HTML

Benderik elmélkedik

Friss topikok

Virág elvtárs és a gender-szak

2017.03.11. 05:53 Benderik

 

"Balog Zoltán és az általa irányított Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) teljes erőből nekimegy az ELTE-n ősztől elinduló társadalmi nemek tanulmánya szaknak. A miniszter a szerdai „Női lélek – nőként élek” elnevezésű, Magyar Tudományos Akadémián tartott nőnapi konferencián jelentette be, hogy az Emmi ellenszakot indít a Budapesti Corvinus Egyetemen családtudományok néven."

/index.hu/


Előre bocsátom, hogy nem a gender-nek nevezett jelenség az, amiről most írok. Így talán egy csomó olvasónak megtakarítok most némi időt.

Hanem arról, mennyi sok időt/fáradságot megspórolhatott volna magának (s néhány alá tartozó szervezetnek) egy miniszterünk, ha ugyanezt valaki neki is elmondja, mielőtt ügybuzgalomba kezd...

***

Mert nekem is furcsa volt, mikor olvastam a hírekben az állítólagos gender szakról, amit egy nagymúltú állami egyetemünk indít. Egyrészt ugye a vitatott téma miatt. De azért persze egy társadalmi jelenség, így egy tantárgyat megérhet egy társadalomtudományokkal foglalkozó karon -- gondoltam. No de egy egész szak? -- ez kicsit gyanúsan hangzott.

Szóval nem nyeltem be első hallásra, ám annyira nem is érdekelt, hogy utánajárjak, mi igaz belőle.

És ez esetemben normális is -- nincs vele dolgom, sok minden mással meg van elég, így nem fektettem energiát az utánajárásba.

***

Nem így az oktatási miniszter. Őt ugyanis annyira felháborította az új szak, hogy -- kiegyensúlyozandó a szóban forgó szak várható társadalomnevelési kárait -- indít(tat)ott egy másik egyetemen egy másik (ellen)szakot.


Csak egyvalamit felejtett el: utánajárni, mi igaz abból a gender-szakból, ami ellen beindít egy egész apparátust...

***

Na most nem tudom az Olvasó tudja-e, mi kell egy új egyetemi szak elindításához.

E ponton be kell valljam, én még egyet sem indítottam, így pontosan nem tudom, de hogy legalább harminc ember párhavi munkája -- igaz, nem mind teljes munkaidőben -- az szinte biztos. Már ha rendesre akarják csinálni -- tantervvel, tanárokkal, helyszínnel, ilyesmik -- mert persze tudom, hogy erre mifelénk legalább az ötvenes évek óta nem követelmény, hogy bármit is rendesre csináljunk.

Ami ezzel szemben az utánajárást illeti:

Egy minap olvasott cikk összefoglalja egy tévéinterjú kapcsán az új szak lényegét.

A cikk az interjún alapulva elemez: a riporternek az interjú az amúgy készséggel nyilatkozó szakigazgatóval telhetett úgy egy órájába, ehhez jön még metró/villamos a helyszínre meg vissza -- az is egy óra, ha épp' járnak s nem égnek -- az interjú alapján a cikket megírni is még néhány óra, ami nekem volt még úgy tíz perc, míg elolvastam, és megtudtam, hogy  az új szaknak egyrészt nemigen van köze a kis országunkban mostanában gender címszó alatt tárgyalt jelenséghez, másrészt meg pont ezért nem is így hívják.

Ha ugyanezt az egyetem felügyeletét ellátó miniszter akarja megtudni, neki magának ez úgy félórájába kerül (neki utaznia se kell hozzá, meg ő amúgyis autóval), az alatta dolgozó apparátusnak meg (szakigazgatót is beleértve) abba a pár órájába.

Elismerem, hogy a választott név (társadalmi nemek) sugallhatja kicsit megtévesztően, hogy a születési nemmel szembeni választott nemről szól, amit itt mifelénk gender téma néven csócsálunk. A tematikát nézve pontosabb lenne talán a nemek szerepe a társadalomban. De én azért csendben reménykedem, hogy egy miniszter a szak nevének elolvasásánál mélyebben tájékozódik...


