HTML

Benderik elmélkedik

Friss topikok

Sej, a fizetési mérleg!...

2014.03.07. 23:27 Benderik

 

Hirtelen több cikk is megtalálta a Szent Fizetési Mérleget, mint üdvösségünk forrását és letéteményesét.

A kiindulás egy friss MNB-tanulmány, ami megállapítja, hogy ha ez pozitív (parasztosan: ha többet termelünk, mint költünk), az eddig is segített s eztán is fog adósságainkat visszafizetni:

 "Az elmúlt évek egyik legfontosabb sikere, hogy Magyarország külső egyensúlyi mutatói a válság óta eltelt években jelentősen javultak, ami a folyó fizetési mérleg masszív többletében és a külső adósságráták jelentős csökkenésében is tükröződött...

...Előrejelzéseink alapján a folyó fizetési mérleg többletéből eredően a következő években is a külföldi hitelek visszafizetése várható, ami a külső adósság további csökkenését vetíti előre és vélhetően magával hozza a rövid külső adósság további mérséklődését is."" (kiemelés tőlem)

 Hogy van-e kampányíze vagy sem a következő megállapításnak, ízlés dolga -- hogy szándék volt-e mögötte nem tudom:

"Ma már talán szélesebb körben is elfogadott állítás, hogy a magyar folyó fizetési mérleg évek óta meg-figyelhető masszív többlete mindenképpen nagymértékben hozzájárul a magyar gazdaság sérülékenységének mérsékléséhez.(kiemelés tőlem)

De ha volt is: a tény tény, fizetési mérlegünk évek óta stabilan pozitív, ami tényleg fontos és megbecsülendő eredmény.

Amin jót somolyogtam, hogy vetettem egy pillantást a frissen megdicsőült fizetési mérleg grafikonjára, hogyan is rántottuk ki az elmúlt években abból  a mételyes mínuszból s tartjuk fenn évek óta:

 

fizmerleg.jpg

forrás: MNB a fizetési mérleg alakulásáról 2013 III. negyedév, a piros vonal tőlem

 

A piros vonalat én húztam be, és a jelenlegi kormány beiktatását jelzi (az ábrán elérhető pontossággal)

 

 +++

Sose tartottam jónak bármilyen mutatót hirtelen kiragadni környezetéből, és az is ritkaság, hogy egy változás ne előttevaló ténykedések lassú eredménye lenne (bár utánavalóké ritkán). De nem is én ragadtam ki, és ez az ábra meg annyira magas labda, hogy nem bírtam nem ide tenni.

De kormányunk becsületére legyen mondva, ha kicsit nagy dérrel és dúrral, felbolygatva is a világot, egy kicsit azért maga is javított rajta.

 .

.

.

.

 

 

 

68 komment

Címkék: fizetés mérleg fizetési mérleg addig nyújtózkodni míg takarónk érni többet keress mint költs

A bejegyzés trackback címe:

https://benderik.blog.hu/api/trackback/id/tr765849219

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tapmancs 2014.03.08. 11:56:13

De akkor miért nő az államadósság?

Rodolfo63 2014.03.08. 12:03:59

@Tapmancs: mert az állam többet költ, mint az adóbevételei - ez az állapot durván 50 éve folyamatosan megvan amúgy, és akkor is igen ritkaságszámba ment, amikor nem így volt

==T== 2014.03.08. 12:21:24

@Tapmancs: Az állam adóssága nő, az országé csökken.

Viszont az államadósság szerkezete kedvezően változik.

Míg 2011-ben - a lejáró IMF hitel miatt - az adósság több mint 40%-át kellett egy éven belül megújítani, ma ez már a 20%-hoz közelít. Vagyis az adósság törlesztése egyfelől
- adott évben egyre kisebb terhet jelent
- ráadásul egyre nagyobb arányban hazai a forrása, ami azért jó, mert a kifizetett kamat itthon marad és vélhetően nem akarják a végén devizára váltani

A fizetési mérleg, amiről a cikk is szól az tulajdonképp az ország cash flow-ja (beáramló és kiáramló pénzek eltérése). Több részegyenlege van, mind fontos, de legfőképp ezek eredője, vagyis maga a fizetési mérleg.

