HTML

Benderik elmélkedik

Friss topikok

Pedig kaptunk egy kulcsot a Vírushoz

2020.04.19. 06:19 Benderik

 

Isten mintha játszana velünk ezzel a vírussal, mi meg nem figyelünk a segítségre, amit a játékhoz adott. 

 

***

Szinte az eleje óta tudjuk, hogy áldozatait erősen megjósolható körből szedi, és akkora hatalmas mintánk van már a világból, hogy elég pontos statisztikák írják le azt is, kik számítanak veszélyeztetettnek. 

 Lebetegíti -- olykor meg is öli persze -- az ismert körbe nem tartozókat is, de őket jó nagyságrenddel kisebb arányban Sok tanulmány van, a mindenféle adatok alapján az a kép tűnik kirajzolódni, hogy kevesebb mint tizede a kórházba kerülőknek és a meghalóknak, aki nem tartozott eleve az ismert veszélyeztetetti körbe -- kora vagy egyéb ismert betegsége alapján. 

 Ugyanakkor az is igaz, hogy ha a teljes népességre vetítve nézzük, elképesztően kis hányada szabad egyszerre fertőzött legyen ahhoz, hogy a kórházak s a lélegeztetőgépek bírják a rohamot. Szintén csak egy tanulmány a sok közül, ami azt írta, hogy a 20-44 év közötti fertőzöttek 2-4%-a szorult intenzív kórházi ellátásra. Ez így tán nem tűnik soknak, de ha figyelembe vesszük, hogy ők a köztudatban nem veszélyeztetett fiatalok, akkor ha csupa belőlük állna is Magyarország lakossága, és egyszerre lennének fertőzve, az kettő-négyszázezer intenzív kórházi ágyat jelentene, ezzel összemérhető számú lélegeztetőgéppel (mert azért nem minden intenzív ellátás igényel gépet). 

 Ha ehhez hozzávesszük, hogy társadalmunk messze nem csak ilyen korúakból áll, a szükséges ágyak és gépek száma ennek sokszorosára is ugorhat.

 "Amikor nagy terhelés alatt leszünk, 7500-8000 intenzív ágy és lélegeztetőkészülék kellhet majd – mondta Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a közrádiónak adott interjúban. Normálisan 2000 ilyen készülék van az országban, „ezt kell felfuttatni, és személyzetet is biztosítani, akik tudják ezt kezelni”.

 Összevetve az egyszerre fertőzött lakosság százezres nagyságrendű lélegeztetőgép-igényét a mostani kétezerrel és megcélzott nyolcezerrel, láthatjuk, hogy a lakosság optimista szemüvegen át is legfeljebb tizede szabad egyszerre fertőzött legyen, de inkább huszada, azaz durván max. 5-10 %-a.

 

*** 

Egy nemrégiben adott interjú szerint a világ tudományos körei is ehhez hasonló, 7-8 százalékos egyszerre való fertőzöttséget tartanak optimálisnak: 

"A tudósok körében világszerte az a konszenzus alakult ki, hogy a korlátozó intézkedések bevezetésében, illetve majd enyhítésében egy olyan arányt kell megtalálni és folyamatos húzd meg, ereszd meg mérlegeléssel megtartani, hogy a társadalom hét-nyolc százaléka maradjon fertőzött. Így lehet hatékony ütemben kialakítani a nyájimmunitást, amelyre Barabási Albert-László és intézetének kutatói szerint mindenképpen szükség lenne ahhoz, hogy az új koronavírus-járvány újabb hullámára már megfelelő mértékű immunitással rendelkezzen az emberiség.

A fertőzöttség köztudatban élő leghosszabb lefutása 2 hét (már aki nem betegszik meg tőle), de átlagosan talán egy hét ha jól emlékszem. Ha tehát tartani akarjuk a mondjuk 7-8 százalék fertőzési arányt, és másfél hetet számolunk az aktuális fertőzöttek lecserélődésére, az jó 15-20 hetes átfutást jelent a teljes lakosságra számolva. Azt mondják, a lakosság kétharmadának átfertőződése után jön el kábé az a pont, amitől már a járvány elkezd lecsengeni, de mire megszűnik, az még idő. 

Mindent egybevetve durva becsléssel legalább egy jó harmad-fél évig elhúzódik a járvány, ha a karanténintézkedések húzdmeg-ereszdmegje tényleg tartani tudja a 7-8%-os állandó fertőzöttségi arányt.

 

*** 

Ez tehát optimista becsléssel is 4-6 hónap. A Kínán kívüli karanténok egy-másfél hónapja tartanak, és már most annyira nem bírja senki, hogy a politikai vezetők és tanácsadóik is mindenfelé az enyhítés szükségét hangsúlyozzák, és tervezik feloldogatni a korlátozásokat. 

 

Ez két dolgot jelent. 

 Egyik, hogy az a még mindig hivatalos stratégia, hogy keményen korlátozzuk a  terjedést, és nem engedünk a szirénhangoknak, hogy engedjük el oszt' essünk túl rajta, olyan sok időre fenn kellene tartsa a karantént, amire a mai társadalom egyszerűen nem képes. Elkényeztetett népek vagyunk mi már ebben a fejlett világban, nemzedékek óta nem volt háború, és egyszerűen képtelenek vagyunk igazán huzamos időre lemondani megszokott életvitelünkről. 

Meg hát közben a gazdaság is omladozik, sokak váltak munkanélkülivé, az egészségügy normál ellátása nem működik, azaz tényleg nagyobb károkat -- és talán halálozást is -- okoz a terjedés hosszadalmas lefojtása, mint amit a vírus tudna okozni. És ezt láthatólag egyre többen gondolják így.

Így jó eséllyel tényleg elkezdik már enyhíteni a karanténokat, aminek persze azonnali megugrás lesz az eredménye, már ha a fenti -- még lefojtottan alacsony -- átfertőzöttségi hányad tényleg igaz. Amit persze senki se tud, de legtöbben ezt feltételezik.

Így aztán vissza fogják szigorítani még most majd, ám sokáig így sem tudják húzni, és az erős társadalmi nyomás feltételezhetően kikényszeríti majd a begyorsítást. 

Csak ez meg a kórházak tényleges túltelítődésével jár majd, és szükségtelenül sok halállal. 

 

Másik, hogy még ha tudjuk is tartani a hosszadalmas lefojtást, a társadalom előbb esik át szinte teljes mértékben a fertőzésen, mint hogy egy oltás eljuthatna abba a fázisba, hogy feltalálás, tesztek után emberiség méretű tételben legyártódjon, és beadódjon annyi emberbe, ami a terjedést megállítja.

Ez viszont azt jelenti, hogy ha nem sikerül nagyon-nagyon jól elzárni a veszélyeztetett csoportokat a járványtól, akkor az ő megtizedelésük, ha lassabban is, de megtörténik. Mert ne feledjük, ha mind el is jut kórházba, ott az elég nagy százalékuk belehal. 

 

*** 

Mindebből az következik, hogy -- hacsak ki nem fejlesztenek harmad-fél éven belül egy olyan gyógyszert, ami a betegeket kigyógyítja és gyártanak le belőle irtózatos mennyiséget, ami elég a lakosság 4-5 %-ának --, akkor választanunk kell:

  • vagy megoldjuk a veszélyeztetettek nagyon erős elszigetelését,
  • vagy odaadjuk őket a Természetnek, rá bízva, hogy leszedje a maga által megszabott sápot, azaz hagyjuk őket meghalni az eddig megfigyelt halálozási rátával. Ezesetben csak abban van választásunk, hogy a nem telített kórházak melletti halálozási rátával, vagy az ennél durvábbal, ahol még gép se jut mindnek.

 

*** 

A veszélyeztetettek elkerítésének tehát kötelező feladatnak kellene lenni! 

 

Ha viszont meg tudnánk oldani, akkor hirtelen nagyságrenddel gyorsabban lehetne átengedni a vírust a lakosságon, és ötöd-tizedannyi -- azaz nagyjából a jelen társadalom számára elviselni képes -- idő alatt áteshetnénk a járványon. Ezt a kevesebb időt a veszélyeztetettek is jobban el tudnák viselni, egyéb bajaik is kevésbé jönnének ki rajtuk, és mellesleg lélegeztetőgép is sokkal kevesebb kellene, ha a megbetegedésre hajlamos populáció tényleg hatékonyan el van zárva a járványtól. 

 

De vigyázat! Az ördög itt is a részletekben rejlik!!! Ez nem szimplán a gyorsan lezavarós nyájimmunitás, amit annyira bírálnak. Ez először igényelné a veszélyeztetettek védelmének megszervezését, s csak aztán a karantén enyhítését !!! 

 

*** 

És ez messze nem azt jelenti, ahogy a világ eddig az ő védelmüket kezeli!!! Mert az egy nagyon minimalista, amatőr, és nullköltséges megközelítés, hogy figyelmeztetjük az idősebb lakosságot, hogy különösen maradjanak otthon, és jelezzék, ha szükségük van bevásárlásra, és majd önkéntesek megoldják. 

Eleve nem csak az idősek a veszélyeztetettek. De még az önkéntesek is általában csak nekik vannak felajánlva az önkormányzatok vagy ad hoc szervezetek részéről.

Hogy kik veszélyeztetettek, arról például a népességnyilvántartás és központi egészségügyi adatbázisok elég pontos adatokkal szolgálhatnak, így egy állami kézbe vett megelőzés eleve kezdődhetne úgy, hogy megkeresik és figyelmeztetik az érintetteket, s nem azon alapul, hogy ők majd jelentkeznek.

"Karanténjuk" önkéntes lehetne, mert ha elszigetelésük után a járványt gyorsabbra engedik, a mások megfertőzése már nem"bűn", így saját karanténban maradásuk önérdek, annak "megszegése" saját magukat veszélyezteti. (Kivéve persze, ha közösen élnek más veszélyeztetettekkel.)

S persze, hogy a világon az idősek otthonai gyorsan fertőződnek, hisz' működésük lényegében megmaradt a békeidőkben kialakult rend és lehetőségek szerinti.

Ám egy sokkal biztonságosabb működésmód kialakítható lenne megfelelő pénz rááldozásával.

Ahogy a veszélyeztetettek házhoz szállítós ellátása, szükség esetén lakhelyek kialakítása is megoldható lenne. Persze csak aki igényli és amennyire rászorul, de pénzből sok minden megoldható.

Márpedig pénzből sosem látott -- de még elképzelni sem bírt -- mennyiségeket lő most a világ e vírusra.

 

***

Óriási vakság a világ kormányai részéről, hogy miközben bődületes pénzt öntenek szinte amúgyis beszerezhetetlen lélegeztetőgépekbe, meg tesznek félre a gazdaság majdani (amúgy szerintem részben szükségtelen*) újraindítására, nem költenek ezzel összevethető mértékű pénzt a veszélyeztetettek tényleg hatékony elkerítésére és e közbeni ellátásába. Ha az állam tényleg fektetne ebbe, az a mostaninál nagyságrendekkel profibban megoldaná védelmük biztosítását.

Ráadásul ezen összegeket meg lehetne spórolni a kevesebb szükséges lélegeztetőgépen és/vagy a gazdaság rövidebb leállásán.

És hát munkaerőigénye is nagy lenne, ami része lehetne az állami pénzek azon részének, amit a vírus idejére munkanélküliek munkával való ellátására költenek. Ebből sok lenne szakirányú képesítést nem igénylő munka -- pl. házhozszállítás, de például informatikai is a szállítások professzionális logisztikájámak megszervezésére. Mindezt akár megbízásoktól a vírus miatt elesett profi cégek is végezhetnék.

És persze az önkormányzatok is végezhetnék, ahol tudják, illetve az ő bevonásukkal, mert információ, helyismeret náluk van sok, de sok-sok pénzbeli és logisztikai támogatással.

 

***

Mindegy is, lényeg, hogy a veszélyeztetettek állami pénzből és programokkal való professzionális elszigetelése szerintem elengedhetetlen része kellene legyen a védekezésnek, ráadásul mind a Vírus virulásából, mind az Élet leállásából következő  áldozatok számát talán leghatékonyabban ezen keresztül lehetne csökkenteni. Azaz a védekezésbe öntött befektetések tán leghatékonyabb eleme lehetne.