***

Elején ígértem, hogy nem a gender-ként rágcsált jelenségről írok, így inkorrekt lenne, ha mégis megtenném most, hogy a genderügyben felajzottak időközben távoztak a cikkből. Így nem írom le, van-e bajom azzal, hogy ez a téma ennyire sok energiát felél és leköt, és ennyi indulatot gerjeszt kis társadalmunkban.

Azt már azért megemlítem, hogy sokak mellett én is veszélyesnek érzem, milyen szép nagyra tudnak álhírlufik nőni s burjánzani e manapságos túlhevült kis világunkban. (Az hogy valami alapja van a hírnek, itt nem számít, mert valami alapja minden rendes álhírnek van. Azért tud terjedni.) De amúgy még erről sem akarok most írni.


Amiért viszont ezt megírtam, az az, hogy

  • sikerült egy minisztériumunknak tekintélyes erőforrásokat felélnie egy veszedelem orvoslására,
  • mely erőforrások ezredrészéből kideríthette volna, hogy -- bár persze sok veszedelem van, csak -- az a veszedelem pont nincs.
  • Az már csak személyes sejtés, hogy még büszke is magára az éberség és gyors cselekvés miatt -- prémium, csendes kis ünneplés, kiskanalak halk csörgése, aprósüti, kávé.



Vagy teljesen mindegy volt kezdetektől, van-e az a veszedelem, mert a lényeg az éberség és a gyors cselekvés. Mert a nemzetközi helyzet egyre fokozódik, s ahol nem vagyunk mi*, ott az ellenség. (S aki Virágot szereti, rossz ember nem lehet.)

És így nézve persze már a kormányprogramba -- a permanens szabadságharcba** -- is passzol. Úgyhogy talán mégis jogos a jól végzett gyors munka öröme. Prémium, csendes kis ünneplés, kiskanalak halk csörgése, aprósüti, kávé.

+++

Időközben olvasom, hogy mégse most indul az ellenszak. Csak a miniszter azt hitte. Hát erre már nehéz mit mondani...

Azon viszont elgondolkodtam, hogy ha az ELTE társadalmi nemek szakja valójában egyfajta szociológiai igényességű feldolgozása a nemek társadalomban való mindennapjainak, az sok szálon elvezet a családhoz. Családmodell, nemek szerepe a családban, ilyenek. Az ellenszak meg a családtudományokról hamar eljut a családnak fészket adó társadalomhoz, nők s férfiak a munkaerőpiacon s társai. Hisz' környezete vizsgálata nélkül nem érthető meg a család működése sem ott középen.

S így könnyen lehet, hogy a végén harcosan két ellenlábas ideológia alatt végül ugyanazt tanítják.

És akkor én egy akkorát fogok majd röhögni...

 



*Mondjuk az oktatási miniszter elvileg -- ha nem is saját testével személyesen -- ott van az általa felügyelt egyetemen, de ennyit már tényleg ne várjunk tőle...
** ld. még  permanens forradalom, a Sikeres Nagy Elődök nyomdokain...

 

 

 

 

17 komment

Címkék: gender Virág

A bejegyzés trackback címe:

https://benderik.blog.hu/api/trackback/id/tr1112326247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Netuddki. 2017.03.12. 09:16:05

Ilyen amikor egy kicsi de nem pártos, tolvaj, megélhetési politikusbűnöző ráizgul egy tudományos szak nevére. Idáig is tudtuk, hogy hülye, most sem lettünk okosabbak.
Az ostobaságnak is vannak fokozatai. A legrosszabb az amikor egy ilyen ostoba alak nincs tisztában a saját ostobaságával és azt hiszi ő szarta a spanyolviaszt.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2017.03.12. 09:49:01

"Ha az emberi hülyeség is elég magyarázat, felesleges összeesküvést keresni" - mondja a kedvenc mondásom.

Ám ezúttal hadd térjek el ettől az elvtől.
Ugyanis elég nehéz elképzelni, hogy a miniszterünk annyira ostoba lenne, hogy ennyire nem tájékozódik. Miközben ez elemi érdeke.

Nekem már az elejétől fogva az volt az érzésem, hogy itt sokkal inkább egy pártpolitikai üzenetről van szó, mint egy valós problémáról.
Az elv az, hogy az egységsugarú szavazó úgysem veszi a fáradtságot, hogy rendesen utána nézzen a tematikának. És az így is van: sokkal kényelmesebb elhinni, amit mondanak, és elfgadni a kapott véleményt, mind időt és energiát tölteni a saját kép kialakításával.
Szóval a kormány meglehetősen sikeresen tudja beleplántálni az emberek fejébe, hogy az "ELTE az rossz".