Szvsz egyébként ez a foglalkoztatottság mellett ez a legfontosabb gazdasági mutató, főleg hosszú távon.

Ugyanis csak az az ország képes tartós felzárkózásra (reálkonvergenciára) és/vagy adósságtörlesztésre (magán/állami együttesen) amelyiknek tartósan (nem 4-5 éves, hanem 15-20 éves távlatban) kedvező a fizetési mérlege. Enélkül a növekedés forrása csakis hitel lehet, ami a gyakorlatban mindig eladósodással és adósságcsapdával végződik - lásd pl. minálunk.

Az itthon államadósságként emlegetett maastrichti típusú adósság csökkenéséhez az államháztartás hiányának megszüntetése kellene.

==T== 2014.03.08. 12:21:58

@Rodolfo63: Az államnak messze nem csak adó és adójellegű bevételei vannak.

==T== 2014.03.08. 12:25:34

A szerzőnek:

"Sose tartottam jónak bármilyen mutatót hirtelen kiragadni környezetéből, és az is ritkaság, hogy egy változás ne előttevaló ténykedések lassú eredménye lenne (bár utánavalóké ritkán). De nem is én ragadtam ki, és ez az ábra meg annyira magas labda, hogy nem bírtam nem ide tenni.

De kormányunk becsületére legyen mondva, ha kicsit nagy dérrel és dúrral, felbolygatva is a világot, egy kicsit azért maga is javított rajta."

Javított, méghozzá elég sokat. 2,5%-ról (fél mrd Euró/év) felvitték kb. 7,5%-ra (másfél mrd euró/év)

Ha maradna a jelenlegi állapot, akkor az évtized végére az ország kievickélhetne a külső adósság csapdájából, ami megteremthetné azt a belső tőkét, ami a forrása lehet egy fenntartható - javarészt belülről finanszírozott - növekedésnek.

Blogger Géza 2014.03.08. 12:32:16

Hát ha neked +2% (2010) = +8% (2013) illetve ez csak "kicsi javulás", akkor kívánom, hogy kapjál a befektetésed után 8% helyett 2% hozamot, és meglátjuk, mit szólsz...

Ez a magas labda lecsapás lecsapás bizony saját térfélre sikerült, mondhatjuk úgy is: öngól lett.

Ad Dio 2014.03.08. 12:38:46

Posztenek:

A 2009-es "javulás" egy kis híján csődbemenés, IMF-hitel + megszorítás eredménye, ami az import drasztikus csökkenéséhez vezetett. Ugyan az export is durván visszaesett, de nem annyira mint az import. Ha 2008-ban nem kerülünk államcsőd közelébe, nem lett volna akkora import visszaesés sem. Ha úgy tetszik a fizetési mérlegünkre "jótékony" hatással volt a csődközeli állapot :-). Azért ezen az áron legközelebb ne...

2010 óta nő mind az import, mint az export, de az export jobban.

Rodolfo63 2014.03.08. 12:56:33

@==T==: igen, valóban, nem csak adóbevételei vannak

de ettől még igaz, hogy folyamatos a költségvetési hiány - vagy esetleg tudnál mondani olyan éveket (az elmúlt 50 évből), amikor 0, vagy az alatti volt a hiány?

a manyup pénzek lenyúlását leszámítva?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.03.08. 12:57:36

Ha a devizakérdést is megoldják valahogy akkor tuti nyernek...de ez eddig nem nem, az euro 2010 ben 265 volt.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.03.08. 13:03:30

A deviza hitelek meg elöbb utóbb elfogynak, legalábbis a fogyasztási és autóhitelek.
Mire megoldanák:-)

Pipas 2014.03.08. 13:05:16

@Gyurma73: A 265 forintos euró árfolyam nem megoldás lenne, hanem egy irreális, mesterséges eszközökkel, komoly veszteséggel fenntartott indokolatlan árfolyam.