 Tegnapelőtt is késő lett volna elkezdeni, de még holnap se késő. Része kellene legyen a mostanság épp' mindenfelé tervezett lassú feloldásnak.

 

+++

-- Nem figyelnek a segítségre, amit adtam nekik a járványok Level 1-es betanuló szintjén -- hümmögött az Úr.

-- Mert, mikor figyeltek bármire is, amit mondasz nekik? -- kérdezte Lucifer, és elégedetten gratulált magának a fogadáshoz, ami megengedte neki a vírust, amihez viszont kapnak majd egy kezdőknek való segítséget.

Ismerte ő jól ezeket, hogy sose figyelnek semmire.

 


boldog_coronita_2.png

* Hogy a gazdaság majdani újraindítására betervezett erőfeszítéseket miért érzem részben szükségtelenül soknak, az hosszabb egy lábjegyzetnél, így ezt leírom később. Karanténban időből van a legtöbb. (Ami persze nem igaz, cserébe az se, hogy bárki még azt is elolvasná itt és most)


 

 

138 komment

Címkék: segítség vírus nyájimmunitás Coronita kisasszony Level 1

A bejegyzés trackback címe:

https://benderik.blog.hu/api/trackback/id/tr7515621886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Exploiter 2020.04.20. 14:08:24

@Emmett Brown:

Akkor hozzam még hozzá az egyéb adatokat is onnan?
"covid rizikófaktorok", ugye

Szív és érrendszeri megbetegedés: évi 44.000 halott.
Stroke, cukorbetegség: még évi 10.000.

Kérdés, ha elviszi a szívinfarktus a kollégát, de kimutatták a tesztek, hogy fertőzött, ő benne van abban a 8000-ben?

Vagy ha meghalt volna két hét múlva infarktusban, de most elvitte ez a szar, akkor jogosan számoljuk hozzá, de reális ez?

Még ott sem látom az apokalipszist, ahol tényleg nagyon nagy a baj.

Próbálok keresni arra adatot, hogy egyébként arrafelé meghalt-e bárki az elmúlt egy hónapban hagyományos betegségekben, csak úgy, magától. Mert még a végén kiderül, hogy ha ezt nem kapod el, örökké élsz majd.

Exploiter 2020.04.20. 14:15:00

@deckard_r:

Nem mondom, hogy nem komoly.
Igen, ez egy új betegség, riasztóan sok halottal és súlyos komplikációkkal. Foglalkozni kell vele. Küzdeni kell ellene. Ja.

De azért kezeljük már helyiértéken a dolgot, mert kb 100%, hogy jönni fog a második hullám, ha ezt letudtuk végre és jó lenne nem megőrülni megint, mert ezzel már most sikerült felmérhetetlenül nagy károkat okozni és még alig kezdtünk bele.

Pl a svédek fosnak az egészbe, már meg is halt ott mindenki.
Jó, még maradt belőlük több, mint tízmillió, de biztos nincs sok idejük már.

Exploiter 2020.04.20. 14:26:54

@Exploiter:

És akkor nem is mondom, hogy pl rákban a mai napig meghalt majdnem két és félmillió ember az év elejétől. És ez nem is fog elmúlni, nem fogunk hozzászokni, minden évben elvisz vagy tízmilliót.

Van egy jó kis oldal, pörög a cuki kis számláló lelkesen.

www.worldometers.info/cancer/

Mivel lehetne ezt megfékezni?

Mondjuk elég sok típusnál a háttérben légszennyezés áll, máshol egészségtelen táplálkozás, környezeti ártalmak, egyebek.

Le lehetne állítani a teljes ipart, közlekedést, meg mindent, otthon ülve, meditálva, nem fogyasztva semmit, biztos meg tudnánk menteni évi pár milliót közülük. De persze ez marhaság, ilyet sosem tenne értelmes döntéshozó. Mert ugye az emberi élet ára nem számszerűsíthető... de ennél tuti kevesebb.

Szóval egy kicsit okosabban kellene mostantól nézegetni a számokat.

s 2020.04.20. 14:35:40

@MAXVAL bircaman közíró: Te tudnád garantálni a nyáj immunitást. Szólsz a haverjaidnak, aztán meg is vagyunk.

chrisred 2020.04.20. 14:40:20

@inreallife: "Egy gazdasi szakember pedig a korlatozasok feloldasat fogja kerni. Jo esellyel egy tarsadalomtudos is."

Nagy valószínűséggel így van, mindenki a saját mókuskerekében forog, és egyre kevésbé hajlandó tudomásul venni a világból azt, ami a komfortzónáján kívül esik.

s 2020.04.20. 15:01:14

@math0: "tud valamit, amit nem oszt meg"
Ja. Megmutatja a népeknek, hogy haza lehet vinni az idős ápoltakat, semmi szükség kórházra. Aztán ha vége ennek a faszszopásnak, szépen megszünteti ezeket a kórházi helyeket és megspórol egy valag pénzt.

exterminador 2020.04.20. 15:01:57

@232323: Tényleg? És hogyan tervezed mindezt megvalósítani? A zártosztályon nincs karantén?

midnightcoder2 2020.04.20. 15:07:47

@Exploiter: Igazából a rákot is a dokik tudnák megfékezni, csak abban anyagilag nagyon nem érdekeltek. Ebben viszont igen.

s 2020.04.20. 15:11:33

@math0: Ez nem reform. Ez spórolás. Az orbán fanok nem észérvek alapján döntenek, hanem a vakhitük szerint. Homokszem akkor kerül a gépezetbe, - és itt orbán elszámolhatja magát - amikor megnövekszik a személyes érintettség. Az egyetlen dolog, ami képes felülírni a fanatikus hitet, az a személyes tapasztalat. Baromian lassú, nélkülözi az előrelátást, de legalább biztos.

üregi 2020.04.20. 15:21:27

@232323: Gondolom, önerőből jöttél a világra és még pelenkára sem volt szükséged, mert a szülőszobáról a kocsmába mentetek a haverokkal, te idióta!
Azt hiszed, másnak csupa kéjutazás ez az állapot? Hát nem!
Ha meg unod magad, akkor menj, keress magadnak elfoglaltságot. Hasznosat!
Úgy vágyom rá, hogy lássalak 10 év múlva, amikor már leesett, hogy nem vagy 23, és már nem te vagy az élet császára! Aztán amikor 70 leszel (ha ilyen hozzáállással egyáltalán leszel, hehe) tolhassam a pofádba a mostani szöveged, te gyökér!!!

inreallife 2020.04.20. 15:25:40

@midnightcoder2:
Senkit nem erdekel a nyajimmunitas. Aki tuleli, az tuleli legkozelebb is. Az influenza is csak egyszer ol meg. Van akit elsore, van akit meg sokadjara. Garancia semmire nincs. Nem en, es nem te fogod eldonteni, hogy ki hal meg. Az hal meg, akinek az immunrendszere gyenge. De azert nem fog 8 milliard ember bujdokolni, mert vannak gyenge immunrendszeru emberek. Az evoluciot meg mindig nem sikerult legyozni. Es nem is biztos, hogy ez baj.

Exploiter 2020.04.20. 15:26:26

@math0:

Téged szarlak pofán, de majd szólj, ha a rák elleni küzdelemben az a "kurva sokat költenek" egyszer azt fogja jelenti, hogy megállítják miatta a bolygó teljes gazdaságát bizonytalan időre.

Mert itt nem szaros kis dollármilliárdokról beszélünk, hanem a bolygó összesített gdp-jének szemmel látható részéről.

Fel se tudod fogni ezeket a számokat, meg hogy mit jelentenek a gyakorlatban, azt se tudod, mi zajlik most körülötted, te korlátolt idióta.

Kurva sokat költünk, ja, oda ne rohanjak.

Exploiter 2020.04.20. 15:30:39

@math0:

az a különbség, te mongolidióta, hogy hogy nagyon erős megszorításokkal nem biztos, hogy túl sok koronavírusost lehet majd hosszú távon így sem megmenteni, illetve a megszorításoknak igen erőseknek kell lenniük. végül, a gazdaság visszaesésével mondjuk középkori szintre sokkal több ember halna meg, tudjuk, hogy az átlag életkor kurvára leesne.

eléggé mongolidióta vagy.

te fasz

üregi 2020.04.20. 15:31:47

A mostani helyzet így is úgy is kelepce. Akár lesz nyájimmunitás, akár nem, nagy az esélye, hogy ez a járvány a mostani szépkorúakat mindenképp meg fogja tizedelni. Az elszigetelés számukra nem lehet hosszú távon hatékony, ezért leginkább az immunrendszerük lehető legjobb állapotba hozásával és a szervezetet legkevésbé megterhelő időjárásra (a kánikula, vagy évszakváltás kerülése...) időzítéssel lehet valamelyest növelni az életesélyeiket. Ez, mármint a programozott lefertőzés és a vele járó rizikó viszont mennyire lenne praktikus, és etikus?!

inreallife 2020.04.20. 15:33:26

@math0:
Melyik is szoritotta vissza nullara? Kinaban most zartak be megint egy varost. Mindezt ugy, hogy minden orszagba belepot 2 hetre karantenba zarnak. Nem tudom ez mekkora gyozelem, de en ebben rettegest latok, nem gyozelmet.

A kerdesem arra iranyult, hogy eszrevetted, hogy europa nem kina? Itt nem ugy mukodik, hogy tankokkal loveted szet a diaktuntetest. Az europai ember nem turi a szabadsag korlatozasat. Kerdezd meg a szuleidet, nagyszuleidet. Sokan meghaltak mar azert, hogy te egy szabad vilagban elhess. Most eppen azt veszik el a gyavasagod miatt, amit az oseid a batorsagukkal kivivtak. Neked. Vagy szeretnel valami jo kis kiserleti oltogatasban reszt venni? Braziliaban most haltak bele ketten, le is allitottak. Evekig nem lesz biztonsagos oltoanyag. Vajon hanyan fognak sorba allni erte, amikor ilyen minosegu oltasokat engedelyeznek csukott szemmel, mert kell az illuzio?

inreallife 2020.04.20. 15:40:36

@math0:
Aids? Malaria? Influenza? Kopaszodas? Na jo az utolso vicc volt. De van amikor az akarat es a penz sem eleg, hogy vedooltas legyen. Amugy az influenza ellen sincs hatekony vedooltas. Par eve volt egy teszt, ahol 60 felettieket oltottak be olaszorszagban. Tudod mennyivel csokkent a halalozas a te'li honapokban? Semmivel. Akinek nincs immunrendszere, abbol a vedooltas sem fog kivaltani semmit.

chrisred 2020.04.20. 15:44:42

@inreallife: Úgy gondolod, hogy influenzában csak az halhat meg, aki életében először kapja el a vírust?

chrisred 2020.04.20. 15:45:52

@inreallife: De akinek van immunrendszere, az nem kapja el a fertőzést, és ezért nem is terjeszti tovább. Erre való a védőoltás.

inreallife 2020.04.20. 15:51:44

@üregi:
Van a gorbelapositason es a nyajimmunitason kivul is egy forgatokonyv. Minden megy ugy, ahogy korabban, es akik tulelik, azok elik az eletuket. Se kormany, se WHO, se termeszetgyogyasz szekta nem kepes legyozni a virust. Egyszer majd talan lesz olyan vedooltas, ami hatasos is, es az emberek szamara sem toxikus, vagy egyeb egeszsegkarosito hatasu. Aztan siman lehet, hogy 20 evig sem lesz ilyen.

Meddig hajlandoak turni ezt az emberek? Amerikaban mar tuntetnek a korlatozasok ellen. Miutan meglattak a koltsegeit mar az euroapai kormanyok is hatraarcot vettek. Nezd meg a nemeteket, amikor napi 1200 fertozott volt, bezartak mindent. Amikor pedig napi 4000 felett, akkor eldontottek, hogy ujranyitjak a bulit. A GDP harmada ment a levesbe 1 honapig. Hany orszag gazdasaga eli ezt tul? Az orszagok fele mar IMF segitseget kert.

