HTML

Benderik elmélkedik

Friss topikok

Racionalitás az útelágazódásnál

2018.04.13. 17:53 Benderik

 

Én általában csomó dologról gondolom, hogy az emberek akkor is racionálisan döntenek benne, mikor látszólag nem, csak látnunk kell mögöttes történelmi tapasztalataikat és információikat.

 Így nagyjából egyet is értek az index minapi cikkévelmagam is úgy gondolom, hogy a vidék most is racionálisan döntött a rendelkezésére álló információkból.

 

Annyit azért pontosítanék a “vidék”-en, hogy szerintem a (fő)városi lakosság tekintélyes része se arra használja a netet, hogy újságokat böngészgessen -- pláne többet is --, hogy minden hírt minden oldalról megrágjon -- és hírt még csak-csak, de elemző cikkeket…

Mert internet amúgy eléggé elterjedten van vidéken is, egy 2013-as felmérés* már ezt mutatta, azóta meg a világ is inkább azért előre folyik. (Akkor Budapest-megyeszékhely: 71-73%, vidéki város 58%, község 52% volt a rendszeres használók aránya. Jelentős eltérés, de nem a fejekben élő mértékű, és eltelt azóta öt termékeny év a facebook univerzumában. Durvább eltérés van szegények-gazdagok közt (21-87%)

(*LAKOSSÁGI INTERNETHASZNÁLAT, ONLINE PIACFELMÉRÉS, 2013, pdf, 7. oldal -> felmérés)

És a kézbe vehető elemző mélységű napilapok se tarolnak. Internetből facebook s társai, amúgy meg leginkább tévé s a rádió a hírforrás.

 Csak emellett a városokban alakul ki az a jelentős méretű értelmiségi réteg is, aki mellékhatásként szereti (részben irodai) idejét ilyesmivel tölteni, plusz Magyarország gazdasága van annyira vízfejű, hogy a fővárosban kell dolgozzon s éljen ezek túlnyomó többsége.

 ***

 

Nekem egy dolog miatt volt mégis kétesélyes a migránsjátszma: ez pedig az RTL (Klub).

 Mert igaz, hogy minden vidékre eljutó újság a kormányé, rádióból is övé a vidéken talán ma is leginkább elérhető és hallgatott Kossuth és Petőfi, de az átlagember ma már vidéken-fővárosban -- a rádióval nagyságrendben összemérhetően, újságokat messze meghaladó mértékben -- tévét néz. (És persze ne becsüljük le a netet, ott azért vezet a facebook a migránsvideókkal, de a végére úgy tűnt már nekem a kommentekből, hogy kezd kicsit ráunni a nép.)

 Márpedig tévében a közszolgálati messze elmarad nézettségben az RTL-től, mely elég nyíltan beleállt a kormányellenes kampányba. Legalábbis valami ilyesmit tett (mindjárt kifejtem, mit értek ilyesmi alatt).

 ***

 Ezért kellhetett annyira a kormánynak a TV2, és talán ezért bulvárosodott a közszolgálati tévé is, mert égetően fontos volt, hogy két vetélkedő / sorozat között az ő híradójuk menjen -- akár csak a háttérben, mert a migránsos üzenet annyira egyszerű volt, hogy háttérzajként szinte még hatásosabb is.

 ***

 Van tehát az RTL és TV2 nagyjából fej-fej mellet, majd messze lemaradva a többi. Az RTL szelete tehát e tortából nagy.

 Emellett úgy vélem, hogy még ha egyetlen ember nem is kapcsolgat el a megszokott adójáról, ám kisebb településen beszélnek egymással az emberek, és ott már ez ezt, az azt nézi, így mindenkihez eljut minden adó információja.

 Így feltehetőleg a falvakban, kisvárosokban is ismerte mindenki az RTL-ből érkező információkat is.

Csakhogy.

 ***

 Egy kereskedelmi adó híradásában a nézettséget a zaftos hírek hozzák -- különösen a máshol nem hallható hírek. Ilyenek voltak a kormányközeli népek viselt dolgai -- cégbirodalmak közpénzből való kitömése, valamint a kormányoldal tagjainak alkalmanként fényűző dolgai.

 Ennyiben az RTL hatásában kormányellenes propagandát folytatott.

 Az viszont unalmas műsor lenne, ahol más adókon ömlő ál- vagy csak elferdített, túlzó híreket boncolgatnak, és helyesbítik azok részleteit. Egyszer-egyszer érdekes lehet olyan migránsvideók lebuktatása, melyeket kinagyítva a feliratokból látszik, hogy nem Európában készültek, nem migránsok vannak rajta, hanem mondjuk afrikaiak otthon Afrikában, vagy szimplán megtalálható ugyanaz a videó sok évvel ezelőttről a neten mondjuk fülöp-szigeteki zavargásokról. Netán egy azonosíthatatlan bőrszínű hivatásos futtató kinézetű figura felpofoz egy nőt, aki olyan hivatalos futtatottjának tűnik, azzal a felirattal, hogy a migránsok verik a nőket.

Egyszer-egyszer amolyan bakisorozatnak elmegy, de annak is az unalmasabb fajtából, a zaftos pofára esések nélkül.

 Az meg végképp unalmas, ha eltúlzott statisztikákra mutatnak rá s helyesbítik számait.

 Mert a német, svéd és francia földre özönlők tényleg követnek el bűnöket és tényleg nehéz velük, így ezen híreknek mind van egy közismerten valós alapjuk, innen meg már az, hogy az erőszakolások három vagy harminc százalékát követik el a nőkön, meg nagyobb arányban-e, mint saját férjeik, már lapos számszaki szüttyögés.

