HTML

Benderik elmélkedik

Friss topikok

A suttyóság ideje

2014.03.25. 23:06 Benderik

 

A módszereken lehet fanyalogni, de kétségtelen, hogy kormányunk ért el eredményeket. Az is igaz, hogy saját krónikása szerint is voltaképpen pókerezik egy nagy asztalnál, és éveken át piszok mázlija volt a lapokkal, de -- ahogy egyszer már írtam --  a szerencse a történelemben fontos eleme volt szinte minden Nagy Tettnek, és a szerencse megnyilvánulását az istenek támogatásának is szoktuk tekinteni, akik meg az arra érdemeseket segítik. (Persze csak annál, aki mellett végig kitart s így nem bukik el, a többiekre kalandorként emlékezik aztán a történetírás.)

 Szóval eddig kétségkívül bejött:

  • mikor be akartunk dőlni, benyelte a piac, hogy visszahívjuk az IMF-et,
  • mely hitet aztán egy éven át fenn tudtunk tartani, amíg szárban voltunk,
  • a válság utáni mesterséges amerikai pénzeső végigkísérte a nehéz időszakot, minden szutykot vettek, és piacra tudtuk dobni dollárkötvényeinket,
  • ugyan bóvlikatergóriában és -áron, ami sokba kerül, de a piac benyelte, hogy finanszírozásban önfenntartók lettünk,
  • és az összes többi mutatónkat is -- bár egyesével mindig észlelték s leírták az elemzők, hol sántítanak, az egészet végül benyelték.
  • Utóbbira csodás példa a GDP-növekedés, amit mára úgy ismernek el tartósnak s végre jó szerkezetűnek, hogy közben még hozzáteszik, hogy két tényező okozta:
    • az időjárás, hogy nem volt aszályos (bár hogy ezután hová tud még javulni, nem részletezik),
    • és az állami építkezések, ami tényleg adhatna kezdőlökést pár vállalatnak, de egyelőre mégiscsak állami költekezést sikerült erényként felmutatnunk, ami vagy tovagyűrűzik, vagy nem.

Utóbbiban külön csavar, hogy jó része EU-s pénz, amit elköltöttünk, tehát úgy tudtunk az EU pénzéből GDP-t növelni, hogy közben még szidhattuk is őket, hogy létünkre törnek, meg belőlünk élnek -- mellékhatásként meg az ország összes falujának főterét letérköveztük.

  • Ami a jogállami húzásokat illeti, itt is kezünkre játszott a Világ megannyi saját gondja, amivel elfoglalva igazán sok ideje nem maradt ránk. Ráadásul többüknek jól is jött pár suttyó ötletünk, amit otthon mutogathattak, hogy lám, hát nekünk is hagyták,
  • amit aztán mi is magunk hasznára forgattunk, hogy lám, a Világ tőlünk tanulja a válságkezelést.

Szóval a szerencse kísért, de ügyesen is kevertük a lapokat.

Az Index-kommentelők általában a gondolkodóbb választók közül valók, és sokuknál látom régóta érvként nagyjából a fentiekre hivatkozva, hogy bátraké s ügyeseké a szerencse, és ha póker, hát póker, az Élet kemény játék, és inkább egy ügyes pókeres, mint egy mamlasz töktelen.

Ami meg a demokráciát és egyéb Nagy Eszméket illeti, hát most épp' világszerte sem olyan időket élünk, és ügyes játékosnak átmenetileg elnézhető az ilyen értelmiségi hóbortok felfüggesztése.

Nos, kétségkívül logikus. Innen nézve voltaképp' már csak gyomor kérdése, ki kire szavaz, mert azt még az ellenzéki szavazók is elismerik, hogy odaát épp' nemigen van irány és program.

+++

Mégis vannak racionális érvek is, melyek a (legalábbis ilyen)  folytatás ellen szólnak:

