probléma, melynek leküzdésére született: megadni a lehetőséget a kerekes székkel érkező látogatóknak a belépésre a Tudomány Szentélyébe. Akadálymentesítésnek is mondják manapság.

Ennek itt egy 20 cm magasságba ívelő lépcső állja útját, mely két fokból áll.

Áthidalására a mérnöki lelemény egy liftet alkotott, s nem is akármilyet, hisz -- emlékezzünk! -- nem csupán Szabadalmi Hivatal, de Formatervezési Tanács is!

Egy közel embermagasságú téglatestet képzeljünk el -- legalábbis ponyvával letakart állapotában, mert az évek során enélkül még sohasem láttam. Ez félig a lépcsőn, félig a járdán áll.

Szép szürke ponyva -- az átlag magyar utcabútorhoz képest dicséretesen alig öszerajzolva -- a ponyva egyhangúságát egy helyen kiálló ferde rúd színesíti, mely ügyesen játszik a ponyva szürkéjének s a ma divatos utókorrodált felületnek összebolondított egyvelegével.

 

20170808_114615.jpg

 

20170808_114543_1.jpg

Háttérből a Parlament mosoly'g le büszkén és biztatón (s picit túlexponáltan...)




***

A gondosan kifüggesztett kezelési utasítás szerint az érkező kerekesszékes feltaláló / formatervező (valami módon) értesíti a kezelőt, ki kiérkezése után egy kulccsal üzembe helyezi a gépet. Előtte a ponyvát -- gondolom -- leszedi, de nem is írom le az egészet, mert hosszú és bonyolult -- gyanítom, csak külön képzést kapott személy vezetheti, éves rendszeres ismeretfelújító és munkavédelmi oktatás mellett.

Inkább ide teszem a teljes leírás képét.

 

20170808_114519.jpg



Látszik, gondos munka, mert a tervezők még a menekítésre is gondoltak, ha a lift mondjuk 15 cm-nél hirtelen megállna. A "menekítés" menete ilyenkor a "főkapcsoló lekapcsolása", majd a "kerekes székes személy kézzel leemelése".

 


+++

Nem állhatom meg, hogy hangot adjak gyanúmnak: szinte biztosan voltak itt is gáncsoskodók, akik egy lejtő lépcsőbe vésését javasolva útját állták volna az Elme szárnyalásának. Szerencsére azonban az Elme nem hagyta magát, és volt valahol valaki, egy pártfogó, egy Bölcs Mecénás, ki a nagyívű tervet pártfogásába vette.

S ki talán tudta azt is, hogy két lépcsőfok farigcsálására nem ad pénzt Európa nemzeteinek szövetsége, míg egy kerekesszékesek esélyegyenlőségét szolgáló lifttel hogyan is lehetne szűkkeblű...

 

 

 

 

66 komment

Címkék: lift formatervezés mérnöki mű

A bejegyzés trackback címe:

https://benderik.blog.hu/api/trackback/id/tr812731410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Warlimont 2017.08.11. 08:23:41

A sarospataki szocialis otthonban lattam olyan lifetet, ami ugyan 70 centi magassagot oldott meg, viszont igazi lift volt, liftakna, kabin, ajto, minden, ahogy kell. Több tizmillio forint egy amugy koldusszegeny intezmenyben, egy tragikomikus vicc a lift latvanya, a burokracia diadala. Ugyanis a 70 centihez ha elöiras szerinti max lejtesu rampa kerult volna, akkor az nagyon hosszu lenne.

legális 2017.08.11. 08:58:38

T. Poszter!
Az megvan, hogy mozgáskorlátozott rámpa max. 5% lejtővel építhető. A képen 2 lépcső 30 cm magas, kell hozzá 6 m hosszú rámpa, két kapaszkodóval, csúszásgátló bordás felülettel.
Ha sikerül, rajzold rá a képre. Nézd meg mi marad a járdából.

Darth Revan 2017.08.11. 09:13:19

@legális:

meg mindig jobb lenne, mint ez a latszat megoldas, amiert valoszinuleg egy vagyont fizettek ki.

Muad\\\'Dib 2017.08.11. 09:27:51

@Darth Revan:
Jobb lenne, csak akkor nem lenne járda. Viszont akkor lehetne arról posztot írni a vonatkozó törvény ismerete nélkül.

VaradiJanos 2017.08.11. 09:37:01

Nem írom, hogy próbálj majd felmenni a székeddel egy ilyen rámpán, mert nem kívánok ennyire rosszat egy magadfajta tudálékos tájékozatlan semmirekellő tehetségtelen senkinek se.