Ha szerinted ez jarhato ut, akkor valoszinuleg nem sokat ertesz a 21. szazadi gazdasagi, tarsadalmi viszonyrendszerbol. Bamulatosan gyorsan tudjak a politikusok felretolni az egeszsegugyet. Nemcsak a viruson vagyunk tul, hanem a panikon is. Az emberek jobban felnek attol, hogy nem kapnak fizetest, mint a virustol. Akarmivel is ijesztgeted oket.

s 2020.04.20. 15:53:43

Van két életforma. Az egyik a vírus, a másik az ember. A vírus régebbi, ő a korelnök. Még a baktériumnál is ősibb talán. Az ember az evolúció 24. órájának 59. percében jelent meg szinte. Mégis mit akar? Győzni? Nem fog győzni. A legjobb eredmény, amit elérhet az X. Döntetlenre kell vinni a partit. Ha nem tudunk együtt élni a vírussal, akkor végünk van. Szerintem.

inreallife 2020.04.20. 15:54:15

@math0:
Masok megertettek amit irtam, legfeljebb nem ertettek vele egyet. Aszem nalad van a problema.

inreallife 2020.04.20. 15:59:10

@chrisred:
Tevedes. Akinek jo az immunrendszere, az is elkapja a virust. Csak legyozi. A vedooltas semmi mast nem csinal, csak stimulalja az immunrendszert. Ugy csinal, mint a virus, hogy beinditsa az ellenanyagtermelest. Ahol nincs eleg ellenanyag, az szep lassan belehal. Akarhany vedooltast is nyomnak elotte bele. Ezert sincs eselyuk az oregeknek, vagy a kronikus betegsegben szenvedoknek. Az evolucio eltavolitja az eletkeptelen egyedeket. A tarsadalom pedig megprobalja eletben tartani oket. Hirtelen sokkal tobbet kovetel a virus terjedese a tarsadalomtol. Ezt az arat pedig sokan mar nem akarjak megfizetni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.04.20. 16:01:58

@s:

A hiteles emberek nyája eleve immunis a liberális álhírekre.

inreallife 2020.04.20. 16:09:17

@math0:
visszaszorítás:
Te hogy kepzeled el a visszaszoritast? Mert a karantenodat azt tartogasd magadnak.

oltóanyag:
Evekig nem lesz. Akik ezzel foglalkoznak, azok veletlenul sem 2021-es datumot mondanak. Azt a politikusok mondjak, hogy szepen benn maradj abban az izolalt akolban, amit szamodra kinalnak. Ezt is lehuzhatjuk a listarol.

gyógyszer:
Az igen. Ezt pontosan hogyan kepzeled el? Bedobsz ket pirulat es maris jol leszel? Ekkora baromsagot meg nem olvastam mashol, sajat kutfobol jott? Gondolom nem egy szakemberrel tarsalgok most, ugye?

immunitás:
Ez vajon mitol lenne? A nemet eu miniszter kiszamolta. Ha 18 honap alatt akarjak a nemetek felet megfertozni (50%), akkor napi 73000 embernek kene elkapnia a virust.

Szoval felsoroltal egy marek bullshitet, konkretumok nelkul. Pillanatnyilag egyik sem all rendelkezesre. A tesztek, amiket annyira reklamoznak a 95% helyett sokkal inkabb a 80%-ot tudjak. Siman futni hagynak egy csomo fertozo embert. Erre panaszkodtak az olaszok is, hogy hiaba teszteltek le egy csomo embert a teszt nem mutatta ki a virust. Vedooltas? Kackac. Ezek fenyeben valahol a 3-5 eves horizontan talan lesz. Talan. Rengeteg virus ellen nincs a mai napig sem. Abbol tudsz fozni, ami rendelkezesre all. Az pedig a nagy budos semmi. Attol pedig ehesek lesznek az emberek.

tireless treehugger 2020.04.20. 16:26:15

Szeretnék szólni hogy már megint az idősekkel foglalkoztok.

Hibásan.

Az egészséges időseknek bizonyítottan működő immunrendszere van. Az egészséges fiataloknál még csak valószínű, az egészséges középkorúaknál erősen valószínű/gyengén bizonyított. Egyedül az egészséges 50 felettiek azok akik várhatóan könnyedén jutnak át a járványon.

Szeretném ha szétválasztanánk a veszélyeztetett csoportokat.

- egészséges
- beteg, krónikus, nem ismerten beteg.

Ezzel pontosabb képet kapnátok a járványkezeléshez.

chrisred 2020.04.20. 16:31:41

@inreallife: Akkor tényleg nem vagy tisztában azzal, hogy a védőoltás hogyan alakítja ki a nyájimmunitást.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.04.20. 16:32:30

@FRobi: Az optimumot hajtjuk végre. Meg kell várni, amíg újra kicsi lesz az esetszám aztán elkezdeni mozogni és dolgozni. Jegyzem meg, most se korlátozza semmilyen szabály a gazdaság pörgését, egyszerűen a kereslet tűnt el - és az nem is igen fog visszatérni egyhamar.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.04.20. 16:35:59

@Exploiter: Az anekdotikus bizonyíték nem bizonyíték. Másnak meg a fél rokonsága meghalt, és önmagában az sem igazol semmit. Nem tudunk nagyon gyorsan túl lenni rajta, mert a nyájimmunitás egyre több jel szerint nem létezik teljes mértékben, azt meg te sem akarhatod, hogy tízezrével hulljanak az egészségesek is évről évre.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.04.20. 16:39:17

@Exploiter: 10-12000 influenzás halott egy évben, most meg tízezer egy hónapban, de ez utóbbi a gagyi... Persze. Valójában arról van szó, hogy egy kicsi koronavírus-pánik is nagy mértékben csökkenti az esetszámot, csak sajna ez meg logaritmikus, egy ponton túl már minden százalékért keményen kell küzdeni. New Yorkban sem szabadon terjed a vírus, de így is tízszer durvább, mint az influenza, és még sehol nem vagyunk az évben vagy a vírusban.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.04.20. 16:43:10

@midnightcoder2: Én 35 vagyok és egészséges, még a cukrom/vérképem is, de ettől még túl nagy a kockázat. Ha autót vezetek a kiváló magyar utakon, akkor is bízhatok legalább a technikában, a saját képességeimben, a vírussal szemben ez nem számít, és így túl rosszak az esélyek az én ízlésemnek.

naszoszo 2020.04.20. 16:48:35

@Sir Galahad: minden nyugdíjasnak kb. 5%-kal csökkent az infláció miatt, ami most kb. 7%-os lehet.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.04.20. 16:53:47

@inreallife: Amikor 1200 fertőzött volt és bezárkóztak, akkor nőtt az esetszámok növekedése. Most nő az esetszámok csökkenése, tehát lehet lazítani. Nálunk még nem (itthon sokkal több minden megengedett, mint Németországban).
Hiába engednéd el a vírust, a gazdaság nem állna talpra. Gondolod, a munkanélküliség után újra állást kapó barista hirtelen vesz egy új autót? A több hónap hitelhátrányba került családok hetekre levonulnak egy wellnessre? Azok, akik nem buktak semmit a fizetésükből, hirtelen nem kezdenek el sokkal jobban megtakarítani és nem fogják vissza a költéseiket?
A gazdasági válság most mindenképp lesz, és minél kevesebb megbetegedéssel tudsz újranyitni, annál optimistább lesz a lakosság és a piacok is.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.04.20. 16:55:28

@inreallife: Tök egészséges, sportoló tizenévesek is meghalnak. Meg ott van 20% eü-dolgozó a fertőzöttek között, őket honnan akarod pótolni, ha már százával fognak halni?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.04.20. 16:57:16

@math0:

Beszorzod a Jupiter holdjainak a számát a Bp. és a Balaton közti távolsággal, ez köbre emeled, majd psztod pível. s nyilvámvaló, hogy Zorbán a hibás-

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.04.20. 16:58:11

@math0: A turizmust szabad csak utoljára elindítani. Arra ugyanis lenne kereslet, de minimális gazdasági károkkal lehet a zárva tartásával nagyvan akadályozni a vírus terjedését.

inreallife 2020.04.20. 17:01:07

@math0:
Akkor linkelek en is par dolgot:
index.hu/techtud/egeszseg/2020/04/07/koronavirus_jarvany_oltas_vedooltas_vakcina_inovio_dns_alapu_klinikai_emberi_tesztek/

Ezek az informaciok a vedooltast fejleszto cegektol vannak. Latod a datumokat? Tudod mit jelent az elso fazis? Tudod hany fazisbol all egy vedooltas fejlesztes?

Tessek, itt van egy kis info a fejlesztes meneterol:
index.hu/techtud/2020/04/11/koronavirus_jarvany_vakcina_oltas_vedooltas_korkep/

Aztan itt jon a hazugsag, szep vastag betukkel kiemelve:
index.hu/kulfold/2020/04/12/koronavirus_oltas_vedooltas_vakcina_europai_bizottsag_ursula_von_der_leyen/

Nezzuk csak, amikor nem sikerul egy teszt:
index.hu/techtud/2020/04/15/klorkinin_kiserlet_szivritmuszavart_okoz/

Ez volt az, aminek az exportjat betiltotta a fideszes fopasztor. Ennek a cikknek a masnapjan pedig megjelent a magyar attores, ami a fenti hatoanyaggal kapcsolatos. Szoval nem olyan rozsaszin am a vilag, ahogy te elkepzelted. Bizony egy bunos, zuros, gyilkos vilagban elunk, ahol nincs igazsag, es a vegen mindenki meg fog halni. Van aki addig tobb kort fut, van aki kevesebbet.

Mire egy vedooltast letesztelnek annyira, hogy a rakos, terhes, aidses, tbc-s, meg a fene tudja ki es milyen allapotban levo embernek is biztonsagosan beadhato es hatasos is legyen, az nem 1 ev lesz. Es nem is 2. Gondoltam jobb, ha a tajtekozas helyett, tajekozodsz.

inreallife 2020.04.20. 17:01:51

@chrisred:
Ugy latszik te jobban tudod, leirnad?

inreallife 2020.04.20. 17:04:33

@math0:
Tudod az erto olvasas sokat segitene rajtad, ha mar gyerekszobad nem volt. Szerintem kimaxolhatnad az elethosszig tarto tanulast, mire a vegere ersz az altalanos iskolai tananyagnak, hipphopp halott is leszel.

Örömhernyó 2020.04.20. 17:07:17

@midnightcoder2: "Ha létezik is Isten, ehhez nem hiszem hogy köze lenne."

Az ábrahámita istenről azt tartják, akik hisznek a létezésében, hogy mindenható. Hozott már a világra mindenféle járványt, özönvizet, sakkozott emberi életekkel, meg kikövetelte, hogy megcsonkítsák a fiúgyermekek kisfaszát, mert ez a szövetség jele. A buzikat meg gyűlöli. Állítólag. A pedofíliát engedi a katolikus egyházban. Szóval mindenben benne van a keze, mindenhez köze van. Elvégre a világ elvileg az ő teremtése. Tehát kizárt, hogy ha Isten létezik, akkor a koronavírushoz ne lenne köze.
Lehetne még Sátánra fogni, de eddig minden bibliai katasztrófát Isten eresztett rá az emberiségre. A Sátán kb. két embert kísért meg az egész Bibliában, zsidó és keresztény hagyományban. Se özönvizet, se járványt nem varrnak a nyakába még a keresztények se.

@232323: Helyes a meglátás, ez a vírus az időseket, krónikus betegeket ritkítja. Ez nem akkora probléma szerintem. Eleve a szezonális influenza is évente 650000 embert megöl, többnyire szintén időseket, krónikus betegeket. De emiatt soha senki nem ajvékol. Pedig ez háromszor annyi, mint amennyit a koronavírus megölt eddig.
Ja, ha egy 86 éves szívbeteg, tüdőbeteg, daganatos beteg meghal koronavírus fertőzés miatt, az biztos, hogy annyira meglepő? 86 évesen krónikus betegségek nélkül is kicsi az esélye az embernek megérni a 90. születésnapját.
Én csak annyit akarok ezzel mondani, hogy a nagyon idősek életkilátásai korábban se voltak jók. Egyszerűen aki 80+ éves, az sokkal nagyobb valószínűséggel hal meg egy éven belül, mint aki 25 éves. Ez van. Most a koronavírus átsegít pár száz élet és halál közt lebegő öreget a túlvilágra. Ha a koronavírus nem is, a szezonális influenza megteszi. Ha az se, akkor 1-2 éven belül maguktól meghalnak simán ágyhoz kötött betegként összeszedett tüdőgyulladásban.