Blikknépe (törölt) 2014.03.08. 13:08:35

te okos az az egyszeri nagy ugrás a válság hatása: amikor a fizetőképes keresletünk zuhanása miatt az import is visszaesett. így javult a mérleg.

de előtte és utána is stagnált az MSZP-SZDSZ alatt, a fidesz kormány alatt pedig folyamatos emelkedés látható, aminek strukturális alapjai vannak, nem pedig egyszeri válsághatás.

Spiro 2014.03.08. 13:10:37

A válság miatt bekövetkezett termelés visszaesésből, a devizahitelezés visszaeséséből, majd az ingatlanfedezetű devizahitelezés betiltásából, az árfolyam és THM változás miatt devizahitel törlesztő részlet emelkedésből következő kis.ker fogyasztás csökkenés, és a 2011-12-es végtörlesztésből triviálisan, következik, hogy jelenleg az anno felvett devizahitelek törlesztése zajlik, és ez nyilván ellentétes fizetési mérleget implikál.
A vájt fülűek kedvéért még hozzátenném, hogy a Külker. mérleg 2007 óta pozitívba fordult, és azóta is pozitív, de ezt jelenleg leginkább a magas devizatörlesztők, és az emelkedő adóterhelés miatt fogyasztani képtelen lakosság miatti import csökkenés eredményezi.

www.mfor.hu/cikkek/Novemberben_ismet_nott_a_kulkereskedelem_volumene.html

Azt már csak félve jegyzem meg, hogy a ránk öntött EU támogatások is vadul tuningolják a fizetési mérleg statisztikát (szóval megfelelő helyiértéken kezelve ezt, az látható, hogy remekül koldulunk)

Szvsz aki ez alapján megfújja a harsonákat, az hülye.

Ha valaki, e mellé a grafikon mellé oda képzeli a devizaárfolyamokat, akkor láthatja, hogy az ostoba HUF gyengítési politika miatt ez a megforduló folyamat több ezer milliárdos árfolyamveszteséget okoz, okozott a deviza hiteleseknek (és magának az államnak is – ezért kellett extra adókat bevezetni).
Ha holnap bevezetnék az EUR-t ez a grafikon az egekbe rakétázna (pláne, ha jó erős HUF árfolyamon történne).

Éljen, éljen, éljen!

Pipas 2014.03.08. 13:18:51

@Spiro: "az ostoba HUF gyengítési politika"

Ha a jegybank 12% -ról csökkenti az alapkamatot akkor nem "HUF gyengítési politikáról" beszélünk, hanem normalizálásról. Gondolj bele! Ha egy vállalkozónak 12+ százalék nyereséget kell produkálnia ahhoz, hogy egyáltalán nullán legyen, akkor igazából mire is jó neki, hogy 240 forint egy euró? Jah, nehezebben tud exportálni...

Spiro 2014.03.08. 13:26:37

@==T==:

"Ha maradna a jelenlegi állapot, akkor az évtized végére az ország kievickélhetne a külső adósság csapdájából, ami megteremthetné azt a belső tőkét, ami a forrása lehet egy fenntartható - javarészt belülről finanszírozott - növekedésnek."

Kedves Matolcsy úr!

Az EUR bevezetésével holnap "kievickélhetnénk a külső adósságcsapdából” (hiszen a hazai megtakarítások nagyságrendileg egyezők, a hitelállománnyal, csak ezek eltérő deviza szerkezetűek –az EUR bevezetés megszüntetné ezt a diszharmóniát).

Egyébként az is sokat segítene, ha végre sufficites költségvetést terveznének.

==T== 2014.03.08. 13:27:46

@Rodolfo63: folyamatos, bár az is bement 3% alá.

DezInf 2014.03.08. 13:33:19

@Blikknépe:

Kedves Blikknépe NERtárs!