Darth Revan 2017.08.11. 09:38:23

@Muad\\\'Dib:
ennel nagyobb kihivasokkal is megkozdottek mar mernok emberek. nem latszat megoldas kell, hanem valodi akadalymentesites.
Ha egy kerekesszekes/babakocsis stb ember onmaga nem tudja egyedul hasznalni, akkor az nem akadalymentesitett.

Muad\\\'Dib 2017.08.11. 09:40:15

@Darth Revan:
Mivel látom nem sikerült felfogni, csak a te kedvedért:

Az akadálymentes rámpa tulajdonságait rendeleti szinten az OTÉK (253/1997. (XII. 20.) Kormányrendelet – az országos településrendezési és építési követelményekről) szabályozza (2012. áprilisi állapot):

„66. § (2) Akadálymentes közlekedéshez:

b) a legfeljebb 2 cm-es szintkülönbség elfogadható,

c) a legfeljebb 17 cm-es szintkülönbség áthidalásához legfeljebb 8%-os (1:12) lejtésű rámpa is alkalmazható,

d) a 17 cm-nél nagyobb szintkülönbség áthidalásához legfeljebb 5%-os (1:20) lejtésű rámpát kell alkalmazni,

e) egy lejtőkarral legfeljebb 0,45 m szintkülönbség hidalható át,

g) a többkarú lejtők áttekinthetőséget biztosító mellvéddel alakítandók ki,

h) a lejtőhöz két fogódzkodó korlátot kell biztosítani, a járófelülettől mért 0,70 m és 0,95 m magasságban, az 1,50 m-nél szélesebb lejtőknél mindkét oldalon kapaszkodót kell elhelyezni és a pihenők mentén megszakítás nélkül továbbvezetni,

i) a szabadtéri lejtőt csapadéktól védetten, ennek hiányában megfelelő csúszásgátló bordázattal kell kialakítani.

(3) Akadálymentes közlekedéshez

a) a lejtőkarok hosszában legfeljebb 9,0 m vízszintes hossz után pihenőt kell beiktatni, amelynek hossza legalább 1,5 m legyen,

b) ha a lejtő járóvonala törtvonalú, akkor a töréspontoknál legalább 1,5 X 1,5 m szabad terület biztosítandó a kerekesszék fordulásához,

c) több karú lejtők esetében legalább minden második kar utáni pihenőn legalább két kerekesszék találkozásához szükséges szabad hely biztosítandó.

68. § (1) Az 1,0 m-nél hosszabb vízszintes vetületű gyalogos közlekedés céljára szolgáló (…) rámpát, lejtőt fogódzkodóval kell megvalósítani. Azt a (…) rámpát, lejtőt, amelynek a járófelülete a csatlakozó terepszintnél

a) 0,17 m-rel magasabban van, a fogódzókon felül megfelelő méretű lecsúszás elleni védőperemmel,

b) legalább 0,95 m-rel magasabban van, lecsúszást gátló korlátkialakítással vagy mellvédfallal

kell megvalósítani.

(2) (…) a lejtőkar kezdetén és a végén a kapaszkodók 0,30 m-rel nyúljanak túl. A kapaszkodó 4,5–5 cm átmérőjű, kör keresztmetszetű markolattal rendelkezzen. A markolat faltól való távolsága 4,5 cm legyen. A korlát markolatán a kéz legyen végigcsúsztatható és a környezethez képest színe kontrasztos legyen.”

Darth Revan 2017.08.11. 09:47:22

@Muad\\\'Dib:

latom nem sikerult felfogni

az akadalymentesites nem valami uri huncutsag, rengeteg ember eletminosege mulik azon, hogy el tud-e jutni segitseg nelkul, egyedul valahova vagy sem.

Ez a "lift" ebben nem segit. abban sem vagyok biztos, hogy mukodik, de ha igen, akkor is ugye minimum ket emberes melo, raadasul a kepeken meg csak csengot se latni, nem tudom hogy jelzi a kerekesszekes, hogy hasznalni akarja.

Majd otven eve embert kuldtunk a holdra, talan ez a problema is megoldhato lenne ,ha nem nyugkent tekintenenek az akadalymentesitesre

Muad\\\'Dib 2017.08.11. 09:54:53

@Darth Revan:
Addig, amíg ez a törvény, így lehetett megoldani. Ha más lesz a törvény, majd meg lehet csinálni másképp is.