 ***

 Ám így az ezen médiatáplálékon élő ember nem egy pánikkeltő migránshír-áradatot és annak finomítását / cáfolatát kapta, hanem két -- egymástól lényegében független -- információcsomag érte folyamatosan:

  • egyik, hogy felkent urai lopnak és fényűznek,
  • a másik, hogy Európában háború tombol, s kormányunk az egyetlen erő, mely megakadályozhatja, hogy ránk zúduljon egy eszeveszett migránshorda, melynek  a német, svéd és francia nők már szinte mind megvoltak s most a mi asszonyainkat akarják erőszakolni, házunkat elvenni.

 

Na most az első tényleg visszatetszést szül, de -- valljuk be -- a kisember itt kis honunkban évszázadok óta hozzászokott, hogy urai lopnak és fényűznek, és többé-kevésbé belenyugodott, hogy tűzközelben jobban sül a saját gesztenye.

 A közpénzbe nyúlogatás ténye tehát nagyjából elfogadott, a nagyságrend meg a kisember felől egy bizonyos szint fölött nehezen érzékelhető -- százmillió, százmilliárd egyformán sok. És az ezerszeresen sok is csak sok.

 Azt viszont, hogy idegen vad hordák özönlenek el, erőszakolnak, gyújtogatnak, fosztogatnak, kardélre hánynak -- volt részünk persze ebben is a Történelem során, de -- ezt megszokni nemigen lehet.

 Így még ha át is ment az RTL üzenete is a fejekbe, a választás képlete nagyjából az volt, hogy e két rossz közül kell választani, és akkor -- hogy egy klasszikust idézzek -- útelágazódáshoz érkeztünk, de nem nehéz a választás.

 ***

 Nem az lehetett hát a fő ok, hogy ne jutott volna el kormánykritikus adó anyaga is a néphez, hanem hogy ez az adó nem a kormánypropaganda rémhíreit cáfolta (mert ebben műsorszerkesztésileg nincs pénz), hanem egy másik rosszat -- a rendszer meglévő bűneit -- mutatott be.

 Így viszont szinte érintetlenül hagyta a kormányoldal törekvését, hogy a választás azt jelentse, hogy két rossz közül kell választani, amiből az egyiket olyan sátánira tudta színezni, hogy értelmes ember inkább a másik békát nyelje be, de Szulejmán hordáitól legalább védve legyen. Ráadásul ebből a másik lenyúlósan urizálós békából nehéz akkorát mutatni, mely vetekedni tudna a hordák rémképével. Hogy ezek a hordák így ebben a formában ne léteznének, azt meg a másik adó sem igen állította, csak más -- de tűrhetőbb -- rosszakról beszélt.

 S e két létező rossz közti választás nagyon nem ugyanaz, mintha azt kellene mérlegelni, vajon melyik adó mond igazat, és tényleg léteznek-e azok a mindenkit nekifutásból erőszakoló hordák, vagy valaki nagyon hülyének nézi az egyszerű kisembert -- pláne ha még vidéki is.

 Nos, ezzel jár, ha valaki nem cáfolja ellenfele hülyeségeit, hanem csak elbeszélve mellette más viselt dolgaival feketíti.

 ***

 

De volt itt azért más racionalitás is.

Kisebb közösségben élő ember, aki ráadásul közelebb van a naponta megoldandó kézzelfogható dolgokhoz, és látott már karón sok varjút, sok mindenben másképpen látja a világot.

Egyrészt a kisközösségi létből fakadón hisz a személyes ismeretségben, így olyanra bízza szívesen dolgait, akivel -- vagy legalább helyi emberével -- személyesen is találkozott már, hallotta beszélni, netán még kezet is fogott vele, és az a kézfogás egy erős, határozott emberé volt. Ebből a szempontból elképesztően sokat jelenthet például egy azonos pártbéli polgármester.

 Vezetőnek azt fogadja el, ki erős, határozott fellépésű, és nem mellesleg úriembernek néz ki, amiben sokat számít például az öltözet.

 A pulóveres belvárosi, személyesen sosem látott hímező-hámozó, aki szerint a világ bonyolult, e két kritériumon már kiesett. Ráadásul melyik a sok közül?

 Ugyanakkor nemigen hisz olyan elvont dolgokban, amit a (fő)városban élő szellemi ember elméleti művelődése során magára szed és napi munkája során még meg is tapasztal. Így a fontosságukban sem hisz oly' mértékig, hogy belehalna, ha azt hallja, hogy csökken a demokrácia és nincsenek szétválasztva a hatalmi ágak.

 S persze ha valaki elmondaná pár normális összefüggő mondatba szőtt példával, hogy ez mi, megértené, és még fontosnak is tarthatná. De az ő nyelvén beszélő kevés van az urak között -- valljuk meg, politikusaink az egész világon  nem tudnak értelmesen beszélni, csak városon inkább érteni vélik őket.

Így aki sommásan mond egyszerű igazságokat, már félig megnyerte a hímező-hámozókat nem bíró választót.

 Márpedig egy ilyen sommásan egyszerű igazságokat mondó, határozott, kemény kézfogásút ismerünk.

 

+++

 

A többség azért ritkán hülye. Ha mégis úgy tűnik, általában valamit nem mondtál el neki. Az ő nyelvén, ő félelmeit megértve s arra válaszolva, fáradságot nem sajnálva, értelmesen. Ha a mást mondók állításait félrevezetőnek érzed, azokat cáfolva s nem csupán őket.

Ja, és még időben az útelágazódás előtt.



Ui.: Tudom, ez a vége utópisztikusan hangzik. De próbálta már valaki?