A párt rendelt téged erre a feladatra, amit három hete oly nagy szorgalommal ellátsz?

Élmény olvasni elfogulatlan kritikáidat a kormánynak nem tetsző gyanús elemekről:)))

A szófordulataidon érződik a magas minyisztérijumi máz, de sebaj, a hálás nép neked mindent elhisz:))))

Nem ez az első nicked, de nem is ma született bárány vagy NERtárs :D

Mutasd az irányt e balga népnek !

A párt nem felejti el örök hűségedet :)))

==T== 2014.03.08. 13:34:21

@Gyurma73:

A devizahitelesek számára a magyar jogban keresendő a megoldás.

hitelsikerek.blog.hu/2014/03/05/gyik_gyakran_ismetelt_kerdesek_devizahitel_temabol

hitelsikerek.blog.hu/2014/01/21/szajbarago_145

@Pipas:

Így van.

@Spiro: A külker mérleg csak egy részmérleg. Valójában már régóta a tőkeáramlások egyenlege volt a nagy probléma, mert a 90-es években idehozott beruházások - ill. általában a külföldiek beruházásai - 5-6 év után elkezdték kivinni a profitjukat.

Ez az rv utáni gazdasági modellünk hiábája, ezért nem szabad a külföldi tőkére alapozni egy gazdaságot.

A HUF gyengítési politika valójában inkább egy olyan politika, ami visszatereli a forintot annak reális árfolyamára - még mindig nincs ott, mert még mindig van kamatfelár pl. az EKB-hez képest - és helyreállítja/javítja nemzetközi versenyképességünket.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.08. 13:40:07

fizetési mérleg: az országnak (tehát nem az államnak) van olyan, gyakorlatilag az export és az import különbsége, illetve a ki- és befelé irányuló pénzmozgás különbsége. ebből következően ez nem az állam érdeme, hogy alakul. (az állam tud rá hatni.)
államadósság: az államnak van ilyen, kevés köze van a fizetési mérleghez. adóssága az országnak is van, sajnos az jóval magasabb az államadósságnál, mert az államén túl a zemberek adóssága is benn van.

aki pedig végiggondolná, miből áll a fizetési mérleg: befelé jön a gyártósor meg a szlovák tej, kifelé megy az ódi győrből. ha a gyártósor nem jön, akkor ugyan javul a fizetési mérleg, viszont a jövőbeni beruházásaink is csökkennnek, azaz a növekedés egyik fontos eleme nem jön be. tudtommal sajnos ez is az okok közt van, hogy kevesebb nemzetközi beruházás történik, ezért is javul a mérleg. a javulás ezen része viszont káros.

Pipas 2014.03.08. 13:44:42

@milliliteratura: "kevesebb nemzetközi beruházás történik, ezért is javul a mérleg"

Inkább a fogyasztás visszafogását szokták emlegetni.

Kim lr Szen 2014.03.08. 13:45:53

@==T==: Te fasz! A rövid lejáratú kedvező kamatozású IMF hitelt hosszabb futamidejű és magasabb kamatú devizahitelekre illetve forint hitelekre váltották, miközben az államadósság arányosan többet nőtt négy év fidesz alatt mint a szocik alatt.

==T== 2014.03.08. 13:48:15

@milliliteratura:

" ez nem az állam érdeme, hogy alakul. "

Hááát, azért ez jó nagy butaság. Bizony jelentős részben a kormányt által végrehajtott költségvetési/fejlesztési politika ill. az MNB árfolyam- és kamatpolitikájának lecsapódása.

" adóssága az országnak is van, sajnos az jóval magasabb az államadósságnál, mert az államén túl a zemberek adóssága is benn van."