je suis Louis (törölt) 2017.08.11. 09:55:58

@legális: 90 fokos elforgatásról tetszett már hallani? ahol nincs hely ott így szokás megoldani a rámpát

para_noir 2017.08.11. 09:59:02

Nekem ilyenkor mindig az jut eszembe, hogy ezekhez a gépekhez úgyis szükséges minden esetben egy kezelő, mi lenne, ha az a kezelő a gép baszkurálása helyett egyszerűen felhúzná azon a két nyomorult lépcsőn a kerekesszékest? Mindkét esetben kell egy ember a mutatványhoz, csak a gépes megoldás kicsit többe kerül :) Plusz el nem hiszem, hogy ezt a két lépcsőt nem lehetett volna megrámpázni egy kihajtható, zsanéros rámpával, amit össze lehet hegesztetni kb 30 rongyból. Ráadásul ahogy látom a melóhelyem melletti hivatalban, ezek a kókány emelők rendszerint nem szoktak működni, illetve mire előkerül a kezelő, meg leveszik a ponyvát, meg beröffentik a gépet, addig ötször felhúzza a portás az embert az itteni 5 alacsony lépcsőfokon.

Muad\\\'Dib 2017.08.11. 10:01:30

@je suis Louis:
Mondjuk a járdából akkor sem sok maradna:
"... ha a lejtő járóvonala törtvonalú, akkor a töréspontoknál legalább 1,5 X 1,5 m szabad terület biztosítandó a kerekesszék fordulásához,..."

Muad\\\'Dib 2017.08.11. 10:08:03

@para_noir:
Tulajdonképpen az a kérdés miért nem elég, hogy a portásnak jelezni lehessen ilyen helyeken.

Zacskóstej 2017.08.11. 10:14:02

Ami eszembe jutott...ahhoz hogy egy ilyen liftet használjon egy kerekesszékes,be kell csengetnie vagy mi. Akkor kijön a liftkezelő...és ketten megoldják együtt.

Ha már csengetni kell és kell egy kezelőszemély...akkor az akár az előírtnál nagyobb dőlésszögű rámpán is feltolhatná a kerekesszékest nem?

Tényleg csak úgy eszembe jutott.

Zacskóstej 2017.08.11. 10:15:21

Látom közben másnak is pont ugyanez jutott eszébe. sry.

felucca02 2017.08.11. 10:30:47

Beszarok, hogy jöttök itt a törvényekkel, meg az előírásokkal. A törvényt egy íróasztalnál találták ki, általános esetre, ez pedig itt egy speciális eset.

Nem ostoba módon kell menni a hülye törvény után, hanem ha ütközik a józan ésszel, akkor felmentést kell kérni.

Itt elég erősen ütközik.

Ez lesz ennek a népnek a halála, hogy képtelen rugalmasan, kreatívan választ adni a kihívásokra. Bambán bámulunk, várunk egy törvényt, aztán betű szerint cselekszünk!

Nesztek, egyétek! Itt a törvény!

www.akadalymentesseg.hu/2011/01/18/sikvideki-rampa/

Ahol lehetne rámpát építeni (váci vasútállomás, érdi vasútállomás), ott lift épül. Ahol lift kellene, ott rámpa.

Nektek elment az eszetek!

Muad\\\'Dib 2017.08.11. 10:35:23

@felucca02:
Ez így qrva jól hangzik, csak épp ebben az országban, ha te eltérsz a törvénytől akkor jön a hivatal és jól megbüntet. ez viszont a legtöbb kivitelezőnek qrvára nem hiányzik, ezért pontosan követik a törvény - akár értelmetlen - szövegét.

felucca02 2017.08.11. 10:35:31

@Muad\\\'Dib: Látom, te a törvényért élsz, és szeretnéd, hogy mások is a törvényekért éljenek. Jobb helyeken viszont a törvény van az emberért.

Tiszajenői orvosi rendelő akadálymenetsítése megvan? Akkor jó, azt is ilyen törvényi csodálatban alkották meg.

Ezzel az a baj, hogy a láthatóan abnormális megoldásokat szülő törvények erodálják a többi törvényt is, úgy en bloc.

felucca02 2017.08.11. 10:39:06

@Muad\\\'Dib: Jó, akkor építsünk továbbra is elmebeteg módon, lényeg, hogy a törvény betűje be légyen tartva. Ez a megoldás?

Nem, a megoldás a megoldás keresése, hülye törvény esetén is. Felmentés, eltérés. Vagy nem nevesítem, nem nevezem akadálymentesítésnek, csak simán építek egy rámpát a lépcsőbe, saját forrásból. Vagy készítek egyet deszkából (rozsdamentes acélból), ha jön a kerekesszékes, csönget, kiviszem a rámpát, betolom, előpakolom a rámpát. Satöbbi.

De itt sikerült mindenből a legrosszabbat összehozni.