56 komment

Címkék: racionalitás útelágazódás

A bejegyzés trackback címe:

https://benderik.blog.hu/api/trackback/id/tr9813830742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kivlov 2018.04.14. 18:06:22

Túlkombináljátok.
Orbánék rengeteget adtak a népnek: csok, alacsony szja, családi adókedv, nyugdíjas bözsi, rezsicsökk, stbstb.
És pláne vidéken szemmel látható fejlesztéseket csináltak, munkahelyeket teremtettek.
Ez állt szemben az elqrtukkal.
Az eredmény: 50% vs 12+5%.
Kutyát nem érdekli h az M1en melyik párt mekkora felületet kap...és hasonló f*sságok, amiket matráztak a libsik.

Brix 2018.04.14. 18:45:52

A többségnek - főleg a vidéki kisvàrosokban, falvakban élőknek - az az irànyadó, amit a közmédia és a kormàny mond. Nyilvàn a több éve tartó folyamatos agymosàs megtette a hatàsàt: a migràns- retteges minden màs kérdest elhomàlyosított, de az ellenzék enélkül is esélytelen lett volna, egy 8 éve épített autokrata rendszerrel szemben , melynek képviselő mindenhol ott vannak, a helyi véleményformàlók között...Akiket kellett lefizettek, bevettek a buliba, akik nem idomultak, azokat befenyítették ...Ellenzék szinte jelen sincs a kistelepüleseken...Màs kérdes Budapest, hiszen ott a kisember akàr làthatja is sajàt szemével a NER- elit pofàtlan ,luxus életmódjàt, így soha nem fog ràjuk szavazni...A lényeg, ebben az autokratikus, mondjuk ki: önkényuralmi rendszerben az ellenzéki pàrtoknak semmi esélye sincs. A vàlasztàsi rendszer , és a 2. forduló eltörlese szinte ellehetleníti az összefogàst egy erős vàltópàrt meg soha nem lesz , mert Fideszék tönkreteszik, ahogy a Jobbikot vagy az Lmp- t, belső bomlasztàssal...A Mszp- re szükségük van, hogy ne legyen soha hiteles ellenzék...Európa szégyene lettünk , mert szolga nép vagyunk, eltűrjük Orbàn és milliàrdos sleppje uralkodàsàt...

Gergice 2018.04.14. 18:52:29

Nos, a poszt szellemében igyekszem nem elbeszélni Kivlov mellett, hanem megcáfolni az érveit :)

Mit adott Orbán a népnek:

Csok: néhány tízezer ember vette csak igénybe.
Alacsony szja: ez a felső tízezernek kedvez.
Családi adókedvezmény: szintén csak a módosabbnak kedvez, azoknak akiknek elég nagy jövedelme van, hogy leírhassák az adójukból.
Nyugdíjas bözsi: no comment
Rezsicsökkentés: összeségében rezsinövelés. Ha piaci alapon hagyják a rezsit, akkor minden magyar családnak 70.000 forinttal több lenne a pénztárcájában.
Vidéken szemmel látható fejlesztések: A vadászkastélyok? A fidesz irodává vált látogatóközpont? A térkövezés? A 30 centis kilátók? Az iskoláknak beígért, majd a helyi elit által használatba vett uszodák? Netán a beígért, de soha el sem készült uszodák, tornatermek? A hátrányos helyzetű gyerekeknek rendbehozott kastély, amit luxusszálóként üzemeltetnek? A kisvasút? A stadionok?
Munkahelyet teremtettek: Helyesen: közmunkával zsarolják a helyi munaknélkülieket.

Az elqrtuk-ra meg kár hivatkozni, van élet Gyurcsányon túl is.

pragmatika2 2018.04.14. 19:02:43

Hát, nem mondanám, hogy egyetértek.
A legnagyobb baj, az ellenzék széttagoltsága, és gyengesége volt.
Egy esetleges ellenzéki győzelem simán káoszt eredményezett volna, ezt még a leghülyébb választó is tudja. Az emberek nyugalmat akarnak.
Erről szólt ez a választás.
Az internet korában hülyeség arról beszélni, hogy az embereknek nem állt módjukban tájékozódni. Van persze egy réteg, ezek a legidősebb, és a mélyszegénységben élők, akik tényleg csak az RTL-t nézik.
Ezért nem ment minden szavazat a Fideszre.
Alapvetően azonban a rend, és biztonság (nem migri biztonság, hanem társadalmi gazdasági) ami motiválta az emberek nagy részét.

pragmatika2 2018.04.14. 19:15:16

@Brix:

"önkényuralmi rendszerben az ellenzéki pàrtoknak semmi esélye sincs."

Dehogy nincs, most is lett volna.

Csakhogy.

1. Még elevenen él az elqró Balliba kormányzás emléke,
2. A Fidesz sikeres kormányzása 2010 óta, (kihoták szép csendben a kátyúból az országot).
3. és az ellenzék balf.sz kampánya, amely a 2. pontot tagadja, (holott nemzetközi szakvélemények, minősítések támasztják alá a 2.-es pontot). Illetve kritikákat fogalmaztak meg olyan szegmensekben, amelyekkel mindig is baj volt kormányzattól függetlenül (egészségügy, oktatás).

Egyedül a korrupció, amivel fogást tudtak találni, de korruptnak korrupt volt az összes eddigi kormány is.

Nem a migráncsozás, meg sorosozás döntött itt az eredményt illetően, hanem az első 2 pont.

2018.04.14. 20:07:35

@Kivlov:

Igazán távol áll tőlem, hogy bíráljalak, de te annyira hülye vagy, hogy az már nekem fáj.

És ennyi.