  • Egyik a mai harcos időkben tán nehezen hihető, de egyszerű csendes építkezéssel is érhető el eredmény. Ennek most neki se megyek, csak annyit gondolkodtatóul, hogy fent sikerrel legyőzött ellenségeink egy részét magunknak kreáltuk, egy csendes építkezés során ezek elő se jönnek.
  • Hasonlóan nem táncolnék most azon, hogy a demokrácia a maga unásig emlegetett védőpilléreivel -- bár öncélként nem érték -- az eddig ismert leghatékonyabb immunrendszer egy társadalom túlélőképességére, így korlátozni rövid távon lehet hasznos, de lebontani hosszú távon öngyilkosság.
  • Harmadik, amit most kifejtenék, a játékelmélet egyik legismertebb példája: az a játék, ahol két ember -- vagy együttműködve vagy egymás rovására -- gazdagodhat, és hosszú távon vannak összezárva, így aki suttyó, azt a másik a következő menetben büntetni tudja. Az optimális stratégiában alapból megpróbálnak együttműködni, aztán pedig a másik félhez igazítják, mit tesznek. Egy idő után általában megtanulják, hogy jobb kooperálni, mert ellenkező esetben a másik visszarúg, így az ő rovására úgyse tudunk gazdagodni, hát jobb akkor együttműködve.
  • A való élet hasonló: ha valakivel egyszer találkozunk, még érdemes lehet átverni, de akikkel hosszú időre köt össze a történelem, azokkal érdemesebb együttműködni, mint folyton egymás bokáját rugdosni. (Feltéve persze, hogy nem vagyunk sokkal erősebbek, de ha országokra vetítjük, és megnézzük a mi méretünket meg bárki másét a környéken...)

És ez persze nem mamlasz dobd-vissza-kenyérrel, mert ha rúgnak, megmutatjuk, hogy mi is tudunk, de csak figyelmeztetésül, hogy aztán felismerjük a közös érdeket, hogy együttműködve többre jutunk.

+++

 Mostanság a világban épp' a helyezkedő bokarugdosás stílusa vált népszerűvé. A válság elővillantotta a fogakat, ilyenkor kevésbé szeretjük egymást, befelé is mutatnia kell minden kormánynak, hogy védi a nemzeti érdekeket, és a változó világban ténylegesen is lehet pozíciókat javítani  (szigetet visszafoglalni, ha az ember országa elég erős hozzá, magánvagyont zabrálva államosítani, jogrendszert nyesegetni, ha van saját baja elég, aki szankcionálhatná, így idővel majd ráun, stb.).

Az EU legnagyobb baja is igazából az, hogy tagjai nem bíznak egymásban, az újak úgy érzik, a régieknek csak piacnak kellettek, a régiek meg hogy az újak szegény jöttmentek, akiket belépésük óta tömnek pénzzel, mégis csak követelőznek és elégedetlenkednek. És így senki nem hisz a többi együttműködési szándékában, így mindenki csak rövid távon, amit lehet lerabol, az egész Unió kimerül a támogatások és munkaerőpiaci kvóták alkujában. Ha azonban ez így marad, és nem kezdünk együttműködésbe, szánalmasan lehagy Kelet-Nyugat, idővel még Észak-Dél is Afrikával meg a Sarkokkal.

És hát ezt a vásári alkudozást -- tegyük kezünket szívünkre -- inkább az újak kezdték. A régiek is alkudoztak korábban egymással, de az újak "magasabb dimenziókba" helyezték mindezt. A régiek tudták, hogy értékes piacot csak akkor nyernek a bővítéssel, ha ott velük összemérhető kereslet is van, meg a nép is csak akkor nem özönli el őket, ha közel egyenletes fejlettségű a társulás, ezért van a sok fejlesztési alap, amivel az újak magasabb szintre hozhatók. Csak hát a válság mindig morgolódóvá /gyanakvóvá tesz, hosszútávra kevés pénz jut, mindenki minél többet szakítana a közösből itt és most, és azt is nehezen veszi be a régiek népének gyomra, ha a frissen belépett szegényháziak követelődző hangnemet ütnek meg.

Őszintén: német állampolgárként melyikünk nem hajítaná ki az újakat a retkesbe? A német kormánynak pedig saját polgárai kedvére is kell tennie, így hiába látja jobban, hogy hosszú távon érdemes egyben maradni, ha egyre nehezebb ezt saját polgárainak is eladni. Márpedig nyilvános vagdalkozásunk ebbéli helyzetünket folyamatosan rontja. Ha az Unió szétesik, Német- és Franciaország is megszívja, de ne legyenek illúzióink, hogy mi, keletiek sokszor annyira. Ha meg egyben marad, de nélkülünk, egy vámhatárokkal elzárt piac közepén találjuk magunkat, nulla támogatással, és költözhetünk is vissza a jurtákba. (Ami persze magyar világtalálmány, jó meleg is, és irigykedhet ránk majd a Nyugat, de mi majd jól nem építünk nekik, csak drága dollárokért.)

És sajnos nem igaz, hogy ennek nincs realitása:

A Fidesz tudja jól, hogy EU-ra szüksége van: jól szidható, közben hagyja magát fejni, balgább / jámborabb partnert álmodni se lehet.