Muad\\\'Dib 2017.08.11. 10:39:18

@felucca02:
Ebben nincs vita, de ha te xy kivitelező céget vezetsz ezzel kell együtt élned.

hali69 2017.08.11. 10:39:54

Ennyire nincs témája a szerzőnek?
Ez egyrészt nem lift -mint ahogy írva is van- hanem emelő.
A nevezett 2 lépcsőfok lejtetetéssel, lejtővel történő akadálymentessé tételéhez, egy kb. 2 méter hosszú rámpát kellene a járdát keresztezve megépíteni.
Gondolom, az jobban tetszene... Bár, akkor azonnal lenne újabb inspiráció, egy újabb remek cikkhez, ezekben, az amúgy ingerszegény időkben.
Egy jó kis nyaralásra nem gondolt még a cikk írója?

Muad\\\'Dib 2017.08.11. 10:42:10

@felucca02:
Mé egyszer. Ha nekem van egy cégem, beadom a paírokat és a hivatal elutasítja azzal, hogy az akadálymentesítés nem a megfelelő törvényi előírás szerint készült, akkor mi van? Nem csinálom meg a munkát, mert kemény vagyok és bezárom a céget? Ha szerinted ezekkel a hivatalokkal lehet úgy kommunikálni, hogy figyu én eltérnék ettől, meg attól, mert így értelmes, akkor még szerencsédre nem volt sok hivatalos ügyed ebben az országban.

Darth Revan 2017.08.11. 10:49:13

@Muad\\\'Dib:
itt a gond, hogy nem az akadalymentesites a lenyeg, hanem megfelelni egy torvenyi minimumnak.
ezert elhetetlen a varos rengeteg embernek, nem tudnak egyedul eljutni sehova sem, mert mindenki szarik bele az egeszbe.

felucca02 2017.08.11. 10:50:17

@hali69: Úgy látom, te is azok közé tartozol, akik szerint ez így jól van, nincsen itt semmi látnivaló, menjünk tovább.

Pontosan ez a félrenézés és kényelemszeretet vezethetett ide, hogy ezek létrejöhetnek.

felucca02 2017.08.11. 10:56:27

@Muad\\\'Dib:
Álljunk már meg!
Nem a cégeddel kezdődik a dolog!
Van egy intézmény, amelyiket akadálymentesíteni kell. Vagy kötelességből, vagy egyéni jószándékból.

Van egy építésztervező, amelyik ezt megtervezi.

És van az építési osztály, amelyik engedélyezi.

Tehát itt minimum három személy bűnös és hanyag összejátszására van szükség, hogy egy ilyen létrejöhessen.

De, ha jól sejtem, négy, mert a mozgáskorlátozottak szövetsége is bekapcsolódiik a dologba, ahol pedig praktikus gondokodású, a problémát a gyakorlatból ismerő, jószándékú emberkék vannak, akiknél élből kihullik ez a megoldás.

Akkor mégis áll a kérdés, hogy hogy jöhetett létre.

Megmondom: úgy, hogy mutyi volt. Fű alatt megoldották, felvették érte a támogatást, lerendezték az érintettekkel. Legkevésbé szólt ez a mozgáskorlátozottakról, ők le voltak szarva.

Ne gyere itt a céggel, mert a kivitelező cég azt csinálja, amit a többi három, vagy négy szereplő kialkudott. Nincsen szerepe.

Muad\\\'Dib 2017.08.11. 11:04:27

@felucca02:
Tényleg nem érthető? NEM lehet csak úgy eltérni a törvény szövegétől, mert olyanod van, vagy mert marhaság a törvény. Ha ezt megteszed, akkor megbüntetnek, ilyen egyszerű. H s*ar a törvény, akkor az a törvényalkotó felelőssége.
Komolyan b+ számomra érthetetlen, hogy te mégis, hogy gondolod, miszerint hobbi szinten eldönti xy, hogy ma ez a törvénysértés király, az meg nem király.
A kormány feladata lenne, hogy oylan törvények legyenek, ami értelmes és jó. Ez sajnos nemigen megy. De az nagyon tré, hogy erre szerinted az a megoldás, hogy a hivatalok szegjenek törvényt egymással együttműködve. Szerinted az vajon nem -
szintén - a mutyi melegágya?

Darth Revan 2017.08.11. 11:25:45

@Muad\\\'Dib:
a parancsra tettem mar a naciknak sem jott be.
egy lelkismeretes ember nem kontarmunkat ad ki a kezei kozul, hanem megkeresi az optimalis megoldast, ami kielegiti a mozgaskorlatozottak igenyeit es megfelel a torvenyi eloirasoknak is.

amugy jezus is megrota ezert a farizeusokat

“Jaj néktek képmutató írástudók és farizeusok! Mert elhagyjátok amik nehezebbek a törvényben, a jogosságot, az irgalmasságot és a hűséget; pedig ezeket kellene cselekedni, és amazokat sem elhagyni”

FayRodisz 2017.08.11. 11:52:35

Nagyon jó. Ennyi agyhalott barmot. Látszik, hogy a magyarok nagy része a törvények leszarására épít, és gyűlöli azt aki a törvény szerint akarja élni az életét.