Kivlov 2018.04.14. 20:12:18

@Látens Inszinuáció:
2,7millió szavazat. :D
"Oszt jónapot..."

Brix 2018.04.14. 20:42:14

@Voznyák Pista: Nem a Fidesz hozta ki az országot a kátyuból, hanem a nemzetközi konjunktúra beindulása a válság után, ahogy a többi európai országot is. Egy ilyen kis ország soha nem tud szembemenni a nemzetközi konjunktúra trendeknek, hiszen a GDP legnagyobb részét és az export kb. 80%-át a nagy nemzetközi multik adják.. A másik a kamatok és a finanszírozhatóság kérdése: az is a nemzetközi kamatkörnyezet függvénye elsősorban , és a válság után szerencsénk volt, , mert óriási mennyiségű "olcsó" pénz állt rendelkezésre, hogy stabilizáljuk az országot Ezen kívül, egy óriási megszorító csomaggal egyensúlyba hozták a költségvetést..
Én nem látok semmilyen gazdasági csodát, előbb még a lengyel vagy szlovák béreket kellene utolérni...Persze , most jobb mint 10 éve ,de nem az orbáni politika miatt, hanem a munkaerőhiány és a nemzetközi konjunktúra együttes hatása érződik a bérek emelkedésében

2018.04.14. 20:55:44

@Kivlov:

Magyarország népessége 2014. január 1-jén 9 877 365 fő volt.

Ebből lelépett a csúti szarcsimbók uralkodása okán: saccperkábé 600 000 fő.

Maradt 9 277 365 fő.
Azóta elhunyt saccperkábé 1 200 000 fő.
Azóta született saccperkábé 850 000 fő.
Azaz jelenleg itt él 8 927 365 fő.

Ebből szavazati joga van saccperkábé 6 200 000 főnek.
Ebből szavazott a fityiszre SZERINTED! 2,7 millió fő.
Azaz 3,5 millió fő NEM a FITYISZRE adta a voksát.

Akkor most ki a hülye?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.04.14. 20:58:30

@Brix:

"A többségnek - főleg a vidéki kisvàrosokban, falvakban élőknek - az az irànyadó, amit a közmédia és a kormàny mond."

El vagy te nagyon tévedve, amiért már megint hülyének és tájékozatlannak, megvezetettnek nézed a vidéki lakosságot. Hiszed vagy nem, vidéken is van internet, van index.hu és a többi. Sőt a vidéki ember IQ-ja sem alacsonyabb a városiénál.

Egy beképzelt, pökhendi, nagyképű szar alak vagy, semmi más. :(

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.04.14. 21:00:27

@Látens Inszinuáció:

"Azaz 3,5 millió fő NEM a FITYISZRE adta a voksát. "

És hány szavazó nem szavazott az LMP-re?
És hány szavazó nem szavazott a maszopra?
És hány szavazó nem szavazott a DK-ra?
És hány szavazó nem szavazott a Jobbikra?

Tényleg hihetetlen, hogy vannak még olyan szellemi fogyatékosok, akik ezzel az "érvvel" hozakodnak elő. :(

2018.04.14. 21:07:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Figyelj agyhalott!

A droidtársad szerint 2,7 millióan szavaztak a csúti gennyedékre.

Akkor a 6,2 millió maradéka NEM a fityiszre szavazott ugye? Azaz 3,5 millió.

Én csak ennyit állítottam faszarcú ribanc.
Fogod agyilag? Vagy a 75-ös IQ ehhez már kevés?

És szakadj le rólam, inkább cuppanj rá egy brére,
"oszt jó napot!"

Ennyi.

Kivlov 2018.04.14. 21:08:31

@Látens Inszinuáció:
saccperkábé f*szkalapocskám, akkor azt is saccolt meg, hogy:
- hányan nem szavaztak a maszopra
- hányan nem szavaztak a dk-ra
- hányan nem szavaztak a jobbikra
- hányan nem szavaztak az elempére
- hányan nem szavaztak a momentumra

Ja! És lényeg: én nem láttam a szavazólapon olyat, hogy NEM fidesz, NEM dk, NEM jobbik stb.
Csak vki mellett lehet szavazni és ez dönti el a mandátumok sorsát!!! Ennyike. 2,7 millió vs. kb 0...

Billy Hill 2018.04.14. 21:10:24

@Gergice: Az alacsony szja nem a "felső tízezernek" kedvez, mert ők nem munkaszerződéssel dolgoznak, nem szja-köteles jövedelemből gazdagok általában. (Hanem vállalkozók, részvénytulajdonosok stb.) A 15%-os szja inkább a felső decilisnek, de biztosan jóval több mint 10.000 embernek jó, és ezek egy része hajlandó volt a produkciót egy ikszeléssel meghálálni.

TheRminator 2018.04.14. 21:21:37

Követelem a lottószámok újrasorsolását, mert nem azt húzták ki, amit beikszeltem. Új választást addig, míg nem a fidesz nyer!