A kérdés számomra inkább az, hogy miért akarják gyengíteni az ELTE-t. Talán az ELTE vezetősége nem volt "ideólógiailag elég megbízható", míg a Corvinuson nem volt elég hallgató a "FIDESZ/KDNP"-szakon.

Így egy ilyen műbalhéval az előbbi megbűntethető, az utóbbinál meg növelhető a hallgatói létszám. Érdemi károk nélkül: mint amikor az ember lófejet talál az ágyában.

Ráadásul még a politikai üzenet is átmegy az ELTE-s fiúknak: "Akár van rajtatok sapka, akár nincs: ha nem a kedvünk szerint ugráltok, úgyis laposra verünk".

vackor1 2017.03.12. 10:03:35

@Papírzsepi:
Szerintem mindegy, hogy a hozzászólásodban van nagyobb igazság vagy a cikkben taglaltakban , mindkét eset eléggé elkeserítő és ismét sokat elmond a jelenlegi rendszerről...

Jakab.gipsz 2017.03.12. 10:34:38

@Tibi !:
Gyűlölködsz tehát ostoba vagy, csak az ostoba gyűlölködik te viszont másokra fogod a saját értelmi fogyatékosságodat. Tőmondatos formába folytatom hát ha megérted miről van szó.

Gender-szak = meleg-víz-szak, pontosan olyan áltudományos szak mint a szociológia, hatástalan és kontra produktív, azért támogatják a szociológusok, hogy többen legyenek.

Ideje lenne befejezni a "fejlett nyugati típusú tudomány-filozófia majmolását", van bőségesen saját tudós garnitúránk, (elnyomott és háttérbe szorított) na előbb őket kell felszabadítani.
Ott kell folytatni egy szemlélet váltásról szóló (nem vitát, hanem dialógust), ahol a Polányi-Kuhn vita megfeneklett.

Kuhn ahogy az már lenni szokott elplagizálta Polányi gondolatát, majd miután szét-taknyolta egy szemlélet váltás lehetőségét az 1970 -es években, majd másról kezdett beszélni, Polányi eredeti gondolatai pedig elsorvadtak, mellék vágányra kerültek. Ez a történet, gender fügefalevele alatt nem mai keletű ügy. (beszélni beszélni de semmit sem mondani, pl a cocialista demokráciáról és cociológia tudományáról, viszont remekbe szabott dolgozatokat diploma munkákat lehet készíteni). A folytatása pedig a demokratikus törvényhozás, befolyásolása arról a tártársadalom mérnöki munkáról amihez senki sem ért, mit csináljon tegyen a nép, hogy a léhűtők jól érezzék magukat, természetesen jól fizető állami beosztásokba. Nem a verseny szférába, ott teljesíteni kell, a fizetésért.

Balog Zoltánnak pedig tökéletesen igaza van, amikor nekimegy a léhűtőknek, (csak hát!) Balog az állam-hatalom nevébe fellépve túlságosan engedékeny, ezzel a mihaszna szélhámos népséggel szembe, akik fontoskodva egymást körbe dicsérve, majmolják a tudományt.

U.i. lehet anyázni meg kitiltani, ahogyan ez már megszokott.

Szalay Miklós 2017.03.12. 10:52:20

Itt egy összefoglaló a nemiség összetettségéről, arról hogy egy embernek többféle neme van (biológiai, mentális, társadalmi, stb...), és hogy ezek nem mindig passzolnak egymáshoz:

egyvilag.hu/temak.shtml#temaid050

(A legfelső sor a kép tetején, "A szexualitás összetettsége". Az írás doc és pdf formátumban tölthető le. Ez egyébként egy nagyobb mű egy darabja, mely megpróbálja módszeresen, de azért érthetően elmagyarázni, hogyan működik a világ.)

Ajánlom továbbá a "Homoszexualitás" című részt is.