Inkább ki kellene tolni az öregeket a közterekre, hadd csevegjenek, hadd pletykáljanak, kapják el a vírust, nem biztos, hogy akkora probléma, ha pár tízezer eltartott, inaktív, krónikus beteg elhalálozik. Lényegében eddig is erre játszottak a kormányok, emelték a nyugdíjkorhatárt, hogy tovább fizessenek járulékot az emberek, de ne kelljen annyi nyugdíjat kifizetni nekik. Mert aki 65-67 éves koráig melózik, annak már nincsenek évtizedei hátra.

@Reding Roli: Tajvanban nem miniszterelnök, hanem elnök az a nő. Ellentmondásos, populista figura. Semmi köze ahhoz, hogy hogy kezeli az ország a koronavírus járványt. A tajvani hatóságok évekkel ezelőtt, a SARS idején már felkészültek hasonló járványokra. Tajvan egy sziget, Kínával rendkívül ellenséges a viszonyuk, semmi meglepő nincs benne, ha elzárkóztak a kínaiaktól. Az év ezen időszaka (kínai újév után) turisztikailag holt szezon amúgy is, alig esik vissza így az utazgatás az elmúlt évek hasonló időszakához képest. Tajvan amúgy jóval kevesebb turistát vonz, mint akár Budapest. Új-Zéland szintén szigetország, a világ végén van, lezárni, ellenőrizni az utasforgalmát gyerekjáték. Turisztikailag sokkal kevésbé vonzó, mint akár Spanyolország vagy Olaszország.
Tehát az, hogy ennek a két országnak nő a vezetője, semmi jelentősége nincs.

Ausztráliában annyian se élnek, mint Kaliforniában. Hatalmas kontinens, ahova normál esetben is úgy juthatsz be, hogy a repülőtéren a fenekedbe is belenéznek, a cipődet elveszik, ha sáros vagy ha beleragadt a talpába egy pár fűmag. Se tejterméket, se húst, se semmilyen élelmiszert nem vihetsz be, de fából készült tárgyakat se nagyon, mert rovarlárvák bújhatnak meg benne. Ennyire védik a saját természeti környezetüket. Szóval Ausztrália is egy borzasztóan zárt ország, oda eddig is többlépcsős ellenőrzés után juthattál be. Eleve a migránsokat is az ország területén kívül álló koncentrációs táborokban őrzik.
Tehát világvégi szigetországok, amik eddig is szigorúan őrizték a határaikat, meg tudjak védeni magukat.

Exploiter 2020.04.20. 17:09:19

@math0:

"a rák elleni küzdelemre pár összesen többet költöttek, mint amennyit ez a válság fog jelenteni, te kretén!"

A rák elleni küzdelemre összesen nem költöttek az elmúlt évtizedekben annyit, mint amennyibe egy hét bolygókarantén kerül, te nyomorult senki.

Exploiter 2020.04.20. 17:11:11

@Benbe:

"Az anekdotikus bizonyíték nem bizonyíték."

Mint mondtam, nem akarok ezzel senkit meggyőzni, csak én nem tudom komolyan venni az egészet.

"azt meg te sem akarhatod, hogy tízezrével hulljanak az egészségesek is évről évre"

Ha ez az ára annak, hogy ne egy lyukban rettegve éljünk, várva, hogy majd eljön a csoda, mert most az a menő, akkor de, azt akarom.

inreallife 2020.04.20. 17:15:04

@Benbe:
Az optimizmus nem sokat er, ha evekre kell bezarkozni. Marpedig azon kivul, hogy valameddig, meg remenyeink szerint, meg ugy gondolom, hogy... meg nem mondott egyik politikus sem mast. Igazabol a vedooltasra varnak, de az meg csak nem akar elkeszulni.

Minel nagyobb lesz a gazdasagi kar, annal lassabb lesz a kilabalas. Most meg csak 1 honapnyi penz esett ki a haztartasok egy jelentos reszebol, a cegekrol most nem beszelek. De ha ez tobb honapra duzzad, akkor abbol konnyen lehet egy evtizedes hitelspiral. Nem mindenki rant elo milliokat a zsebebol. A V alaku felpattanas akkor lesz, ha gyorsan beszuntetik a mostani allapotot szerte a vilagban. Kulon L betu formaja lesz, sok sok szenvedessel. Mar igy is potkoltsegvetest kene csinalni. Aztan hamarosan el lehet kezdeni takolni a jovo evit is. Kivancsi vagyok az egeszsegugyre mennyit szannak. Az elso 3 honap alapjan mar a duplajat is elkoltottek ideinek.

Ja es ki fog visszamenni pincernek, amikor tudja, hogy barmikor johet egy kovetkezo hullam, amikor megint bezarnak mindent? Ki fog invesztalni ilyenbe? Ki kell jelenteni, hogy tul nagy volt a panik, ismeretlen volt a betegseg, A WHO meg farkast kialtott es ezert tullottek a korlatozasokkal. Ha megigerik, hogy nem lesz tobb karanten, akkor esetleg meg lehet menteni a GDP veszteseg java reszet. Maskulonben cseszhetik.

inreallife 2020.04.20. 17:19:36

@Benbe:
A 20 ev alattiaknal az ongyilkossag meg mindig a vezeto halalok. Tulagodod. Igen, lesz kivetel, aki fiatalon meghal, mert kepzeld vannak a fiatalok kozott is olyanok, akiknek van betegseguk. Pl leukamia, van aki azzal szuletik. De lehet barmi mas is. De nem veluk vannak tele a halottas hazak, hanem a 94 eves 6-10 egyenkent is halalos betegseggel terhelt emberekkel, akiknek nem a halaluk volt kerdeses, hanem a datuma. Az evszam ugyanaz lesz a fejfan.

Emmett Brown 2020.04.20. 17:24:12

@Benbe: GDP 10%-a. 400k munkahely. jah, minimális...

inreallife 2020.04.20. 17:40:46

@math0:
Erted mi a kulonbseg, hogy teszteles nelkul raeresztik az emberekre a kiserleti oltoanyagot? Te kernel belole?

Alaironod nem kell az uzeneteid, azt tudom a stilusbol is, hogy mi vagy.

inreallife 2020.04.20. 17:44:33

@math0:
Ennek ellenere te rettegsz a virustol. Nyapic vagy? Tesibol felmentett? Tulsulyos zsirdiszno? Cukorbeteg, rakos? En nem banom, hogyha arra kerul a sor es elkapod a virust, akkor leselejtez az evolucio, valahol van egy olyan feelingje ennek a virusnak, ami olyan, mint a tisztitotuz. Menj remetenek, ha felsz, varnak a kecskek.

tireless treehugger 2020.04.20. 17:59:35

@HaCS:

Tajvan mindent tud kínáról, családi céges kapcsolatok milliói kötik össze. Előttük nincsenek titkok.

Tajvanon január elején választás volt, azért zárták le az országot hogy a kínai kavarást megelőzzék, nem lennék meglepődve hogy a vírust is annak gondolták.

A kína körüli országok megtanulták és megtapasztalták hogy óvatosnak kell lenniük, mindegyik sikeresen csökkentette a járványveszélyt.

De gondolom tudod csak nem írtad oda.

inreallife 2020.04.20. 18:07:45

@math0:
Hulyegyerek, ez nem tunt fel a cikkben?
"Az amerikai gyógyszerészeti hatóság (FDA) engedélye után az INO-4800 nevű szert az elkövetkező hetekben összesen 40 egészséges önkéntesnek fogják beadni Philadelphiában és a Missouri állambeli Kansas Cityben. "

Vagy ha ez a 40 megvan, akkor mar beadhato mindenkinek, kismamaknak, oregeknek, rakosoknak? Ebbol meg a dozist se tudjak megallapitani te sotet allat. Menjel jelentkezz onkentesnek, ahhoz nem kell esz, jo leszel kiserleti nyulnak. Utana meg ki is probaljak, hogy hatott-e gyogyszer, betesznek egy koronavirus gocpont kozepebe, aztan ha kijossz elve es 2 het mulva mar tartani tudod a markod a gazsiert, akkor onnantol mar tudjak, hogy agyhalottaknak beadhato a szer.

De pont linkeltem egy olyan cikket is, ahol az eredetileg tervezett 440 onkentesnek adtak a kiserleti gyogyszert es a 81. utan leallitottak a kiserletet, mert 2-en belehaltak. Csak szolok, hogy azok a gyogyszerek, amik a MASODIK fazist is teljesitik, azoknak a 95%-a elbukik a harmadik fazison.

Sir Galahad 2020.04.20. 18:18:47

@naszoszo: Nem az inflációról beszéltem, hanem arról, hogy válság idején a dolgozók egy része összegében kevesebb jövedelmet kap kézhez, vagy (elbocsátás vagy a cég csődje miatt) megszűnik a jövedelme. Melyik nyudgdíjas kapott összegében kevesebbet, vagy semmit?

inreallife 2020.04.20. 19:20:14

@math0:
Akar 1 milliot is? Bazz a virus mar tobb embert immunizalt, mint a megfelelo tesztek es engedelyek nelkuli veszhelyzeti oltasod. Egy svajcra sem eleg a te oltasod, amirol meg azt sem tudjak, hogy toxikus, vagy hatasos, de mar oltatnad vele az embereket. Ha 1 db ember is meghal az oltas kovetkezteben, az oltastagado szervezetek olyan municiot kapnak egy eletre, hogy sose fogd tudni beoltatni az embereket, te nagyon hulye. Ezert kell az osszes eloirt tesztet megcsinalni, nem pedig veszhelyzetelni, meg kulon engedelyezni.

Lathatoan te a virustol jobban felsz, mint egy teszteletlen oltastol. Mi ennek az oka? Erre meg mindig nem valaszoltal. Beteges gyerek voltal? Bantottak a szuleid? valami komoly pszichozist szenvedtel el, mert ilyen szintre magatol nem kerul az ember, mint amin te vagy. Pszichologus latott mar?

Exploiter 2020.04.20. 19:25:35

@math0:

Ha valaki ennyire hülye az a fasznak kommentel?

Tudod, most mivel számolnak? Globális GDP? + 2,5 % helyett -1, ami 3,5 % diffi.
És ez az a becslés, hogy majd jól visszapattan a gazdaság év végére. Ha az ilyen seggekre hallgatna a világ, mint te, azok jövő év végéig húznák az egészet, aztán lenne ebből -10 is.
Az tudod mennyi pénz, te torz atka?
Tudod, hogy lokálisan az egyes embereknél ez mit jelent? Nem azt, hogy 3,5%al kevesebb pénzt fognak kapni, tudod?
Ki tudod számolni amúgy ez mennyit jelent? Meg dobd hozzá a nemzeti adósságokat, csak az USA-bán csípőből elszórtak 2000 milliárdot azonnal, de nyilván nem ez lesz a vége.
Szóval ne tegyél úgy, mintha nem komoly morális kérdésekről lenne szó.
Téged bárki beáldozna egy penészes kiflicsücsökért is, aki valaha hozzád szólt, de azért itt mégiscsak értékes emberekről van szó.

Exploiter 2020.04.20. 19:57:52

@math0:

Szerinted meg a rák, vagy akármilyen betegség elleni harc miatt valaha is beáldozták a bolygó teljes GDP növekményét.
Kiszámoltad már? Legalább a nagyságrendet?

inreallife 2020.04.20. 19:58:08

@math0:
Latom betalalt! :)

A nemetek mar a focit is ujrainditjak 18 nap mulva, akkora ott a karantenszezon. A te draga emberi eleted barmikor hajlandoak felaldozni a gazdasag oltaran. En is megtennem. Nem baj, ha elhullasz, mert amit ma itt produkaltal, az nem semmi. En a koronanak drukkolok, amikor majd kuzdotok, mert itt te vagy a virus, amit pusztitani kell.