Doktor úr, mit is mondott? Elmehetek?
Nem uram, elmebeteg!

hidegsegg 2018.04.14. 21:27:06

@Gergice: Ti tényleg azt hiszitek, hogy 8 éve teremtette isten a világot? Előtte nem volt semmi? Korábban 260 ezret kerestek az óvónők, ápolónők, csak jött a patás ördög, (aki cigány és törpe is, bár ti nem vagytok rasszisták és testi fogyatékosságon sem tartjátok ildomosnak röhögni, kivéve ha mégis), és 2010-ben lezúzta a béreket? Tényleg Pesten mindenki 22 éves pultos és óvónő 120 ezerért és csak a felső tízezer keres 4-5-600 ezret? Vidéken nincsenek egyetemi tanárok akik a Fideszre szavaztak? De azt is gumicsizmában zseblámpával keresve az éjjeli edényt, mert még nincs bevezetve az angol vécé? Nem jár át vagy három megye Ausztriába dolgozni a pesti pultos bérének kétszereséért? Komolyan azt hittétek, hogy egy választási kampány igazságmondó verseny? 23 millió román munkavállaló, mi, vagy neked az még az ősrobbanás előtt volt? Tényleg azokat gazdagozzátok, akik a versenyszférában 40 évesen több nyelvet beszélve, több diplomával egy német teherautó sofőr bérét nem kapják meg itthon? Felső 10 ezer, mi? Ma már nincs bérből-fizetésből élő ember a felső tízezerben. Budapesten is a Fidesz lett a legerősebb párt listán, 38%-al. Pont egy ilyen fővárosi ismerősömmel beszéltem a minap, hogy ők is a Fideszre szavaztak, ketten a férjével összehoznak nettó 900 ezret, CSOK-al tudtak nagyobb házba költözni és 39 évesen bevállalták a harmadik gyereket és egyszerűen nem érdekük ezt a gazdaságilag stabil helyzetet kockáztatni. Szerinted ők ketten vannak ilyenek a fővárosban az agglomerációban és a Dunántúlon?Természetesen szavaznának ők is szívesen másra, ha az nyújtana életképes alternatívát, mert távolról sem a közmédiából tájékozódnak, de most hogy gondolod, fejéhez kap és miután tudatosul benne, hogy Mészáros Lőrinc, akkor azonnal eldobja a CSOK-ot, egyenesen boldogan fog 38%-ot adózni és a gyerekeit is örömmel megfosztja a családi adókedvezménytől? Hogy jöjjön egy impotens "szakértői" kormány, megelőzve egy eleve inkompatibilis szélsőjobbos és balos jam sessiont? Azért szomorú a helyzet, mert még mindig nem értitek mi történt. Még mindig hamis illúziókba ringatjátok magatokat, tévesen értelmeztek és valóságot tagadtok. Pedig már hozzáférhetők a neten olyan elemzések ellenzéki oldalról, amelyek alapján újra kezdhetnétek építkezni. De nem látszik, hogy kinéznétek a saját véleménybuborékotokból. Sőt, nincs is véleménybuborék, igaz?

Alick 2018.04.14. 21:37:35

A szabvazók jelentős rész belegondolt, hogy akármekkora tolvajvezér is Orbán, az összefogásra képtelen ellenzéki pártocskák azt is szétverik, ami eddig egyáltalán működött.

TheRminator 2018.04.14. 21:39:54

Most hallottam, hogy új választást írnak ki. 2022-ben lesz

TheRminator 2018.04.14. 21:42:46

Inkább Orbán, mint turbán :-)

hidegsegg 2018.04.14. 22:02:16

@Brix: Rendben. Lehet azon elmélkedni, hogy a gazdasági környezet előnyös irányba mozdulása vagy Matolcsy zsenialitása van-e a nem túl nagy, de érzékelhető növekedés és stabilitás mögött. Én is hajlok arra, hogy inkább az előbbi. Na de hol láttál te már olyat, hogy a választók sokasága nem köti össze a javulást az éppen regnáló kormánnyal? Ehelyett jól megbünteti, mert nem is ő tehet róla. Maradjunk annyiban, hogy sokan azok közül akik rájuk szavaztak a béremelkedést, a stabilitást is jutalmazták, viszont akik meg nem rájuk szavaztak, azok nem azért tették, mert nem is az ő érdemük.

BiG74 Bodri 2018.04.14. 22:33:30

Racionalitás? Hol? Egyáltalán, hogy jött ez ide?

arabok balrol 2018.04.14. 22:50:53

@Alick: Így van, senki sem fogja leváltani az országépítő tolvajokat, az országrontó tolvajokra.

Pedig a Fidesz szavazóinak is az lenne az érdeke, ha a Fidesznek versengenie kéne értük, de tulképp láblógatva nyertek.

2018.04.14. 23:29:33

@arabok balrol:

Nem mi?

Fityiszre szavazott: 2.803.608 fő.
Nem a fityiszre szavazott: 2.866.963 fő.

Nem ment el szavazni: 2.242.532 fő.

Választásra jogosultak száma: 7.913.103 fő.

Na erre varrj gombot hülye gyerek!

2018.04.14. 23:48:12

@arabok balrol:

www.valasztas.hu/dyn/pv18/szavossz/hu/orszlist.html

A határon túli faszkalapokkal együtt
a választásra jogosultak száma pontosítva 8.265.279 fő.

www.kisalfold.hu/belfold_hirek/valasztas_2018_-_a_valasztas_kituzesevel_megszunt_az_nvb-be_delegalt_tagok_mandatuma/2545427/

Azaz NEM SZAVAZOTT egyetlen pártra sem: 2.594.708 fő.

Ennyi fityiszdroid...

2018.04.14. 23:50:16

@Gleccsertetű:

Kisbetűvel kezdjük a mondatot igaz-e gyíkarc?
Akkor csak te lehetsz hülye, ha még helyesen sem tudsz írni faszkalap.

arabok balrol 2018.04.15. 00:01:31

@Látens Inszinuáció: Nem ez volt a kérdés.

A Fidesz listán 50%-nál is többet kapott, azaz SOHA NEM LÁTOTT BRUTÁLIS 2/3-ot aratott!

2018.04.15. 00:04:19

@hidegsegg:

"Tényleg Pesten mindenki 22 éves pultos és óvónő 120 ezerért és csak a felső tízezer keres 4-5-600 ezret? Vidéken nincsenek egyetemi tanárok akik a Fideszre szavaztak?"