Netuddki. 2017.03.12. 10:57:55

@Jakab.gipsz: Egy tolvajfidesz cinkos troll vagy, tehát nem vagy vitaképes. Ennyi.

dr kíváncsivagyok 2017.03.12. 11:01:15

Kiss Tibi ( Quimby)

Miért basszátok szét az országomat,
Miért rúgjátok hasba az ápolót,
Miért ültetitek szamárpadba a tanárokat,
Miért szarjátok szájba az álmodót?

Ti még a Sátánnak is túl gecik vagytok,
Még ő is megvet titeket,
Mert a Sátán bátran vállalja magát,
De ti hívőként lettetek hitetlenek.

Másfél millió káposztafej,
Hibbant elméjű hatalmasok,
Mocsár e táj és a Varangykirály
Ünnepli, amit alkothatott.

De ha lepihentek a büdös sárba
Ugyanúgy, mint a népetek
Én pióca leszek a pusztulásban,
És szívom majd a véretek.

dr kíváncsivagyok 2017.03.12. 11:19:04

@Jakab.gipsz:
", pontosan olyan áltudományos szak mint a szociológia, hatástalan és kontra produktív,"

Nocsak,...egyre okosabb leszek, ha a nácik tanítanak...
( A történelem is áltudomány ? Professzor úr......)

dr kíváncsivagyok 2017.03.12. 11:21:15

@Jakab.gipsz:
"Balog Zoltánnak pedig tökéletesen igaza van,"

Mennyiért ?
Van annyi pénz ?

Lángharcos 2017.03.12. 12:04:35

Emlékeztek-e még a BALNEOLÓGIÁRA? :D

www.youtube.com/watch?v=K8_Mc_azJBI

Ugyanaz a sztori. A kormány ráugrik egy szak nevére, mert a 3 sornyi ismertetőt már nem tudja róla elolvasni, és arra veri a farkát, hogy a képzelt témával foglalkozó horror szak mennyire rendszerellenes. Na de ők most majd itt rendet tesznek.

Jakab.gipsz 2017.03.12. 13:36:18

@dr kíváncsivagyok: Konkrét neveket és tudományos dialógusokat idéztem fel, remélem tudsz olvasni, nézz utána itt a net, kis kíváncsi. De addig is, nem árt ha tudod.
Ha valaki megmer nyikkan az náci rasszista,antiszemita, homofób, stb.
Csak a szokásos duma.
Az átkosba ugyan ez volt, csak ott az imperializmus, a burzsoázia, a kapitalizmus, kezdetben a kulákok, a klerikalizmus, és a nép ellenségeivel lehetett kiitatni a bilit, miközben röhögtek a markukba, ezekkel mindent meglehet csinálni. Hát nem lehet. Nem lehet a tudományról a tudomány nevében a végtelenségig hazudozni, mellé beszélni, fikciókat gyártani és egy szűk elitnek végtelen hatalmat kizsarolni. Tévedtek ha azt gondoljátok libsik nektek mindent szabad, mert tiétek a pénz és a média.

Tévedésben vagytok, mert csak azért szabad mindent, mert egy elmebeteg kisistent játszó filozófus-galeri egymás seggét körbenyalva, tudóskodva a tudományra hivatkozva, fikciókat gyárt nagy sorozatba, most a legújabb trükk a gender-szakértelem, mint gumicsont van napirenden.

Hol ott a férfi és a nő kölcsönösen feltételezi egymást, ettől a kölcsönösségtől ember a kultúrált ember, nem pedig semleges bio-robot. Egy kölcsönös viszonyt meglehet tanítani. Egy bio-robotot elegendő legyártani, a nőt beprogramozni a férfiből pedig egy kicsit lenyisszantani.

Nem érdekel ki az aktuális kormány, vagy az mi Balog beosztása,
csak mulyáskodnak, nyavalyognak. Mulya és béna a kormány amikor hagyják magukat megpumpolni, gondolkodás helyett, például, elgondolkodni azon a módszeren, hogy hogyan lehetne ezt a sok libsi libbancs parazitát elküldeni a verseny szférába, egy kicsit dolgozni, értéket termelni, értéktelen és értelmetlen hablatyolás helyett, amit művelnek.

U.i. Nincs annyi pénz, amitől a hazugság, igazsággá válhatna.

Jakab.gipsz 2017.03.12. 13:43:46

@dr kíváncsivagyok:
Igen ez a parazita dala. Kiss Tibi biológiai tanmeséje.