Írták már páran, de nem árt az ismétlés azoknak akiknek, vagy inkább amiknek a képességei csak addig terjednek, hogy meg kell építeni és szarni a szabályokra. Agyhalottak, akkor meg azt szidnátok, nagy valószínűséggel sorban idézgetnétek a törvényt, hogy annak nem felel meg, ezt is valami csókos baszta oda jó pénzért, mert az egyszerű, buta fajtátoknak a hiszti kell, a többi nem számít.

Könyörgöm, írjatok még sok ilyen cikket, annyira nevetséges amikor a buta tahó magyar játssza a nem létező agyát és olyanért hisztizik amiről lövése sincs.

legális 2017.08.11. 11:55:04

@je suis Louis: hallottam, én is azt javasolnám.
Igaz úgy egy fordítót ki kell az ajtó előtt alakítani, meg elér a szomszéd bejáratig a rámpa. De nem zavaró.

legális 2017.08.11. 12:05:27

@felucca02: Kihagytad a rehabilitációs szakmérnököt.
Ha mindig az lenne a szempont, hogy ki szerint melyik előírás marhaság, elég hamar itt lenne az anarchia.
Nem tudom, te milyen területen dolgozol, de biztos ott is vannak törvények, szabályok, normák - egy részével nem is értesz egyet, de betartod. Ez is ilyen.
1 lépcsőfok 8% rézsű, 2 vagy több 5%. Biztos nem véletlen, meg az is biztos, hogy nem mindenhol megoldható, de létező előírás. Lehet, van aki szerint a ház alap is fölösleges, meg a gerendát is szemre vágja ki az erődben, mint Döbrögi, de ezen az intuitív tervezésen már túlléptünk.

Muad\\\'Dib 2017.08.11. 12:17:12

@Darth Revan:
Hallgatlak, itt melyik megoldás lett volna az? OTÉK (253/1997. (XII. 20.).
Várom a javaslatokat.

hali69 2017.08.11. 12:29:39

@felucca02: kíváncsi lennék, te hogyan oldanád meg?

fda 2017.08.11. 12:45:51

@legális: Az megvan, hogy a lift árának a negyedéből kb. az egész járdát újra lehetne aszfaltozni, mondjuk úgy, hogy 20 méteren elcsalják azt a 30 centit.
De gondolom te magad ha otthon, a kertedben el akarsz tüntetni valahol két kicsi lépcsőfokot, akkor építesz rá egy ronda, 5 millióba kerülő liftet, használati utasítással, vászonborítással, hogy egyszerű legyen használni. Gondolom, aki alig húzza a lábát, esetleg tényleg kereseksszékkel érkezik, ezek után már csak bekiabál, hogy valaki jöjjön már ki beüzemelni a liftet.

Darth Revan 2017.08.11. 12:52:14

@Muad\\\'Dib:
tudod, hogy oldanam meg? Rabiznam egy felelosen gondolkodo emberre a tervezest es a kivitelezest.

legális 2017.08.11. 12:56:26

@fda: nem jó ötlet - lesz egy 45 cm-e kiemelt szegély, ami mellé korlátot kell rakni, meg az út mellett parkoló autónak nem tudod kinyitni az ajtaját.
A 20 méter további 2-3 bejáratot érint. Azoknál is emeljük meg? Vagyis emeljük meg végig az egészet? De akkor a keresztezésnél hogy mész át az úton?
Ez nincs 5 millió forint, még közbeszerzéssel sem.
Otthon a kertemben sem pont azt csinálok, amit szeretnék, pl. még gazt sem égethetek. Viszont egy középületnél, ha van egy akadálymentesítési kötelezettség, akkor meg kell oldani - szabályosan. A rehab szakmérnök gondolom részt vett a megoldások közötti válogatásban, és ezt választották. Szakember, döntött, hatóság engedélyezett. Pont.
Én sem szólok bele, hogy mekkora szamárságot ír az alsó tagozatos tanárnő a tanmenetébe. Pedig lehet innen butaságnak tűnik, mégha szxerű és előírásszerű is. Nem rágódjunk olyan dolgokon, amihez nincs elég infónk, tudásunk. A látszat néha csal, nem mindenre van egyszerű megoldás.