Hiaba a kitartasod, azt latom, hogy konkretan a foldhoz is oda tudod lancolni magad, megis te fostad tele a gatyad a virustol. Ez pedig azt jelenti, hogyha nem vagy vagy nyugger, hogy nyapic vagy, csak a neten legenykedsz. Ne is remenykedj, igy meg egy baratnot sem szedsz ossze, soha. Nem tudsz ferfikent viselkedni, csak hisztizel, mint egy kisgyerek, akinek elvettek a karantenos jatekat. Neked eddig se volt jo eleted, ezutan se lesz. Pont nem erdekel az alternativ valosag erzekelesed, ti mar kulon allatfajtanak minosultok. Majd masok elgondolkodnak, hogy meddig hagyjak magukat megvezetni, teged meghagylak a langyos vizedben, amiben a vizelet osszetevoje meghaladja a viz reszet, de arrol jobb, ha nem tudsz. Tovabbi szep napot!

Benderik 2020.04.20. 23:22:21

@midnightcoder2: "1. Semmi nem garantálja, hogy lesz nyájimmunitás. Én legalábbis még ott tartok, hogy nincs az bizonyítva, hogy ha Gipsz Jakabka megkapta a vírust, akkor záros határidőn belül nem fogja megkapni még egyszer."

Nem, ez igaz. De ha nincs, akkor feltehetőleg oltás sincs, és örökre bezárva is maradunk. Mert a vírus statisztikai alapon egyszerűen nem tud eltűnni. Mindig lesz valaki -- sok valaki --, aki nemrég kapta meg, és pattog körbe-körbe. Ha nincs immunitás, örökre itt marad velünk.

"2. Professzionálisan elszigetelni a lakosság egy részét idáig még eddig csak a nácik és a kommunisták tudták. De ez az elszigetelés annyira nem tett jót az érintettek egészségének."

Épp' ezért esetünkben ez egy önkéntes elszigetelődés lenne annak, aki fél, hogy lebetegszik tőle.

"3. Ha létezik is Isten, ehhez nem hiszem hogy köze lenne."

Nem tudom, ha létezik mint mindenről tudó s mindennek főnöke, az-e a rosszabb, ha van hozzá köze vagy az, ha nincs.

Benderik 2020.04.20. 23:29:49

@232323: "NINCS JOGOTOK A FIATALSÁGOMAT MEGNYOMORÍTANI. Nem azért dolgozok a pénzemért, hogy ne amszterdamban szivjak be hanem csak otthon

"Hát, ha vmikor, most van az ideális idő a Nagy Nyugodt Beszívásokhoz. Vedd a Sors Ajándékának.

"Engedjük el, otthon meghal mindenki akinek meg kell és legalább a GDP is kilő: nincs annyi eltartott, nyomorék, beteg, öreg, (~ használhatatlan)."

Hát... Van egy rossz hírem. A tudósvilág hajlik rá, hogy jönnek még vírusok. És ha sikeresen terjeszted el e nézetet, és pont egy olyan jön, amelyiknek valamiért -- genetikailag, akármi -- a célcsoportjában vagy, az általad sikeresen elterjesztett nézet szerint elengedik majd, hadd haljon meg mindenki, akinek meg kell, és szarnak a fejedre, mert nem azért dolgoznak a pénzükért, hogy ne amszterdamban szívjanak be, hanem csak otthon, mert te nyavalyogsz.

Benderik 2020.04.20. 23:34:41

@Pal Konstantin: "Ez olyan mint a herpesz vírus, megmarad benned örökre. Betokozódik, megvárja amíg legyengül a szervezeted, ismét aktivàlódik. Folyamatosan fertőz, amíg meg nem halsz, lehet ez 10 vagy 20 év is, kor függő. Ezt Isten mondta nekem, még a tudósok nem tudják."

Igen, lehet, nekem is eszembe jutott már, lehet ilyen is.De akkor örökre itt is marad velünk, teljesen mindegy is, mit teszünk ellene. Mindőnkben ott ül majd, és vár. És onnan kezdve átlagéletkorunk lemegy majd, nyugdíj után nem sokkal mind meghalunk. És ezesetben teljesen mindegy is, hogy most hogyan kezeljük. Én arról az esetről beszélek, ha mégsem ilyen, és esetleg van esélyünk.

Benderik 2020.04.20. 23:39:05

@Christian Smith: "Az egész cikk totális dilettanizmusra épül.1.Aki immunis, az még lehet virus hordozó.
Aki egyszer bekerül a rizikófaktor csoportba, azt barlangba kell zárni?
2. Miért nem a gazdaságot kell elinditani? 
Ha nincs bevétel, nem lesz kiadási oldal sem."

Hát, most is bezárni próbálják őket, és én pont azt mondom, hogy ezt hatékonyan, ésszerűen csak rövidebb időre lehet.A gazdaságot meg azért nem lehet elindítani, mert a buszon-metrón-villamoson-munkahelyen fertőzik egymást az emberek. Ha csak úgy beindítjuk, berobban, és gyorsan meghalnak a veszélyeztetettek, aki nem tudott eléggé a vackába húzódni úgy ad hoc a maga lehetőségei szerint.

Benderik 2020.04.20. 23:44:59

@math0: "Volt nemrég egy cikk vagy blogpost az indexen egy szakértőtől, hogy miért hülyeség az ötleted:
1) Annyi az idős, és beteg hogy a maradék el se éri a nyájimmunitáshoz szükséges kritikus tömeget.

2) Az idősek és betegek nem fognak immunitást kapni.

3) A vírus úgyis be fog törni az elkerített csoportba, és annak vérengzés lesz a vége."

Kétharmad körüli fertőzöttségre mondják, hogy onnan már nincs meg a kritikus tömeg a terjedéshez. Lehet több is. De nem is minden veszélyeztetett kerítődik el még ha hajtunk is rá, meg a többség közülük is legyőzi / meg se betegszik. És akkor viszont immunitást is kap -- már ha létezik ilyen. Ha nem, úgyis minden mindegy. Mindenkinek.

És nem csoportos elkerítést mondok, hanem lehetőség szerint saját lakásban levőt, kisebb csoportosakat, és persze folyamatos teszteléssel csoportokban is kiszűrhetők a külön elkerítendők.

Örömhernyó 2020.04.21. 11:14:36

@Benderik: Valójában elég jó strelatégia lenne a következő generációk szempontjából, hogyha néha hagynának végigfutni egy ilyen kórokozót a teljes lakosságon. A szaporodás előtt állók, ha nem immunisak vagy valami genetikai okból kifejezetten sérülékenyek és meghalnak akkor legalább nem terjesztik tovább a rossz génjeiket. Az öregek meg ha meghal közülük sok, azzal is a következő generációk terheit csökkentik. Genetikai szempontból kell a szelekció szaporodás előtt. Gazdasági értelemben pedig az aktív éveiket maguk mögött tudók már nem kellene, hogy túl sokáig koptassák a flasztert. Lehet emiatt 232323 nick alatt hozzászólót ostorozni, de hát minden kormány és nyugdíjbiztosító így gondolkodik. Szeretnék, ha az emberek nem 55, hanem 67 éves korukig lennének befizetők, aztán amint nyugdíjassá válnának, jobb lenne, ha meg is halnának. Ezt kimondatlanul minden felosztó-kiróvó rendszerű nyugdíjbiztosítási modell kívánja. Nem véletlenül emelik a nyugdíjkorhatárt mindenütt.

A világon minden évben végigmegy a szezonális influenza, 650000 embert stabilan elvisz. Jórészt pont azokat, akiket most a koronavírus is megtizedel. Ez a természet rendje. A 80+ évesek halálozása amúgy is magasabb, mint a huszonéveseké, csak mert most egy eddig ismeretlen vírus öli őket, lehet hisztit kelteni. Én támogatom a karantént, önkéntes izolációt, de ne higgyük már, hogy a most meghalt 86 éves rákos, szívbeteg emberek koronavírus nélkül 120 évig éltek volna. Jórészt azok halnak meg, akiknek eljött az ideje.

Nazareus 2020.04.21. 11:42:51

@Örömhernyó: Szerintem az a tévedésed, hogy egy betegség nem szelektál, olyan értelemben, hogy az az "emberiség javára válik". Gondolj a csak a pestisjárványra, nem csak a idöseket (szerinted haszontalanokat) meg a gyenge immunrendszerüeket vitte el. Ilyen értelemben persze a mostani virus alátámasztja, amit irsz, de ugye nem azt akarod mondani, hogy "most ezt hagyni kellene, mert jó nekem", a következöre, ami esetleg jobban veszélyeztet "küzdjünk ellene, mert veszélyes rám nézve" ?

Másrészt vitatkoznék a "idösek haszontalanok társdalami szempontból" elvvel is. Nagyon sok haszontalan fiatal is van, valamint nagyon sok olyan idös, aki a tudása, tapasztalata alapján bizony fontos épitököve a társadalmunknak 70-80 évesen is.

s 2020.04.21. 16:01:07

@math0: A lónak a faszát győztük le. Fekete himlő van, és csak idő kérdése, hogy mikor megy végig ismét az emberiségen. Vannak készletek belőle - praktikus okokból, azon kívül a természetből is bármikor előjöhet.

Benderik 2020.04.21. 18:43:42

@math0:
Hm. Végre egy felelősségteljes politikus! Látszik, hogy műszaki ember. (A mennyiségi gondolkodás mellett a "munkapont"-ból látszik.) 
Nade igen, nem fogalmaztam pontosan. 
Én nem hirtelen kontrollálatlan berobbantásról beszélek, hanem ugyanannak a "húzd-ereszd"-nek egy lassú engedményekkel feljebb gyorsított változatáról. 
Folyamatos mintavételi tesztekkel, hogy követhető legyen az alakulás. 
A kórházi ellátást igénylők számának monitorozásából pedig hogy működik-e a veszélyeztetettek elkerítése. 

Fontos e témában a lassú változtatás, mert ez egy késleltetett, és kevéssé ismert paraméterekkel választ adó rendszer, amit nagyon könnyű instabillá tenni a változásokkor. Meg hát nem is csapokat tekerünk, hanem társadalmi szabályokat enyhítünk-szigorítunk, amit eleve nem lehet gyakran oda-vissza, mert összevissza ugráltatásnak érzik a betartást "végző" emberek.
Mindamellett a modellekbe érdemes itt már a szabályozástechnika tudományát is bevonni. 
És persze ugyanúgy nem csúcsra járatva a kórházi kapacitást a pontatlanságokból eredő ráhagyás céljából. 
Eleve akkor érdemes az enyhítéseket elkezdeni, amikor a veszélyeztetettek erősebb "elkerítésének" első mérhető eredményei már megjelentek, megcélozva az eredeti kórházi kihasználtságot.

Ha ezt transzparensen teszed, hogy mindent elmondasz, mérsz, magyarázol, a modelleket is, átengedve az adatokat külső kutatóknak is ellenőrzésre, akkor nemigen érhet a népirtás vádja. Ha véletlenül úgy szabadul el, hogy ezt láthatóan a legnagyobb lehetségesen elérhető körültekintéssel tetted, nemigen érhet a népirtás vádja, ha túlfutna.
Ugyanakkor a GDP-nél se a puszta számok csökkenése a baj, hanem ami mögötte van. Mert az élet leállása óriási rombolást okoz, ami szemmel láthatóan nagyobb a vírus okozta károknál.Az ellátás nehézségei is idővel már konkrétan veszélyesek lehetnek, de a normál egészségügy tartós leállása konkrétan láthatóan egészségügyileg és akár halálokkal is. Ezt a társadalom a bőrén érzi, így egy elmagyarázott gyorsítást a kockázataival együtt el tudna fogadni. Szerintem.

Benderik 2020.04.21. 19:06:42

@Örömhernyó: "Valójában elég jó stratégia lenne a következő generációk szempontjából, hogyha néha hagynának végigfutni egy ilyen kórokozót a teljes lakosságon. ..."