Ám ha sokat sulykolja a népbe, hogy minket támadnak, ez a köztudatba ivódik. És ha a most jövő ciklusban sem indul be a gazdaság, reális esélye van, hogy a Jobbik lesz az az ellenzék, aki ezt a következő választásra ki tudja használni. És egy ellenségképpel megdolgozott népet egy hatásosan szónokló Jobbik ki tud népszavaztatni a Gonosz Kötelékéből. (Már persze ha tényleg akarná, mert azért ők is tudják, hogy szegényházi szemétdombon nem jó kiskakasnak lenni. De az ő esetleges kormányzásuk teljesen kiszámíthatatlan lenne -- a mából nézve még saját maguk előtt is.)

No de miért ne indulna be a gazdaság?

Nos, ügyesen keverjük a lapokat, a szerencse is segített eddig, de az se tart örökké. Amerika tőzsdéi a válság óta erőltetetten erősödtek, nagy exportpiacunk, Németország is magára talált, mi pedig ezt (pár kötvényt leszámítva) eddig nem tudtuk kihasználni, és mindmáig a válságunkban ülünk. De sok jel mutat rá, hogy a külhoni erősödés erőltetett lufi és hamarosan sírás lesz a vége: és az viszont azonnal miránk is omlik.

Szóval értem én, hogy az ellenség a szavazótábor egyben tartására hasznos, meg jó villámhárító, de közép-/hosszú távon nagyon nem kifizetődő.

+++

Nemzetközileg is a suttyóság szezonját éljük, ilyen idők járnak. De kampányszempontból eddig bármennyire is jól jött, nem kifizetődő ezt még nekünk is szítani. Mert -- lélekben nagyok, de területileg s gazdaságilag -- kicsik vagyunk, így szükségünk van szövetségesekre, ugyanakkor ahhoz is elég nagyok vagyunk, hogy suttyósággal tudjunk mérget keverni az együttműködésbe, ami tetszik-vagy-nem-de-helyileg-itt-vagyunk-így-muszáj szövetségünket a szarból hosszabb távon kihúzhatná.

Érezhetjük eddigi húzásainkat akár a fentiek szerint szükséges figyelmeztető rúgásoknak, hogy lássák, erős partnerek vagyunk, érezzük bár pozitívnak eddigi kimenetelét, de mostantól el kell kezdenünk szövetségesként működni -- szomszédokkal, Unióval, a gazdaság szereplőivel, mert hosszú távon ennyi ellenséggel nem bírhatunk. Ehhez viszont vagy új cirkuszt kell találni a népnek az örökös ellenséggyártás helyett, vagy meg kéne próbálni  tudatmódosító szerek nélkül, csak úgy, szép csendes, gondolkodó építkezéssel.

A népnek is jót tenne már valami kis relaxálás, mert ha mindenfelől ellenség támadja, miközben élete esetleg még pár évig nem javul, ideges lesz, s még erősebb szereket kínáló, még harcosabb erő mögé sorakozik. Annak pedig csúnyán detox lesz a vége, és keserű ébredés.

 

.

.

.

.

 

20 komment

Címkék: együttműködés detox suttyóság egymás kárára működés lejönni a szerről

A bejegyzés trackback címe:

https://benderik.blog.hu/api/trackback/id/tr1005875762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

♔batyu♔ 2014.03.26. 09:16:29

Na ha valaki suttyó, az az, aki mondvacsinált ürüggyel megvereti ellenzékének szimpatizánsait. miközben veri a mellét, mekkora demokrata.

dr kíváncsivagyok 2014.03.26. 09:53:14

A csuti ártány azért akarja eltakarítani a baloldalt , mert félreértelmezte a 2010 - es választas eredményét !
Azt gondolta a szerencsétlen , hogy nagy folénnyel megnyerte a választást,...pedig az ellenfél vesztette el- ideiglenesen - ,...mint ahogy már a pohos csatár is vesztett ...KÉTSZER !
Rossz politika megpróbalni eltakarítani a baloldalt , mert nem lehet ,...mint ahogy a csokifolt sem tunik el hideg vízzel...

dr kíváncsivagyok 2014.03.26. 09:56:45

@MSZP Afrika Korps:
" Meglakolnak a suttyók!"

Erosen remélem én is !
Jon az újabb 8 év " Haza nem lehet ellenzékben..."

dr kíváncsivagyok 2014.03.26. 09:58:21

@♔batyu♔:
Ja,...egy 80 éves néni bokánrúgott egy kretén 20 éves orvbán-szoponcot...

high up! 2014.03.26. 10:03:01

El tudja valaki is képzelni ezt az alkesz-debil tekintetü Orbenescut, hogy könyvet vesz a kezébe olvasni (na a pálinka ivásról szólót)?

El tudja valaki akármelyik fidiótáról is képzelni, hogy járt már életében múzeumban vagy képtárban?