54 éves vagyok, 27 éve közalkalmazott egy vidéki város egyetemi oktató kórházában. A bérem D osztály 2-es kategória. Azaz bruttó 205.585 forint. Tavaly a pártod és vezíred pontosan 1.475 forint béremelést adott.

És valóban nincsenek tanárok és orvosok akik a csúti tajparasztra szavaztak volna. Én legalábbis nem ismerek egyet sem, pedig 3 ezren dolgoznak a kórházban.

És csak zárójelben: Milyen jövőképet fest a polgárokra nézve az az apró szösszenet, amikor a törpe rákérdez az NVB vezetőjére, hogy hogy merte megbüntetni, amikor - egyébként jogellenesen! - egy óvodában kampányolt?

Szóval a vezírnek minden lehet? Mert működik a gazdaság?
Lehet lopni, hazudozni, fenyegetni, listázni?

Csak költői kérdés volt, mert úgyis tudom részedről a választ...

arabok balrol 2018.04.15. 00:06:10

@Látens Inszinuáció: "54 éves vagyok, 27 éve közalkalmazott egy vidéki város egyetemi oktató kórházában. A bérem D osztály 2-es kategória. Azaz bruttó 205.585 forint. Tavaly a pártod és vezíred pontosan 1.475 forint béremelést adott."

Erre mondjákk, hogy annyit is ér!

2018.04.15. 00:13:40

@arabok balrol:

Elmész a kurva anyádba köcsög!
Rákbetegen dolgozom, nem a segílyből élek!
Te biztosan többet keresel, már összeszoptál egy trafikot, vagy egy fődet igaz-e?

Az, hogy ennyi a bérem, inkább a kormányok szégyene, és ebben benne van a kúrcsány is és a libás paraszt is, és a Megyó is. De benne van a vezíred is.
Csókold meg a seggét...

arabok balrol 2018.04.15. 00:19:45

@Látens Inszinuáció: Én naponta keresek annyit, igen.

Vállalkozgatok, bőrkabátban utazok. Te milyen, részmunkaidős bizniszben vagy érdekelt?

zenitó 2018.04.15. 01:04:12

@Látens Inszinuáció: Nem ment el szavazni több mint 2 millió ember. Vajon miért nem? Ha kormányt szeretett volna váltani,akkor minden bizonnyal lett volna ideje elballagni a legközelebbi óvodáig. Nem tette. Tehát nyugodtan kijelenthetjük,hogy ez a több mint 2 millió polgártársunk is elégedett a jelenlegi kormánnyal. Szóval add csak hozzá őket is a Fideszre szavazókhoz.

kritizator 2018.04.15. 01:06:00

@arabok balrol: nem csak neked szól:
Aki tolvajra szavaz az maga is tolvaj.

jajdehülyevagyok 2018.04.15. 07:43:08

Az egyszerű ember a tapasztalataira hagyatkozik:
Jobban ek. Nem ivaz, hogy a Fidesz nyomorba döntotte a vidékieket, az már sokkal korábban megtörtént.
Tudja, hogy a fent lévők nagyobbat merítenek a közösből. Így megy már 70 éve.
Vidéken erősebbek a közösségek, s tudják milyen az aki nem akar beilleszkedni, s nem akarnak több ilyet.
A pesti levegő eliminálja e józan paradzti eszet, s a vidékieket bugrisnak tartják, visszamaradottaknak, akinek meg kell mondani, mit csináljon.

Gergice 2018.04.15. 08:29:18

@hidegsegg: Azért nem kell a baloldal minden bűnét a nyakamba varrnod, főleg, hogy jobber vagyok :D A véleménybuborékból meg neked kellene kinézned, ha úgy gondolod, hogy mindenki aki anti-Orbán, az pro-Gyurcsány. Annyira nem becsülöm alá az intelligenciádat, hogy pro-Sorost írjak...

Az ismerőseid akik ketten összeszednek nettó 900-at, bizony magyar viszonyok között ha nem is a felső tízezerbe, de a felső félmillióba tartoznak. Én a tanári fizetésemmel pl. a felső 30%-ban vagyok, igaz annak eléggé az alján :D Ők racionális döntést hoztak, amikor a fideszre szavaztak, ezért nem is kárhoztatom őket. Más kérdés, hogy mennyire szerencsés olyan adóintézkedéseket hozni, ami növeli a társadalmon belüli jövedelmi különbségeket, ahelyett, hogy egy erős középosztály létrehozásán munkálkodna.

Billy Hill is felhívta a figyelmemet, hogy a "felső tízezer" szerencsétlen kifejezés volt a részemről, igaz kevéssé indulatosan. A legfelső decilisben megegyezhetünk?

"Tényleg Pesten mindenki 22 éves pultos és óvónő 120 ezerért és csak a felső tízezer keres 4-5-600 ezret?"

Ha nem is Pestre, de az ország nagy részére ez igaz. Egy egyszerű google kereséssel találsz diagramot a népesség jövedelem eloszlásáról, az sajnos ezt mutatja.

pragmatika2 2018.04.15. 08:53:34

@Brix:

"Ezen kívül, egy óriási megszorító csomaggal egyensúlyba hozták a költségvetést.."

Pontosan, aminek következtében 3% alá ment a költségvetési hiány. Nyugodtan szembe lehet ezt állítani, a 2002-2006 balliba ciklussal, amikor a konjunktúra ellenére megroggyant a költségvetési egyensúly. (Növekvő külkereskedelmi mérleghiány stb. Persze hogy az akkori növekedési adatok is a növekvő fogyasztásnak voltak köszönhetőek.)