Hát.

Egyrészt szerintem attól ember az ember, hogy megengedi magának az etikai szempontok luxusát.
És hát elég szarul éreznéd magad egy társadalomban, ahol tudod, hogy amint egyszer majd gyengévé válsz, elengedi a kezedet.

Másrészt ha tisztán haszonelvűen nézed is, nem minden járvány korlátozza magát az eleve gyengékre.Ráadásul az egy adott járvány szempontjából "gyengék" nem is feltétlenül az átlag szempontok szerint gyengék, lehetnek a jövőben olyanok is, akik génállománya valamiért pont érzékeny arra a vírusra.

És szintén haszon szempontból nézve az végleg nem igaz, hogy a gyengék lennének a kevésbé hasznot hajtók egy olyan társadalomban, ami már régen nem erővel, hanem nagyrészt ésszel termel.

Ami meg a számokat illeti: talán csak látványosabb valóban, de influenzát ilyen látványosan tarolni, ahogy Olaszországban teszi -- csak mert az elején kevésbé korlátozták -- én még nem láttam.

s 2020.04.21. 20:32:41

@math0: Azzal pedig te sem, hogy nem hiszel. Tájékozódj! Van fekete himlő, és az ember együtt él vele. Mégis mi a faszt tehetne?

s 2020.04.21. 20:33:55

@math0: Nem hiszem azt. Jelenleg nem amiatt vannak zárva.

s 2020.04.22. 09:51:37

@math0: Van fekete himlő, és jelenleg nem okoz gondot, mert nincsen fertőzött. Ez viszont bármikor megváltozhat.

Örömhernyó 2020.04.22. 15:08:01

@Nazareus: A járványok igenis szelektálnak, nem az emberiség javát keresve, hanem csak életben hagyva az ellenállóbbakat.
Ez megtörtént ezerszer már a történelemben. Spanyolnátha, amerikai őslakosok is megtizedelődtek, de aki életben maradt, az jobb géneket adott át az utódainak. Most egy nembetegséget is írhatnék, a laktózérkékenységet. Valamikor a múltban a nem ázsiai népességnek a történetében volt egy időszak, amikor a tejivás képessége miatt egy populációban túléltek egyesek, mások meg nem. Mert az akkot rendelkezésre álló tejet nem tudták meginni, elpusztultak.

@Benderik: A spanyolnátha nem ugrik be? Az is influenza volt. Ahogy minden évben elvisz világszerte 650 ezer embert az influenza. Csak az nincs a szemed előtt, de ugyanígy idősek és betegek közt szedi az áldozatait.
Kevésbé halálos, mint a koronavírus, de aki 80+ és van krónikus betegsége, annak a szezonális influenza is simán halálos lehet.

Az, hogy ki gyenge, azt nem én vagy te döntöd el morális érvekkel, hanem a természet.
"Egyrészt szerintem attól ember az ember, hogy megengedi magának az etikai szempontok luxusát." - egy 86 éves demens, daganatos vagy vesebeteg mondjuk nem koronavírusban hal meg, hanem 4 hónap múlva magától. Lehet nyújtani a szenvedésüket, de lehet, hogy ez a koronavírus kevesebb fájdalommal öli meg őket, mint az alapbetegségük.

chrisred 2020.04.22. 15:42:24

@Örömhernyó: Az emberiség szempontjából a járványok szelekciós jellege nagyjából olyan, mint a lottósorsolásé. Egy Stephen Hawkingot kinyírnak, viszont egy jó immunrendszerű értelmi fogyatékost életben hagynak.

Nazareus 2020.04.22. 16:12:21

@Örömhernyó: Persze, a járványok szelektálnak bizonyos értelemben, de nem csak az ellenállóbakat hagyva életben, hanem az elszigetelteket is. Másrészt az a sikeres betegség, amelyik nem öli meg a hordozót és ez mind a virus/baktérium, mind az ember érdeke. Egyébként a logikád követve ("Valójában elég jó strelatégia lenne a következő generációk szempontjából, hogyha néha hagynának végigfutni egy ilyen kórokozót a teljes lakosságon.") érdemes lenne hagyni hogy a farkas és/vagy oroszlánfalkák nyugodtan csemegézzenek a rosszabb genetikájú emberek közül, hisz majd azok maradnak életben, amelyek jobbak... persze a szúnyigirtás is értelmetlen, söt, bármilyen gyógyszer fejlesztése is (szelektálódjanak csak ki a nem immunis, azaz rosszabb genetikájú emberek).

A jobb génekkel kapcsolatban azért tévedsz, mert a "jobb gének" csak arra az adott betegségre specifikusak és simán jöhet egy olyan betegség, amelyik az eddig "jobb génekkel" rendelkezöket viszi el. Azaz ami eddig jó gén volt, hirtelen rossz gén lett.

Almandin 2020.04.22. 16:43:11

@Örömhernyó: Elég náci nézeteid vannak (pusztuljon a gyenge, beteg szerinted, Hitler is ezt mondta).
Másrészt ez a vírus nemcsak az öreg és/vagy súlyos beteg emberekre veszélyes. Világszerte meghalnak benne fiatal, makkegészséges emberek is. Egy influenzához több okból se hasonlítható ez a járvány. Egyrészt, ha nem lassítanánk a terjedését, már összeomlott volna az egészségügyi ellátás. Olaszországban bizonyos helyeken ez meg is történt. Én nem emlékszem olyan szezonális influenzajárványra, hogy ne lett volna elég ágy az intenzív osztályokon azoknak, akiket az átlagosnál jobban kikészített az influenzavírus. Az se tévesszen meg, hogy kevesebb a halálos áldozat. Ha nem lennének korlátozások, akkor a sokszorosa lenne egy influenzáénak.

Örömhernyó 2020.04.23. 05:26:35

@chrisred: Tudom, hogy Hawking mennyire hypeolva van, de az emberiség szempontjából teljesen mindegy lett volna, ha meg se születik. Összességében egy jó fizikus volt, aki azért lett nagyon népszerű, mert nyomorék lett és géphangon beszélt. Amúgy mit tett hozzá, az emberiség százezer éves történetéhez? Ha csinált volna hat gyereket, azzal nagyobb nyomot hagy, mint azzal, hogy fizikusnak tanul. Az emberiség története a nagy számokról szól, trendekről, Hawking egy kis pont a történelemben, jelentéktelen történelmi léptékkel, semmi újat nem talált fel, semmin nem változtat az élete.
Amúgy Hawking is szaporodhatott volna mielőtt beteg lett, aztán amikor megrendül az egészsége, akkor elviheti egy járvány. Ahogy az öregeket is. Már szaporodtak (ha akartak), nem sok funkciójuk maradt.

Örömhernyó 2020.04.23. 05:48:33

@Almandin: "Elég náci nézeteid vannak" - Ja, ha ezt náci dolognak tartod, akkor panaszkodj az evolúciónál, ugynis ezt nem a nácik találták ki, hanem a természet. Amúgy a németek magukat szuper erős népnek tartották, közben bebizonyosodott, hogy szaporodásban annyira nem erősek, a négerek és arabok leszaporodják őket a saját országukban.

"pusztuljon a gyenge, beteg szerinted, Hitler is ezt mondta" - Hitler szerette a kutyákat és vegetáriánus volt, gyűlölte a dohányzást. És? Most akkor minden dohányzásellenest, vegetáriánust és állatbarátot Hitlerhez hasonlítasz?
A pusztuljon a gyenge szlogen nem Hitlertől ered, gondolom beugrik a Tajgetosz, meg hogy a gyenge őzgida, ami nem tud 30 percen belül lábra állni születése után, az ott lesz hagyva a sorsára. Minden erről szól az evolúcióban, hogy a gyenge (valójában az új körülményekhez alkalmazkodni képtelen) egyed elpusztul, nem szaporodik vagy ha már szaporodott, nem fogyasztja az erőforrásokat a fiatalabb, életerősebb egyedek elől.

Ha az én nézeteimet nácinak tartod (simán az evolúció, természetes kiválasztódás elmélete), akkor javaslom Liszenkó nézeteit kövesd, ő hitt abban, hogy az egyed képes az új környezethez kondicionálással alkalmazkodni. Vessünk rizst a tajgába, legyen magyar narancs! Tegyük ki az öregeket a koronavírusnak, hozzászokik a szervezetük egyhamar! Te ezt vallod, ha nem fogadod el a természetes kiválasztódás elméletét. Bolsevik vagy!

chrisred 2020.04.23. 05:51:50

@Örömhernyó: Igen, alkotott valamit, amit hype-olni lehetett, ellentétben az emberiség 90%-ával, akik az égvilágon semmit nem tettek életükben. A szaporodás úgy kerül ide, mint csizma az asztalra, arról volt szó, hogy az adott emberből mi haszna van az emberiségnek. Ha te funkcionális analfabéta vagy, és születik még hat funkcionális analfabéta gyereked, attól csak többen leszünk, de előrébb nem.

chrisred 2020.04.23. 06:00:15

@Örömhernyó: "Ja, ha ezt náci dolognak tartod, akkor panaszkodj az evolúciónál, ugynis ezt nem a nácik találták ki, hanem a természet."

Igen, a nácik áltudományos filozófiai maszlagjának az állt a középpontjában, hogy az ember nem a kulturális humán közösségek tagja, hanem az állatvilág része, biológiai egyed. Innentől már csak egy lépés, hogy munkarobotoknak vagy szappan alapanyagoknak minősítsék őket.

Örömhernyó 2020.04.23. 11:35:27

@chrisred: Az emberiségnek nincs sok haszna Hawking kutatásaiból. Még a fizikusok közt se kielekedő. Egyedül azért hypeolták, mert egy kerekesszékben élt és géphangon beszélt. Szerintem az emberi életnek úgy általában nincs értelme. Az emberiségnek miből van haszna? Ez is buta kérdés. Egy író, költő, zeneszerző, szobatudós munkásságából semmi haszna senkinek, az emberek 99,99%-a azt se tudja, hogy éltek. Mondjuk Semmelweis munkája hatott az emberiségre, ahogy Henry Fordé is. Hawkingról, ha nem kerekesszélben éli az életét, te se hallottál volna. Persze divat sznobok körében méltatni az ilyen tudományos celebeket, holott semmit se tudnak róluk, azon kívül, amit a bulvármédia szajkóz róluk.

Az ember alapvetően az állatvilág része. Van a fajunknak tudományos neve is. Ez a biológia álláspontja, nem náci dolog. Alapvetően kukaceledelek vagyunk, vírusok gombák, baltériumok küzdenek az immunrendszerünkkel, hogy feldolgozzák a biokémiai folyamataink termékeit a saját javukra. Erről szól az orvostudomány, hogy ezt megállítsa, lelassítsa. Kultúrától függetlenül nagyjából ugyanaz a biológiánk. Ez köt össze bennünket, az állati eredetünk. Ami szétválaszt, egymás ellen hangol az a kulturális felépítmény. Én inkább tartom magam egy világszerte elterjedt állatfaj egy egyedének, mint egy kulturálisan önszegregált csoport egy tagjának.
Az ember fajtától és kultúrától függetlenül kezelhető nagyjából ugyanazokkal a gyógyszerekkel.
Ázsiában élek, a párom sárga, rám aztán senki nem mondhatja, hogy rasszista vagy náci lennék.

Akik most meghalnak koronavírus miatt, azok döntően demens, krónikus beteg, szaporodóképes korukon túllévő emberpéldányok. Az emberiség szempontjából nagyjából lényegtelen, hogy ma halnak meg koronavírus miatt vagy két hónap múlva szívelégtelenségben vagy veseelégtelenségben. Lehet ezt kegyetlennek nevezni, de ez a természet rendje, hogy 86 éves emberek nagyobb eséllyel halnak meg, mint huszonévesek.

Az ember a szaporodás révén tudja átörökíteni egyedi genetikai információját. Én hiszem, hogy minden ember egyedi genetikai kincs, ez nem egy náci gondolkodása. Szaporodni kell, mielőtt késő. Erre kellene rádöbbenniük a nyugati társadalmaknak.