Darth Revan 2017.08.11. 13:11:43

@legális: konnyu olyan ugy felett elsiklani ami nem erint teged. sajnos a mozgaskorlatozottaknak nap mint nap szembesulniuk kell, hogy az o igenyeiket semmibe veszik.

tarlos is mit hagy el legeloszor a metro feluijtas tervezesekor? Hat persze, hogy az akadalymentesitest.

Ez is olyan tipikus okoslanyos megoldas: akadalymentesitettek meg nem is.

Sir Gombóc 2017.08.11. 13:28:18

@Darth Revan: Ne vegyél rá mérget hogy az előírásoknak megfeleő rámpa olcsóbb lenne. Ezek a kerekesszék emelők (nem lift), tucattermékek.

Sir Gombóc 2017.08.11. 13:33:21

@Darth Revan: Neked nem sikerült felfogni.

Sir Gombóc 2017.08.11. 13:37:53

@felucca02: Ezt csúnyán benézted. Pont az emelő itt a kreatív megoldás. A hozott vasúti példáid is sántítanak. De hőbölögj csak, az mindig könnyebb.

terrormaci 2017.08.11. 13:40:14

ez nem magyar találmány, itt egy idei milánói fotó (nemzeti tudománytörténeti múzeum kijáratánál):

imgur.com/1O6tsdJ

Sir Gombóc 2017.08.11. 13:44:01

@felucca02: Az emelő miért is rosszabb a kiviszem a támpát megoldásnál? A mozgássérült ugyanúgy nem tudja egyedül használni. Arról nem beszélve, hogy az elektromos székeket ugyan fel nem tolod rajta egyedül, benne a használójával! Az akkora rámpát, amin meg fel tud menni, egy ember nem tudna mozgatni. Nem a kézzel hajtott székek világában élünk már!

Darth Revan 2017.08.11. 13:44:33

@terrormaci: a kerdes, hogy onalloan hasznalhato-e.

ha igen, akkor nincs baj ezzel a megoldassal.

Darth Revan 2017.08.11. 13:45:04

@Sir Gombóc:
te vagy az, aki nem erti a problemat.

Sir Gombóc 2017.08.11. 13:56:49

@Darth Revan:Az adott helyszínen ez, vagy hasonló szerkezet az egyedüli megoldás. A rámpa nem kivitelezhető, nincs rá hely. A járdának is kell hagyni minimum szélességet. A másik, hogy elég gyakran kezelek ilyen emelő berendezéseket, könnyen és jól használhatók, arról nem beszélve, hogy nem kell fizikai kontaktusba kerülnöd a használójával, ami az ő szempontjukból egy fontos szempont. De magyarázd csak a hülyeségeid.

ROTFL Manó 2017.08.11. 14:06:02

@legális: Egy 90 fokban elforgatott rámpa nem érintene több bejáratot, mert annak az irodának ez az egy ajtaja van. A többi beugró ugyanehez az irodához tartozó ablak.

Viszont kikerestem nektek a Keleti Károly utcából egy hasonló, 90 fokban elforgatott rámpát, ami a lifthez képest fillérekből kijön:

https://www.google.hu/maps/@47.5121979,19.0280885,3a,60y,18.66h,72.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCOvsmp6wszgt8Sb1-v0uoA!2e0!7i13312!8i6656

Wow! Tudnak rajta közlekedni a kerekesszékes munkatársak! Be tudnak fordulni rajta. Na és a járdát sem veszi el. Hasonlót, csak kicsit hosszabbat simán le lehetett volna rakni az Akadémia utcába is, lift helyére.

Szerintem is cifra nyomorúság. Amikor a seggünk kilóg a gatyából, nem a lift a legfontosabb...

felucca02 2017.08.11. 14:34:29

@FayRodisz: Bár ezt az agyhalotti vonalat nem akartam behozni ebbe a diszkusszióba, azért felhívnám a figyelmedet, hogy az igazi agyhalottság, amikor azt gondolod, hogy a törvényt vagy betartani lehet, vagy leszarni.

A törvény jó!

Mezőn, vasútállomás mellett, ahol futballpályányi beépítetlen terület áll rendelkezésre, ott kiválóan lehet a törvény szerint rámpát építeni.

Olyan esetben, ahol a törvényhozó minden körültekintése miatt a törvény ne alkalmazható, mert öntökönlövés esete forog fenn (mint jelenleg), kérhető a törvény alóli felmentés, vagy eltérés alkalmazása. Ez napi ügymenet, megvannak a lépései.