Sexual Harassment Panda 2014.03.26. 11:05:00

Sztem a fidesz nem eu ellenes.
Dilettáns barmok, és 1000ok van arra miért kell(ene) L-zavarni øket, de nem eu ellenesek.
A jobbik meg hiába keménykedik, az OVB már soxok elutasította a népszavazási kezdeményezésuket.(a legutóbbit a múlt héten, jól pofára estek)
De hiába írnák ki a népszavazást, az emberek nem lépnének ki.
Nálunk kifejezetten magas az eu támogatottsága.

Trackers 2014.03.26. 11:08:30

@high up!:

Nem, nem, semmiképpen.

Nyilvánvalóan csak az MSZP szavazók járnak múzeumba és képtárba.
Igaz járóbottal egyre nehezebb a 60 év körüli törzs bázisnak, de kitartóak nagyon.

Nagyon ritkán válaszolok egy ilyen elvakult magadfajta mamlasz hívőnek, aki egy az egybe leír mindenki mást, aki nem ugyanazt gondolja a világról.
Szerintem most se tettem jól, hogy válaszoltam, mert úgyse érted meg, miért vagy szánalmas.

MSZP Afrika Korps 2014.03.26. 12:02:12

@Sexual Harassment Panda: Hogy a faszba lenne már a fidesz EU ellenes?

2004 óta vagyunk benn, 2011ig nem tudtuk soha teljesjteni az EU pénzügyi elvárásait.

Magyarul pénzügyileg lehúztuk az EU-t. A többi rizsa.

Sexual Harassment Panda 2014.03.26. 12:06:15

@MSZP Afrika Korps: ???
szerintem a fidesz NEM eu ellenes!
kritizalja az eu intezményrendszeret, (naés), és nem egyesult allamokat akar, de nem eu ellenes.

belekotty 2014.03.26. 12:20:26

"minden szutykot vettek, és piacra tudtuk dobni dollárkötvényeinket,"

- Ja,ja! A mi szutyok kötvényeinket is megveszik, igaz csak azért mert több mint dupla annyi kamatot fizetünk mint az USA.

high up! 2014.03.26. 12:49:12

@Trackers:

na most nem hogy cáfoltál volna ezekkel a kauzuális válszokkal, hanem még bizonyítottad is, hogy mitöl szeretjük a fidióta tenyészetet.

S barátom, azt se értetted meg, hogy a téma most egyedül Orbanescu és Vakhívei.

high up! 2014.03.26. 12:50:45

@Sexual Harassment Panda:

ja a fidesz, amelyik minden nap kétfélét hazudik:
reggel: rohatt EU
este: éjjen a ZEU meg a pénze.

Kis hülye demagóg hordószónok Orbanescu, ez való Izaura meg VV Iza népének

dingó29 2014.03.26. 12:51:30

@high up!: Annak tükrében hogy a maszop szimatizánsok közt van a legtöbb csak általános iskolát végzett emberke, ez a kérdés minimum megmosolyogtató

Sexual Harassment Panda 2014.03.26. 12:59:13

@high up!: kerlek szepen, mikor mondta Orban, hogy szamunkra az eu tagsag elonytelen, es ki kell lepni?
(nalad elvakultabb, gyulolkodobb kommentelot ritkan latni)

dingó29 2014.03.26. 14:43:21

@belekotty: Oszt ezt a Republikon Intézet kutatásából például. Engedd meg ,hogy idézzem:

"A szavazótábor egyik legmarkánsabb különbsége az iskolai végzettségben mutatkozik: a
szocialista szavazók fele legfeljebb nyolc osztályt végzett: ez jóval magasabb arány, mint amit
bármelyik másik párt táborában látunk."

Benderik 2014.03.26. 21:09:29

@Sexual Harassment Panda:
""Sztem a fidesz nem eu ellenes."

Persze, hogy nem, ahogy írtam is, a Fidesz tudja, hogy jobb bent lenni. De ettől még kifelé a táborukban erős EU-ellenes hangulatot szítanak, hogy legyen harci tűz, amihez ellenség kell, meg hogy az EU-ból jövő kritikáknak legyen ideológiai magyarázata. Csak túl hatásosan csinálják, így a nép már szépen beleéli magát.

Benderik 2014.03.26. 21:11:41

@♔batyu♔: ""Na ha valaki suttyó, az az, aki mondvacsinált ürüggyel megvereti ellenzékének szimpatizánsait. miközben veri a mellét, mekkora demokrata."

Erről lemaradtam, ez mi volt? (Elég egy link, ott elolvasom, köszönöm!)
süti beállítások módosítása