Almandin 2020.04.23. 13:29:48

@Örömhernyó: Nem mindenben náci a gondolkodásod, de ebben az. Lehet, hogy nem vallod a fehérek felsőbbrendűségét, de a beteg emberekről vallott felfogásod virtigli náci felfogás.
Kis olvasnivaló:
www.hetek.hu/hatter/200012/kulonleges_kezeles
Ebből kiderül, hogy a betegek kérdésében nagyon hasonlóan gondolkodsz a nácikhoz. Ők is a hasznosság alapján mérték az emberi élet értékét, ballasztnak nevezve a beteg embereket.
Olvasd vissza inkább saját magadat (meg a többi olvasó is olvassa el), és látni fogod, hogy miért vagy ebből a szempontból náci.

Almandin 2020.04.23. 13:54:27

@Almandin: Lemaradt a beszélgetés linkje:
valodino.blog.hu/2020/02/28/a_valodi_no_gondoskodik_a_csaladjarol_a_koronavirus_fertozes_eseten_is
Itt fejti ki hernyó a nézeteit az emberek "hasznosságáról".

Örömhernyó 2020.04.24. 05:06:02

@Almandin: Szinte az összes betegség az időseket tizedeli.
Egy huszonévesnek jó esélye van megérni a 30. születésnapját, egy 80 évesnek sokkal kisebbek az esélyei megérni a 85. születésnapját. Ez a természet rendje. Micsoda náci dolog.
Most egy 80+ éves veseelégtelenségben, szívbetegségben szenvedő embert elvisz a koronavírus, mindenki ajvékol miatta. Minden évben ugyanezt az eredményt hozza üzembiztosan az influenza, de az senkinek nem tűnik fel.
Vagy ha nem az influenza, akkor az alapbetegség elviszi ezeket az öregeket fél éven belül. Ez a helyzet. Akkor a természet náci? Isten náci?
A koronavírus náci, mert az öregeket ritkítja. A demencia is náci, mert az öregeket érinti. Minden náci! Minden is.
Gondolom te se egy szellemi fogyatékos, nyitott hátgerinccel született emberhez mentél feleségül. Mert valamilyen szempontok alapján válogatod a partnereidet. Intelligencia, testi egészség, szépség, bőrszín stb. Tehát kirekesztesz egy csomó embert a szaporodásból. Náci dolog!
Minden kormány náci a világon, mert egyre növelik a nyugdíjkorhatárt, hogy kevesebb nyugdíjat kelljen kifizetni, minél tovább dolgozzanak az emberek, tovább fizessenek járulékot, de a nyugdíjasként töltött éveik száma kevesebb legyen. Náci gondolkodás ez.
Ha te nem színesbőrű emberrel élsz, akkor simán rád is mondható, hogy rasszista vagy. Kirekesztő, fehér felsőbbrendűségben hívő vagy. Ennyikeh!

Örömhernyó 2020.04.24. 05:17:18

@math0: A koronavírus áldozatainak száma még így is elmarad a szezonális influenza áldozatainak számától. A valódi fertőzöttek száma nagyságrendekkel magasabb lehet, mint amit eddig sejtettek (CNN írja, ami persze tudjuk, hogy fake news). És ez azt jelenti, hogy a mortalitás sokkal alacsonyabb, mint amit eddig gondoltak.

chrisred 2020.04.24. 06:10:12

@Örömhernyó: "Az ember alapvetően az állatvilág része. Van a fajunknak tudományos neve is."

Ez szintén féltudományos érvelés. Nem az állatvilág, hanem az élővilág részei vagyunk. A növényeknek is van tudományos neve. De ugyanúgy nem tartozunk a növények közé, ahogy az állatvilághoz sem.

"Alapvetően kukaceledelek vagyunk, vírusok gombák, baltériumok küzdenek az immunrendszerünkkel, hogy feldolgozzák a biokémiai folyamataink termékeit a saját javukra."

Ezek meg már alapvető kémiai, fizikai folyamatok, amik nem csak élőlényeknél, hanem szerves vegyületeknél is léteznek.

"Ami szétválaszt, egymás ellen hangol az a kulturális felépítmény."

Tévedés, ami az embereket összeköti, közösséggé formálja, mind kulturális vívmány, a kommunikáció különböző formáitól kezdve a szocializációs folyamatokig, ami az embereket a közösség részévé formálja.

"Ázsiában élek, a párom sárga, rám aztán senki nem mondhatja, hogy rasszista vagy náci lennék."

Miért, hogy neveznéd azt, aki egy embernél egyetlen tulajdonságot tart lényegesnek kiemelni, a bőrszínét?

chrisred 2020.04.24. 06:14:29

@Örömhernyó: Senki sem tudja, mennyi áldozata lenne az influenzának, ha ugyanilyen óvintézkedések lennének miatta minden télen. Csak értelmetlen és káros lenne, mert tisztában vagyunk vele, hogy

1. vannak megfelelő vakcinák, amivel a fertőzés terjedése kordában tartható.
2. a jó idő beköszöntével a járvány csillapodik, és nem kell foglalkozni vele.

Örömhernyó 2020.04.24. 07:30:14

@chrisred: Azzal vádoltál a másik nickeddel kommentezve (Almandin), hogy náci vagyok. Ez egy elég kétségbeesett vádaskodás a részedről, de mind ezt teszitek, akiknek nincsenek érveik. Jön a hitlerezés, nácizás, ezzel le akarjátok elhallgattatni a nektek nem tetsző hangokat.

"De ugyanúgy nem tartozunk a növények közé, ahogy az állatvilághoz sem" - Ezt azért természettudományos műveltséggel rendelkező emberek előtt ne hangoztasd. Gondolom bőccsész vagy, vagy diploma nélküli, mert olyat, hogy az ember nem növény és nem állat, érettségivel rendelkező ember sem írhat le.
Az ember az állatok országának, gerinchúrosok törzsébe, gerincesek altörzsébe, emlősök osztályába, főemlősök rendjébe, emberfélék családjának Hominini nemzetségének Hominina alnemzetségébe tartozó Homo nemnek a Homo sapiens fajának Homo sapiens sapiens alfajába tartozó állat.
Legközelebbi ma is élő rokona a csimpánz.
Az ember egy állat. Te is meg én is állatok vagyunk.

chrisred 2020.04.24. 08:42:33

@Örömhernyó: Annyi különbség biztosan van köztünk, hogy számodra ez a két kijelentés eg és ugyanaz.

"Az ember nem tartozik az állatok közé"
"Az ember nem tartozik az állatvilághoz."

Az első egy biológiai rendszertani megközelítés, semmi több. Erre hoztam analógiának, hogy az ember kémiai szempontból is besorolható az őt alkotó elemek alapján, de ennek alapján pont azt nem tudod meg az emberről, ami megkülönbözteti a környezetétől. Ugyanez a helyzet zoológiai alapú megközelítéssel, Hanyi Istókra talán helytállóak az így levonható következtetések, de az emberiség 99,9% százalékára nem.

Almandin 2020.04.24. 17:23:48

@Örömhernyó: Nem vagyok azonos chrisreddel.
A többire már nem is reagálok. Minden épeszű kommentelő le tudja vonni a kommentjeidből a tanulságot, magadról állítottál ki bizonyítványt velük.
Ha nem akarod, hogy nácizzanak, akkor ne írj náci jellegű véleményt. Ha pedig ilyet írsz, ne vernyákolj, hogy annak neveznek.
Ennyi.

Örömhernyó 2020.04.25. 07:25:44

@math0: Mi közöm Trumphoz? Ha bajod van vele, akkor nála reklamálj, én egy szóval sem írtam, hogy fertőtlenítőszert igyon valaki.
@Almandin:
Érvelési hibád: nácizás

a.te.ervelesi.hibad.hu/naci-kommunista-liberalis-kartya

Ezt beszopcsiztad. Te minden vitából úgy akarsz kikerülni győztesen, hogy a másikat lenácizod.
A koronavírus teszi a dolgát, fertőz és eintéti a gyengéket, krónikus betegeket, öregeket, akikre pár hónapon belül úgyis halál várt volna. Ez a természet rendje, hogy 80+ évesen könnyebben hal meg az ember, mint fiatalon.

A koronavírus sokkal több embert fertőzött meg, mint eddig hitték. Csak New Yorkban milliók lehetnek fertőzöttek, de tünetmentesek. Ez azt jelenti, hogy a mortalitási ráta sokkal alacsonyabb, mint eddig hitték. Magasabb, mint a szezonális influenzánál, de korántse olyan durva a helyzet, ahogy azt el akarják hitetni az emberekkel.

Örömhernyó 2020.04.25. 07:40:15

@math0: Eddig az aktuális influenzaszezonban 63000 ember halt meg az USA-ban influenzában. Eközben 52400 ember halt meg koronavírus fertőzés következtében az USA-ban. Tehát a koronavírus eddig még a Covid-19 halálozásban élenjáró Amerikában is kevesebb halálesetet követelt, mint a szezonális influenza.
Ezek a kemény számok, amikkel nem lehet vitatkozni. Ennyikeh!
Nem mondom, hogy nem súlyos betegsége ez a Covid-19, de korántse olyan magas a mortalitási ráta, ahogy eddig gondolták.

chrisred 2020.04.25. 07:55:24

@Örömhernyó: "Eddig az aktuális influenzaszezonban 63000 ember halt meg az USA-ban influenzában."

Érdekes csúsztatás, az influenzaszezon már egy hónapja gyakorlatilag befejeződött, ez az adat a novembertől áprilisig terjedő öt hónapra vonatkozik. Míg a koronavírus halálozási adatait lányegében március közepétől tartják nyilván, és fogalmunk sincs arról, hogy mikor ér véget, és mennyi áldozata lenne, ha csak annyi óvintézkedést tennének a járvány terjedése ellen, mint a szezonális influenzánál.

Örömhernyó 2020.04.26. 08:40:25

@chrisred: Világszerte évente 650ezer ember hal meg évente szezonális influenzában. A koronavírus miatt 200ezren haltak meg a világban idáig. Nem állítom, hogy a koronavírus veszélytelen, de döntően azért van rettegés, mert eddig ismeretlen kórokozóról van szó, ami ellen még nincs védőoltás. A halálozási rátája jóval alacsonyabb, mint eddig gondolták, mert rengeteg ember megfertőződött, akik közül az elsöprő többség semmilyen tünetet nem produkál. Tehát eddig kevesebb, mint harmadannyi áldozata van a koronavírusnak világszerte, mint a szezonális influenzának évente. Ezek a tények. A többi mellébeszélés. Lehet azon morfondírozni, hogy mi lesz, ha sose ér véget a járvány, mi lesz ha döntően nem 80 év körüli krónikus betegek lesznek az áldozatok, vagy ha mutálódik a vírus. De ami eddig történt az az, hogy 200ezer ember halt meg Covid-19-ben. Közben a szezonális influenzában sokkal többen. Eddig. Ennyikeh!

Örömhernyó 2020.04.26. 08:45:39

@math0: Trump egy szóval se mondta, hogy milyen fertőtlenítőszerek belsőleges alkalmazását kellene megfontolni. De a balliberális fősodratú lakájmédia rögtön a szájába adta a bleach (hipó) és lysol szavakat. Így működik a fake news. Ezért van egy átlag youtube podcastnek vagy sminkvideónak nagyobb nézettsége mint a CNN videóinak, ezért van bajban a New York Times is. Meg az összes legacy média, mert már senki nem hisz nekik. Ugyanis ma már 2 kattintásba kerül kideríteni, hogy Trump mit mondott valójában és ezzel szemben a balliberális lakájmédia milyen fake news-t terjesztett. Trumphoz semmi közöm amúgy, csak el kellene gondolkodni azon, hogy milyen híreket hiszel el róla.