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.04.15. 09:14:17

A többség egyszerűen nem akart ismét ballib országrontást, ez teljesen racionális ok.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.04.15. 09:16:21

@Látens Inszinuáció:

Adataidból nyilvánvalóan következik, hogy a 950 ezer szavazatot kaoott ballibeket kellett volna most kormányzásra felkérni, csak ez lenne a demokratikus megoldás.

Mancilla Pectoralis 2018.04.15. 09:51:06

@zenitó: Vagy csak nem láttak alternatívát a baloldalban,mert ott meg megy a széthúzás.Mindenki góré akar lenni és csak saját magának kikaparni a gesztenyét és nem az ország érdekeit nézik.Azt is hihették,hogy a Fidesz már csak összelopta magát annyira,hogy ne lopjon még többet ,de ez sem jött be.Ami van az nem elég...(Nincsenek illúzióim.Bármilyen ember kap hatalmat,ha addig jó arc is volt,utána torzul a személyisége.pl: Zimbardo féle börtönös kisérlet)

Európai téridő 2018.04.15. 10:26:41

@Brix: Ficsúrkám, most asztán jól megaszontad! Ha a Fidesz pénzügyérei és közgizdái nem vették volna prundensebben szigorúra a dolgokat, akkor még a Fletóénál is magasabbra szállt volna az államadósság a nyugat-mucsai hitelezők nagy megelégedésére.
@Látens Inszinuáció: A média szelektív félretájékoztatásaiból kihozott fals következtetéseid ellenében én azt mondom, hogy a szélsőjobbal összemosott baloldallal valóban többen lehettek az utóbbiak, de a jelek szerint többségük nem volt hajlandó orrát befogva az undormány párt jelöltjére szavazni.
@Voznyák Pista: Máshol is van korrupció, csak a média lojálisabb.
A média szelektív félretájékoztatásaiból kihozott fals következtetéseid ellenében én azt mondom, hogy a szélsőjobbal összemosott baloldallal valóban többen lehettek az utóbbiak, de a jelek szerint többségük nem volt hajlandó orrát befogva az undormány párt jelöltjére szavazni.

Medgar 2018.04.15. 10:39:27

@Látens Inszinuáció: Te vagy a hülye, sőt annyira hülye vagy, hogy a választási rendszer és ezen keresztül a dwemokrácia működését sem érted...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.04.15. 11:18:56

@Medgar:

Érti a marhája, hogyne értené. De hát a tények makacs dolgok, nem tud értelmes érvekkel hadakozni a tények ellen.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.04.15. 11:21:59

@Látens Inszinuáció:

"54 éves vagyok, 27 éve közalkalmazott egy vidéki város egyetemi oktató kórházában."

Aha, te vagy a portás. :)

"A bérem D osztály 2-es kategória. Azaz bruttó 205.585 forint. Tavaly a pártod és vezíred pontosan 1.475 forint béremelést adott. "

Még így is túl vagy fizetve.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.04.15. 11:31:29

@Gergice:

"Más kérdés, hogy mennyire szerencsés olyan adóintézkedéseket hozni, ami növeli a társadalmon belüli jövedelmi különbségeket, ahelyett, hogy egy erős középosztály létrehozásán munkálkodna."

Vedd észre, hogy az erős középosztály a jelen gazdasági viszonyok között a jövedelmi különbségek növekedésével jár.

Ennek oka egyszerű: a gazdasági teljesítmény növekedéséhez a jól kereső kvázi-középosztály sokkal nagyobb mértékben járul hozzá, mint a kevéssé képzett alsóbb osztályok. Főképp e képzett emberek elvándorlását kell számukra kezdvező intézkedésekkel csökkenteni.

Ha Szabó 23 Istán betanított munkás Ausztriába vándorol ki dolgozni, az nem nagy veszteség az országnak. Ha ellenben Gerendás Géza szakképzett ács vagy Rushmore Péter IT szakember megy el, az már fáj.

Benderik 2018.04.15. 22:04:43

@Kivlov: "Túlkombináljátok.
Orbánék rengeteget adtak a népnek: csok, alacsony szja, családi adókedv, nyugdíjas bözsi, rezsicsökk, stbstb.
És pláne vidéken szemmel látható fejlesztéseket csináltak, munkahelyeket teremtettek."

No igen, mindez tényleg szintén hatásos volt, ráadásul zseniális is, mert gyakorlatilag az az EU állta a cehhet, akit annyira utáltunk közben. Már persze nem pont ezeket a tételeket, hanem azt a ménkű sok építkezést, fejlesztést (" vidéken szemmel látható fejlesztéseket"), amit normál időkben egy állam maga gazdálkodik ki adóból, nálunk viszont jó ideje saját pénzből semmi nem épül.
Statisztikailag még a GDP-növekedést is az építőipar húzta fel, mikor beindult, azon belül is az állami építkezések -- amit meg EU fizetett. Tényleg zseniális, csak egyrészt így nehéz más időszakokkal hasonlítani, másrészt ez a pénzcsap most majd leáll. És elköltöttük térkőre fejlesztések helyett. És még a jobbik része az a térkő, ami legalább közterületre jutott...

De propagandának tényleg hatott és tényleg zseniális mutatvány.

kolompar lole 1113 2018.04.15. 22:33:53

Magyarul: mégiscsak hülye vidéki redneckek nyerték a választást, akik aztr se értik hogy épp az ő pénzüket lopják szét a gazdáik. Ja és a 400k román bérszavazó.