Ne ez az, ami jelentősen csökkent az elmúlt pár évben.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.08. 13:50:16

@Pipas: igen, de lássuk be, hogy a "szokták" azért kevéssé tényadat :)

@Kim lr Szen: ?? vityáék 80% körül vették át, és tegnap is e körül volt az adat. ergo a magyar államadósság érdemben nem nőtt az elmúlt négy év alatt. elég jó lenne ugyanezt a zelmútnyócévről is elmondani.
levezethetnéd számokkal is.

Spiro 2014.03.08. 13:52:11

@Pipas:
Nézzél már HUF árfolyam grafikonra, hogy miket beszélsz

A rendszerváltás óta és különösen az EUR bevezetés víziója óta a HUF kamatoknak a DEM, illetve az EUR kamatokhoz kellett volna konvergálnia. Az elég balszerencse, hogy sorozatosan olyan jegybank vezetésünk volt, akik képtelenek voltak észrevenni, hogy a hatósági áremelések miatt bekövetkező inflációt nem lehet monetáris eszközökkel megfékezni.

Már "n"-szer leírtam neked, hogy a magyar gazdaság nyitott szerkezetű és az export ~90%-ban import alapú, így 10% árfolyamváltozás 1% versenyelőnyt eredményez. (leértékelni, csak akkor van értelme, ha van hazai megfelelő importhelyettesítő termelőkapacitás, nyersanyag, ha nincs, akkor hülyeség)

Ha leértékelsz a bérek vásárló ereje 10%-kal csökken (ennyivel nő a devizatörlesztő, és pl. a benzin ára), és ez 1%-os export versenyelőnyt jelent (ez utóbbi hatékonyság növeléssel is elérhető lenne).

Felértékelés esetén 10%-kal nő a bérek vásárlóértéke (pl. több benzin lehet venni, alacsonyabb a devizatörlesztő, stb.), és 1%-kal csökken az export versenyképessége. Ebben az esetben pl. 2% bércsökkenéssel (így csak 8%-os a bérek vásárlóértékének növekedése), szintén elérhető az 1%-os export versenyképesség növekedés.

Az EUR bevezetés után, pl. már nem kellene MNB devizatartalékot fenntartani, ami jelentősen csökkentené az államadósság mértékét, és az alacsonyabb EUR kamatszint miatt, az évente fizetett finanszírozási költség radikálisan csökkenne (e két tényező miatt az elérhető megtakarítás 600-700 MRD Ft/év lenne – kvázi egyensúlyba lenne a költségvetés)

==T== 2014.03.08. 13:52:14

@Kim lr Szen: Fasz az anyád szájában szokott lenni, amikor valaki beleveri.

Az IMF hitel papíron kedvező kamatozású volt, de egy full devizahitel volt magas THM-el, ugyanis IMF hitel mellett le kellett volna mondani pl. az évi több 100mrd forintnyi szektorális különadóról. Ezt is vedd bele az IMF hitel költségeibe.

A hosszú kamatok mindig és mindenhol magasabbak a rövid távúaknál, de a kiváltó hitelek hosszabb lejárata biztosítja, hogy egy adott évben kevesebbet kelljen refinanszírozásra/törlesztésre költeni. Ráadásul csökkent a külföld felé fennálló adósság aránya és a devizás adósság aránya is.

Az államadósság semmilyen arányban nem nőtt jobban most, mint a szocik alatt.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.08. 13:55:46

@==T==: a butaság részéhez: ha a népnek annyi lenne a pénze (vagy ugyanúgy jutna hitelhez), mint 2008 előtt, akkor a mérleg nagyon máshogy nézne ki. pl több tízezer új autóval vesz kevesebbet ma a magyar, és a suzukit leszámítva minden import. ez ma nincs (50ezer darab 3milliós autó az 150 milliárd HUF, azaz 500millió euro. a bal tengelyen huzigáld el a grafikont képzeletben ennyivel, és csodálkozzál). de érdemes lenne a plazmatévétől kezdve a nem tudom milyen elektronikus szarokig megnézni a statokat.