Almandin 2020.04.26. 18:24:39

@Örömhernyó: Azért halt meg kevesebb ember eddig a koronavírustól, mint egy szezonális influenzában, mert ennek fékezik a terjedését kijárási korlátozásokkal. Ha ez szabadon tudott volna terjedni, Magyarországon már több millió fertőzött lenne, és akár már százezer felett lenne a halottak száma. Ennek az is az oka, hogy nincs ellene még védőoltás, mert egy átlagos influenzaszezonban a lakosság nagy százalékát beoltják, ezért vagy nem lesznek betegek, vagy enyhe tünetekkel átvészelik.
Ennek a vírusnak eleve magasabb a halálozási aránya (kb. tízszerese-harmincszorosa a normál influenzáénak) és még nincs oltás ellene. Ezért ne tévesszenek meg a számok. Olaszországban se véletlenül alakult ki több helyen az a helyzet, hogy nem volt elég hely a kórházakban.

Nazareus 2020.04.27. 15:19:27

@Örömhernyó: "Ez a természet rendje, hogy 80+ évesen könnyebben hal meg az ember, mint fiatalon."

Ezek szerint úgy gondolod, hogy az összes gyógyszergyár zárjon be és az orvosok menjenek el valami mást dolgozni, hiszen a természet rendje ellen valót tesznek.

Örömhernyó 2020.04.29. 06:23:27

@Nazareus: Nem ezt mondtam, de azért ami ma megy, az már a nevetségesség szintjét üti meg. Hogy 86 éves demens, szívbeteg, daganatos beteg emberek meghalnak a koronavírus miatt és ezért mindenki ajvékol. Nyilván szomorú ez, de ezek az emberek egy influenza vagy az ágyban fekvés következetében trombózisban is meghalnának pár hónapon belül.
Ma az 500 grammos koraszülöttet is megmentik, noha sose lesz belőle egészséges felnőtt, lesz egy 150 centis, látás és hallássérült emberi roncs, de az orvos tud róla konferencián előadni, hogy mekkora teljesítmény ez. Napi pár millió forintot el is költ az állam az adófizetők pénzéből egy ilyen gyerekre az élete első pár hetében. Ugyanis volt újszülöttosztályon dolgozó rokonom, évtizedekkel korábban az 1 kilós újszülött csecsemők is veszélyben voltak, felkészítették a szülőket, hogy lehet, hogy nem fogja túlélni az első pá napot, ma meg megmentik a félkilóst is megmentik. Ez nem jelenti, hogy ezek a csecsemők aztán normális emberré nőnek fel. Csak hogy életben maradnak.
Na ugyanez van az élet végén is. 80+ éves öregemberektől elvárják, hogy még évekig éljenek daganatos, szív- és érrendszeri betegséggel, demenciával. Aztán ha jön egy járvány, akkor mindenki csodálkozik, hogy ők halnak meg szinte kizárólag. Évtizedekkel korábban ezek a cukorbeteg, demens, rákos emberek meghaltak volna 10 évvel korábban, ma elnyújtják az életvégi agóniájukat és csodálkoznak, ha egy teljesen új vírus elviszi őket. Nem kéne csodálkozni. Nyilván nem öröm a haláluk, de ők már pár hónapra voltak a sírtól.

Örömhernyó 2020.04.29. 06:30:17

@math0: "A koronavírust lehet, hogy ki tudjuk irtani."

Hát Matyika, ezt benézted, a kutatók úgy látják, hogy ez a koronavírus minden évben vissza fog térni, szezonálissá válik. Ezt állítják valódi tudósok, akik értenek ehhez. Nagyon szeretsz a faszerdőben tátott szájjal szaladgálni.

index.hu/techtud/2020/04/28/kina-koronavirus-jarvany-kutatas-masodik_hullam/

Az meg egy másik vicces dolog, hogy ahonnan ez a koronavírus jött, ott van még több száz hasonló kórokozó, csak idő kérdése, hogy behurcolják ezeket a fejlett világba. Monglóliában eszik a mormotá, Afrika mélyégeiből előtántorgó ebolás arcú vademberek rohamozzák meg Európát, jóképű, szír álmenekültek hurcolnak be mindenre rezisztens szifiliszt Németországba, aztán átadják a migrikolbászra roppant nyitott helyi nőknek. Szóval a koronavírus csak egy az utóbbi években felbukkant harmadik világbeli járványok sorában.

Örömhernyó 2020.04.29. 06:40:35

@math0: Belsőleges használt nem csak injekciózást jelenthet. Alacsony koncentraciójú hidrogén-peroxiddal kísérleteznek a tüdőbe juttatva...

msn-en hír volt, aztán levették. Google még kiadja a találatot, de a linkre kattintva már nem jelenik meg.

Más forrás.

www.sciencedaily.com/releases/2011/05/110516141546.htm

A hidrogén-peroxid fertőtlenítőszer. Trumpot mindenféle kérdésekkel bombázzák álújságírók, össze akarják zavarni, beleszőnek mindenféle hülyeséget a kérdéseikbe. Trumpnak ezeket le kellene szerelni, ki kellene dobatni őket a sajtótájékoztatóról, nem komolyan venni őket.
Egy "újságíró" megkérdezte Trumpot, hogy mit akarnak tenni, most, hogy ilyen alacsony az olaj ára. Trump visszakérdezett, hogy mennyi most az olaj ára pontosan. Az álújságíró erre hápogott, nem tudta. Trump ennyiben is hagyta. Ez a helyes fellépés, ugyanis ezek nem újságírók, hanem baloldali politikai aktivisták, akik Barack Oszama idején alákérdeztek az elnöknek, most meg direkt zavaros kérdésekkel akarják Trump elnök urat lejáratni. Ez már régen nem újságírás, ez politikai akció, szélbalos aktivizmus.

Örömhernyó 2020.04.29. 06:50:38

@math0: Szezonális influenzában minden évben meghal 650000 ember a világon. Covid-19 eddig 217000 halált okozott. Te hazudsz. Ha belehúz a Covid-19, akkor még lehet olyan halálos, mint a szezonális influenza. Ez nem kérdés. De az influenza úgy öl meg 65000 embert évente, hogy van ellene védőoltás, amit ha nem is találnak el teljesen az adott évben az aktuális vírustörzsee, a vírus egyes komponenseire úgy is hat. Tehát az oltás mindenképp jó ötlet, de ennek ellenére elvisz az influenza 650000 embert, ami háromszor annyi, mint az eddigi Covid-19 áldozatok száma. Ennyikeh!
Persze lehet ez még rosszabb is. És valószínűleg szezonálissá is válik majd a koronavírus fertőzés. Tehát jövőre is lesz közel ennyi halott.

Nazareus 2020.04.29. 11:18:35

@Örömhernyó: "Nem ezt mondtam" De, gyakorlatilag ezt mondtad, azaz azt, hogy ne tegyünk lépéseket olyan emberek megmentésére, akik úgyis hamarosan meghalnának maguktól. Ezt erösited az 500grammos baby elméleteddel, ok nélkül feltételezed, hogy a kis súlyú, koraszülött babákból törpenövésü felnött lesz. Egyébként lehetnek ugyanolyan boldogok, mégis halálra itélnéd öket: www.webmd.com/parenting/baby/news/20000201/despite-disadvantages-small-babies-make-happy-adults#1

Arról nem is beszélve, hogy ki döntené el, hogy az 500grammos babát ne mentsük meg, de a 600-ast igen? És a 86 évest hagyjuk meghalni, de a 85 évest ne?

Egyébként annyiban talán igazad van, hogy az emberélet értékét is lehet számszerüsiteni, ha jól emlékszem USA-ban 9 millió dollár jött ki. Ez azt jelenti, hogy bár egy ember megmentésére akár ennek a többszörösét is lehet forditani, de emberek tömeges megmentésére egyszerüen nem jut ennél több pénz. Magyarországon ennél nyilván jóval kevesebb, mert kell stadionra is.

Örömhernyó 2020.04.29. 13:30:50

@Nazareus: Hazudsz már megint. Nem azt mondtam, hogy ne küzdjenek emberéletekért, csak ha egy 86 éves rákos beteg meghal koronavírus miatt 5 hónappal korábban, mintha csak a rák ölte volna meg, akkor szerintem nem kellene ajvékolni annyira.
Nyilvan küzdhetnek az 500 grammos koraszülöttekért is, ez ma az elvárás, mert amit orvosilag meg lehet tenni, azt meg is teszik, ebből lesz konferenciákra jó előadásanyag, a pénzt is öntik beléjük, csak nem kellene csodálkozni, ha a nagyon kis súllyal születettek sose érnék utol a rendes testsúllyal születetteket. Volt 7 hónapra született osztálytársam általános iskolában, szódásszifon aljú szemüveg, hallókészülék, tornasor végén állt, olyan alacsony volt, stabil kettes tanuló. Nyilván nem lehet mindenki olyan szép szál, okos, jóképű gyerek, mint én, de azért nála mindenki tudta, hogy a koraszülöttsége miatt ilyen.

Amerikában a világon a legtöbb pénzt verik el egy főre leosztva az egészségügyben. Ennek ellenére rosszabbak az életkilátásaik, mint a legtöbb nyugat-európai vagy akár sok ázsiai országban élőknek. Sőty a koldusszegény kubaiak is hosszabb élettartamra számíthatnak, mint az amerikaiak. Tehát egy bizonyos összegen felül költve az egészségügyre nem nő a lakosság egészsége, életminősége. A többlet ráfordítást elteszik az orvosok luxusfizetésként, a gyógyszergyárak lenyelik luxuaprofitként, a magán egészségbiztosítók vezetői felszívják kokain formájában Dubajban orosz luxuskurvák segglyukáról.

Tehát az amerikaiak a magánbiztosítók luxusprofitját fizetik meg az egészségügyi kiadások magas összegében, de az eredmények nem túl jók össztársadalmi szinten. Nyilván egyes embereket nagyon profi módon ellátnak a magánkórházakban, de a lakosság többsége korábban hal és addig is rosszabb egészségi állapotban van, mint más fejlett nyugati országokban. Holott az amerikaiak 2-4-szer annyit költenek az egészségügyre fejenként.

86 éves rákbetegre, demens cukorbetegre is lehet naponta százezreket költeni, hogy életben maradjon koronavírus fertőzés esetén is. Csak ha ennek ellenére meghal, azon nem kell nagyon csodálkozni. Mert az emberek jellemzően ilyen alapbetegségekkel 80+ évesen koronavírus nélkül sem számíthatnak hosszú életre.

Az embernek 20 évesen elég jó esélye van megérni a 25. életévét. 80 évesen ennél messze rosszabbak az esélyei megérni a 85. életévét, akkor is, ha amúgy viszonylag egészséges. Ha rákos, demens, cukorbajos, tüdőbeteg, akkor elég rosszak az esélyei. Na most dobd még be az egyenletbe a koronavírust is, az tényleg eléggé lerontja az öreg krónikus betegek esélyeit. Ha 10%-uk meghal egy idősotthonban, azon se kellene csodálkozni. Eleve az ilyen idősotthonokból nem szoktak már megfiatalodva kitancolni emberek, oda az életük végén teszik be az időseket.

Hogy te mit hiszel az rád tartozik. Spanyolországban, Olaszországban levették az öregeket, krónikus betegeket a lélegeztetőgépekről, ha fiatalabbaknaky egészségesebbeknek kellett a készülék.
Amerikában 20 perc után abbahagyták az újjáélesztési eljárást, mert kellett menni a következő haldoklóhoz. Ezek a realitások. Nekem eshetsz, hogy szerintem halni kellene hagyni az öregeket. Már most is eleve ez történik mindenütt, ha végére érnek a kapacitásoknak, ha nem vetted volna észre. Az, hogy 86 éves rákos emberek a koronavírus fertőzést már nem tudják leküzdeni, az nem annyira meglepő, ha nem egy álomvilágban élsz. Persze, szerintem is jobb lenne, ha mindenki teljesen egészségesen élne 120 éves koráig, aztán egy átmulatott éjszakán, egy swinger klubban bulizás közben kokain és heroin túladagolás segítené a másvilágra fájdalommentesen. De sajnos nem ez a helyzet. Az emberi élet vége sose szép, amikor a haldokló vért hány és megtelik a tüdeje folyadékkal, az az utolsó pár óra sose szép. Ez van. Ennyikeh!
süti beállítások módosítása