Előbb egy aprócska szúrás a fejbe, talán még jól is esik, hogy észre ne vedd a végzeted, aztán a vérszívó beléd petézik, mélyen a bőröd alá, és te nem látsz semmit, csak a saját sorvadozásodat, észleled.

$pi$ 2017.03.12. 13:47:35

Okés, akkor ezt most nem értem. A blogger kiröhögi Balog Zoltánt, amiért elhitte az index cikkét, hogy gender szak indul. Ezt a blogger onnan tudja, hogy elolvasta és elhitte az index cikkét, hogy ellenszak indul.

Jesszusom!...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2017.03.12. 18:07:06

Itt igazából NEM az a gond, hogy van-e Társadalmi Nemek vagy éppen Családkutatás szak.
Ez szakmai (tudományos) kérdés, az egyetemeknek kell eldönteni, hogy kell-e ilyen nekünk, vagy sem. Én nem tudom megítélni, de szerintem a poszt sem erről szól elsősorban.

Az igazi probléma az, hogy a politika ebbe bele akar szólni.
Én simán el tudom képzelni, hogy Jakab.gipsznek igaza van, és ez egy gyakorlatban használhatatlan un. "Büfé-Ruhatár" szak lesz. Ebben az esetben ezt a piac majd szépen beárazza, az ott végzettek a papírt csak a WC-n tudják érdemben hasznosítani, és a szak szépen kimúlik. Nem kell a politikai pártoknak beavatkoznia.
Ha viszont rendkívül magas kulturáltsági fokot villantó barátunk téved, és ez egy értékes és fontos szak - amit szintén simán el tudok képzelni!, akkor meg főleg nincs szükség a politikusok belepofázására.
Tehát az izgalmas kérdés az, hogy akkor mégis miért teszik?

Itt is érdemes pár dolgot megjegyezni:
1. Ha a KDNP nem ativálja magát, most a kutya nem tudna róla, hogy van ilyen szak az ELTE-n. Tehát a KDNP óriási reklámot csinált a szaknak.
2. Nem világos, hogy miért kell ekkora felhajtás, ki húz belőle hasznot. Szerintem a fenti okból az ELTE biztosan jól jár.
3. Az embereket megosztja a dolog. Ellenségképet teremt, akitől jól meg lehet védeni a népet. A FIDESZ kommunikációjának (meg általában a diktatúráké is) egyik fő eszköze az "ellenség" keresés. Ha nincs olyan, akkor is. Gyurcsány, Soros, Brüsszel, migránsok, energiacégek, bolthálózatok... ehhez most még hozzácsapták ez a szerencsétlen ELTE-s szakot. Miért?
Nem lehetne inkább -mondjuk- a korrupciót tenni fel az "ellenség" listára a "Társadalmi nemek szak" helyett? Kínai mintára...?

Benderik 2017.03.12. 23:29:37

@$pi$: "Okés, akkor ezt most nem értem. A blogger kiröhögi Balog Zoltánt, amiért elhitte az index cikkét, hogy gender szak indul. Ezt a blogger onnan tudja, hogy elolvasta és elhitte az index cikkét, hogy ellenszak indul."

Frappáns összefoglalás, köszönöm!

Úgyhogy pontosítok: a blogger magát a szakot, hogy lesz, és hogy gender, azt nem az indexből hallotta, hanem a csapból. Folyni. Talán az index is köztük volt. És aztán azt olvasta az indexen, hogy a valóságban ez mit takar. A miniszter meg nem tudom, honnan hallott a dologról (és szerintem ő csak eszköz, szegény), de éktelenül nekiment KDNP/kormány/miniszter a szaknak, mert hogy gender-szak. S a blogger baja csak az, hogy ha veszik a fáradságot kicsit utánanézni, rájönnek, hogy olyasmi szak ez, ami nem az, aminek elsőre a pletykacsapokból folyó elnevezése miatt tűnik, hogy. És én ugyan az indexen olvastam utána, de ő ennél közvetlenebb forrást is berendelhetett volna az irodájába.

Benderik 2017.03.12. 23:31:39

@Papírzsepi: Köszönöm, igen, tényleg ezt akartam mondani.
süti beállítások módosítása