Kivlov 2018.04.16. 08:21:16

@Benderik:
És szerinted a népet érdekli, h honnan jön a lé? Teljesen hidegen hagyja. A lényeg, hogy felépül az a valami.
Az a baj az ellenzékkel, hogy nem érti a valóságot, az emberek gondolkodasmódját.

Benderik 2018.04.16. 19:01:42

@Kivlov: Persze, nyilván nem érdekli.
De azért a propaganda is sokkal biztosabbnak érezte a hordákat -- mikor Hódmezővásárhely után pár illusztris képviselőjük felvetette, hogy nem vált be a migránsozás, és át kéne térni az eredmények hangsúlyozására, két nap múlva már önkritikát gyakoroltak, hogy megtévedtek, hamu fejükre:

"A pániknak vége, térjünk észhez! S ez vonatkozik ránk is, a média embereire, sőt leginkább ránk vonatkozik!
A váratlan hódmezővásárhelyi vereség után az első 24 órában összevissza beszéltünk. Mintha a vásárhelyi fiaskó megváltoztatta volna hirtelen a világpolitikát vagy az európai helyzetet is.
Nem, nem változtatta meg. Európa legfontosabb, legégetőbb és legfélelmetesebb sorskérdése továbbra is a migrációs nyomás..."

magyaridok.hu/ahelyzet/a-paniknak-vege-2848641/

(A Kommunista Párt intézménye volt az önkritika a megtévedteknek, onnan kölcsönöztem a kifejezést, mert azonnal ez jutott eszembe.)

Szóval a kormány maga se érezte, hogy a migránsozás mellett az eredmények propagandahatékonyság szempontjából labdába rúghatnak, bár kommentelőktől facebook-on többször láttam, szóval másodvonalbeli érvelésként futott azért.

Mindamellett abban is egyetértek, hogy "Az a baj az ellenzékkel, hogy nem érti a valóságot, az emberek gondolkodasmódját."

Tényleg nem érti. Ahogy a világot se nagyon. De az is igaz, hogy egy zseni szemfényvesztővel állnak szemben.

Kivlov 2018.04.17. 08:11:30

@Benderik:
Kb. ennyi.

Kicsit más.
Adott egy 50%-os támogatottságú párt. Egy ilyen kb. bármilyen ország, bármilyen választási rendszerében potenciális kormányzati tényező lenne.
Emiatt az ellenzéknek nem csupán a saját oldalán kell rendet tenni és esetleg bizonytalan, korábban nem szavazó embereket meggyőzni, hanem a fityisztől is el kell venni szavazókat! Kb. 40, de inkább 35% alá kell szorítani a fityiszt, ha akarnak valamit.
Ez pedig mocskolódással, patásorbánozással sosem fog menni. mszp-vel, gyurcsánnyal meg pláne nem.

Benderik 2018.04.17. 20:47:03

@Kivlov: "Adott egy 50%-os támogatottságú párt. Egy ilyen kb. bármilyen ország, bármilyen választási rendszerében potenciális kormányzati tényező lenne."

Ami a többi részt illeti, egyetértek. Ezzel is, csak ehhez annyit hozzáfűznék, hogy egy olyan rendszerben, ami annyira felnagyítja a különbségeket, hogy 50% támogatottság kétharmad mandátumot eredményez, nem éri el célját a hajdani választási szabályok mellett egykor beiktatott védelem, hogy nagyon fontos törvényekhez kétharmad kell. Mert azt pont arra találták ki, hogy egy szimpla abszolút társadalmi többség ne legyen elég az alapvető törvények átírásához. Egy konzisztens módosításkor ezt is fel kellett volna emelni mondjuk (hasból) négyötödre.

Ez a rendszer így önkamgában inkonzisztens, azaz értelmetlen. (Amit persze mindenki tud, csak szerepe szerint mondja jónak vagy rossznak.)

Mindamellett amire felvetetted, az igaz, ez csak közbevetés...

Kivlov 2018.04.18. 07:50:16

@Benderik:
Semmit nem nagyít fel. Sőt. Listáról a fityisz még kevesebb mandátumot is kapott, mint a listás eredménye szerint kaphatott volna! Az egyéni körzetek meg egy totál más tészta.
VEGYES választási rendszer van 1990 óta! Az egyéni körzetekben elég 1 db szavazat 0 ellenében és megvan a mandátum. Ennyi dolog nyitja.
Ez pedig azért találta a rendszerváltó népség, hogy stabil kormányok legyenek, ne pedig olasz stílusú romkormányzások.

Josef Lewis · https://progresivefunding.wordpress.com 2018.09.08. 05:44:33

Hello, Josef Lewis vagyok. Egy elismert, törvényes és akkreditált hitelező. Mindenféle hitelt rendkívül gyorsan és egyszerűen adunk ki, személyi kölcsön, autóhitel, otthoni hitel, diákhitel, üzleti kölcsön, feltalálói kölcsön, adósságkonszolidáció stb. ajánlatunk..

E-mail: progresiveloan@yahoo.com
Call / WhatsApp: +16626183756 köszönöm
Webhely: progresivefunding.wordpress.com

Josef Lewis · https://progresivefunding.wordpress.com 2018.09.08. 05:45:17

@Kivlov: Hello, Josef Lewis vagyok. Egy elismert, törvényes és akkreditált hitelező. Mindenféle hitelt rendkívül gyorsan és egyszerűen adunk ki, személyi kölcsön, autóhitel, otthoni hitel, diákhitel, üzleti kölcsön, feltalálói kölcsön, adósságkonszolidáció stb. ajánlatunk..

E-mail: progresiveloan@yahoo.com
Call / WhatsApp: +16626183756 köszönöm
Webhely: progresivefunding.wordpress.com

/;;...
süti beállítások módosítása