Ha te ebbe a törvény leszarását, meg mutyizást látsz bele, az csak a tájékozatlanságodról szól.

lombozódó 2017.08.11. 14:36:55

Na szóval eddig hányan is hasznátták ???

szellemkor 2017.08.11. 14:38:07

@Muad\\\'Dib: Ezeknek semmi sem jó. Ha a metrón nincs lift az a baj, ha a lécsőhöz van emelőrámpa akkor az a baj. Egyébként pedig tényleg tájékozatlan a posztoló mert az OTÉK mindent leír ebben a témában amiről az egyszeri tudálékos álmodhat.

szellemkor 2017.08.11. 14:39:33

Látszatprobléma, de legalább néhány kattintást megér.

felucca02 2017.08.11. 14:39:52

@legális: Valóban kihagytam, de te gondoltál rá. Igen, köszönöm, még a rehab-szakmérnöknek is látnia kell, immár négyen működnének közre ebben a hányavetiségben és bűnös pazarlásban.

Namost, ezt biztosan nem látta rehab-szakmérnök, mert ordítva szaladt volna el. A rehab-szakmérnöknek ugyanis nem az a feladata, hogy a törvény tűzzel-vassali betartását kikényszerítse, hanem az, hogy működő, jó megoldást hozzon.

Ez - mint látjuk - nem az.

felucca02 2017.08.11. 14:48:27

@hali69: Hogy én mit csinálnék?

A megrendelővel és egy rehab-szakmérnökkel együtt felkeresném tervezőként a megfelelő hivatalt (ez építési osztály, gondolom), és ott egyeztetnék annak érdekében, hogy a vonatkozó előírás alól felmentést kaphassak, rövidebb, meredekebb rámpát lehessen építeni. Hogy milyen meredeket, azt a rehab-szakmérnök megmondja. Az építési osztály erre áldását adja, elvégre a dolgot szakmailag képviseli egy rahab-szakmérnök. Ráadásként egyeztetünk az érdekképviselettel, hogy teljesen tiszta legyen a dolog.

Ezután megépül a rövidebb és meredekebb rámpa, az egyeztetésről szóló papírozás pedig ottmarad az önkorminál, örök tanulságul, plusz a seggüket védendő.

Nincsen semiféle felsőbb hivatal, aki majd itt ellenőriz és büntet. Ez az önkori építési osztályának az ügye.

Ez mind munka ugye. van aki lusta, és szart ad ki a kezéből, csak hogy két napi egyeztetést megspórolhasson. Aztán itt az eredmény.

JGDus 2017.08.11. 14:51:24

A projekt az EU akadálymentesítő programja részeként 52millió Ft támogatási összegéből valósult meg.

ZX 2017.08.11. 15:17:55

@hali69: "Ez egyrészt nem lift -mint ahogy írva is van- hanem emelő."

:D Esetleg kinyithatnál egy angol-magyar szótárat.

nikk rivers 2017.08.11. 15:20:44

Az volt már, hogy a járda szintet kellett volna egy kényelmes hosszban megemelni?
Vagy az túl olcsó lett volna?

2017.08.11. 16:40:59

@legális: "A képen 2 lépcső 30 cm magas, kell hozzá 6 m hosszú rámpa"

30 cm, 5° = 342 cm rámpa

Végülis nem tévedtél sokat, csak majdnem 100%-ot.

Darth Revan 2017.08.11. 16:53:41

@Sir Gombóc:
fogalmazz ugy, hogy a te kepessegeidet meghaladja, hogy olyan megoldast kepzelj el, ami megfelel a mozgaskorlatozottak igenyeinek. Ne feledd, majd' otven eve embert kuldtunk a holdra, ez meg megsem rocket scienece.

Fogd mar fel vegre, hogy mi a baj ezzel a megoldassal: nem jelent igazi akadalymentesitest, ha nem lehet egyedul hasznalni. valahol jeleznie kell hogy segitsegre van szuksege (a kepeken csengo nem latszik, csak remelni tudom, hogy azert valahol van...) varni meg elokerul a kulcsos ember, varni amig beuzemelik a liftet...

nem a lifttel van baj, hanem ezzel a lifttel.

Benderik 2017.08.11. 17:39:21

Nos, igazából magam sem rámpára gondoltam, mert az tényleg elfoglalná a járda egy részét, még ha oldalirányba menne is.

Hanem pl. ugyanazt a lejtőt befele -- az irodán belül a lépcső, majd irodapadló kövébe -- vágva. (Erre írtam a "két lépcsőfok farigcsálására "-t.)

A fenti kommentek számaival, ha megnézem, az ott becsült 30 cm-es magassághoz egy 6 méteres lejtő kéne, 20 cm-shez 4 méter. Nem voltam az irodában, de gyanítom, hogy lenne bent rá hely, bár persze nem biztos.

(De még ha egy emelőt tennének belülre, az is egyszerűbb lenne a mostaninál, mert pl. nem kell rá ponyva meg az utcai védelem miatti részek.)

Ugyanakkor viszont ez a szabvány azt szolgálja, hogy a kerekesszékes személy EGYEDÜL is biztonsággal fel/le tudjon rajt' menni.
Amit nem korrekt egy olyan lifttel összevetni, amivel szintén nem tud, mert kell hozzá egy kezelő. Aki viszont egy kicsit meredekebb lejtőn is fel tudná tolni a széket. S persze ez így fizikai munka, de sztem ő is kevésbé szívja a fogát, ha fel kell tolnia egy kerekesszéket, mint előkeresni a liftkulcsot, leszerelni a ponyvát, majd végigjátszani a kezelési utasításban leírt játékot. Majd a végén elcsomagolni a liftet a ponyvába.
A kicsit meredekebb lejtőre pedig talán kérhető lett volna egy olyan egyedi engedély, amit szintén a kommentek említenek.
Ha meg nem akar egy idegen kerekesszékhez érni (ld. egyik komment), egy eldobható gumikesztyűt is egyszerűbb felvenni, mint ezt a ponyvát le. Meg a kulcsot elő-. Majd mindezt vissza.
Emellett a mostani lift kezelésekor is nehéz nem hozzányúlnia az idegen székhez.

S persze elvileg elképzelhető lenne, hogy csupán a kitett leírás elavult, és létezik egyfajta kerekesszékeseknek járó titkos kulcs, amivel ki tudják szolgálni magukat, de ennek ellentmond a ponyva. Mert megnézném azt az embert, aki azt a ponyvát egy kerekesszékben ülve leszedi, majd maga után szépen visszacsomagolja. Egy vetélkedő szép feladata lehetne...

Benderik 2017.08.11. 17:43:49

@JGDus: "A projekt az EU akadálymentesítő programja részeként 52millió Ft támogatási összegéből valósult meg."

Ezt konkrétan tudod? Belőlem egy olyan 5(túlárazva talán 10) milliós tipp hozta ki ezt az egészet...

legális 2017.08.11. 18:40:13

@nikk rivers: volt. ez volt rá a válasz:
nem jó ötlet - lesz egy 45 cm-e kiemelt szegély, ami mellé korlátot kell rakni, meg az út mellett parkoló autónak nem tudod kinyitni az ajtaját.
A 20 méter további 2-3 bejáratot érint. Azoknál is emeljük meg? Vagyis emeljük meg végig az egészet? De akkor a keresztezésnél hogy mész át az úton?

legális 2017.08.11. 18:44:14

@Ylim: ugye nem matek tagozatra jártál?
De attól lehet véleményed, örülünk.
Az 5% meg az 5° között van különbség. A gyengébbek kedvéért a hivatkozott jogszabály bemutatja aránypárral (1 : 20).
Ha a 30 cm az 1, akkor a 20 az 600 cm.
DE a 342 cm-es rámpa sem lenne túl elegáns

nikk rivers 2017.08.11. 19:40:48

@legális: egy parkolóhelyen az utasoldalon szűk a kiszállás vs több milliós viccberuházás..., had gondolkozzak, mi a magyarosabb megoldás?

wirth6 2017.08.11. 22:46:06

@ZX: Abból aztán nem fogja megtudni, hogy a magyar nyelvben mire használják a lift szót.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.08.11. 23:05:30

@Muad\\\'Dib: Dehogynem. Csak parkolást nem engedsz. A járdát hosszabb szakaszon szép fokozatosan emeled meg, mindkét oldalt biztosítva a rámpát, és ahol más bejárat van az elé pihenőt, stb.

Ha előbb kell átmenni esetleg az úton, minthogy áthidaltad volna jól a magasságot, akkor ott az út egy darabját emeled meg meredekebb rámpával előtt afféle fekvőrendőrként...

ROTFL Manó 2017.08.12. 13:05:07

@legális: Leírom másodszor is, hogy egy hosszabb rámpa NEM érintene több bejáratot, mert ez az iroda foglalja el az utcafrontot és nincs több bejárata, csak ablaka. A járda pedig elég széles, simán elférnek a járókelők is, meg a járda mellé parkoló autók kinyitott ajtajai is. (Ott laktam gyerekkoromban az V. kerületben, ezerszer jártam arra, ismerem.)

Nézd meg továbbá a fenti hozzászólásomban belinkelt google.maps képet! Látszik, hogy az sem foglalja el a járdát, simán lehet közlekedni. Még korlát is van a nyomorultrámpán.
süti beállítások módosítása