==T== 2014.03.08. 13:56:19

@Spiro: Azért ez nem csak a jegybankon múlott. Járai valamennyire lépéskényszerben volt, mert akkortájt még magas volt az infláció, és a szoclib kétszer is 10% körüli AHT hiányt hozott össze. Ilyen környezetben csak magas kamattal lehetett finanszírozni a ballib wirtschaftot - bár Járai megpróbálhatta volna, hogy hagyja rájuk ömleni a ***t.

a bérek vásárlóereje csak az importtermékek esetén csökkenne, ugyanakkor növelné a foglalkoztatást, vagyis több embernek lenne bére.

Magas árfolyamnál a magasabb munkanélküliség miatt több adót kell fizetnie a dolgozónak, hogy abból segélyezzék az inaktívakat + fizessék a külföldi hiteleket.

Pipas 2014.03.08. 13:57:26

@milliliteratura: "a "szokták" azért kevéssé tényadat :)"

Nem tudom mit értesz az alatt, hogy "tényadat". Én csak arra próbáltam utalni, hogy ha az általánosan elfogadott magyarázattól eltérő elméleted van, akkor azt érdemes bizonyítani.

==T== 2014.03.08. 13:58:05

@milliliteratura: Így van. Ezért is kell mesterségesen visszafogni a fogyasztást, amíg le nem csökken az adósság.

Pipas 2014.03.08. 14:00:15

@==T==: "csak magas kamattal lehetett finanszírozni a ballib wirtschaftot - bár Járai megpróbálhatta volna, hogy hagyja rájuk ömleni a ***t."

Pontosan! Már sok embernek megpróbáltam elmagyarázni, hogy van ugyan olyan, hogy jegybanki függetlenség, de a jegybank döntéseit alapjában véve az ország gazdasági helyzete határozza meg, arra pedig igen komoly hatással van a kormány pénzügyi politikája. Ezt nagyon sokan egyszerűen figyelmen kívül hagyják.

Spiro 2014.03.08. 14:18:38

@==T==:
Külföldi tőke nélkül, kb. most kapnád meg a rendszerváltáskor igényelt vonalas telefont.
Teljesen indifferens, hogy a tőke honnan származik, ha az megfelelően hasznosul. Hazai befekteő is kiviheti profitját, sőt a vagyonát is (kb. ez történt).

Alább már leírtam Pipásnak, hogy nyitott, nyersanyagban szegény gazdaság értelmetlen leértékelni. Sőt mivel már vadul eladósodtunk devizában felértékelni érdemes.

@==T==:
Lehet, hogy te a Marson éltél, de a Járai tevékenysége kapcsán, a szopatásból „magasan felejtett” kamatok miatt először a HUF lefele kitört az intervenciós sávból, az MNB intervenció ellenére, majd pánik üzemmódban, a béka segge alá csökkentett kamatok miatt felrakétázott. A Járai tevékenysége vonzotta ide a spekulátorokat.
„Ilyen környezetben csak magas kamattal lehetett finanszírozni a ballib wirtschaftot - bár Járai megpróbálhatta volna, hogy hagyja rájuk ömleni a ***t.”
Most legalább 40%-kal több az adósságállomány és 3% alatti alapkamatnál is finanszírozodunk.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.08. 14:20:12

@Pipas: nem vagyok makroközgazdász, nincs időm bizonyítgatni. de annyi világosan látszik a ksh-adatsorokból, hogy a 2008-as beruházásoknak folyó áron is a cirka 85%-át valósítottuk meg 2012-ben. márpedig a kevesebb beruházás kevesebb importot igényel. ha szerencsénk van, akkor csak a köröshegyi völgyhidat nem építettük meg, ha nincs szerencsénk, akkor az audit.

==T== 2014.03.08. 14:21:53

@Spiro: lol

A lengyelek bevállalták, hogy elsősorban saját erőből állnak fel, nekik összejött. Az elején láthatóan megfizették az árát, de mára összehoztak egystabil gazdaságot (és társadalmat).

Mi az elsőre simábban járható utat választottuk, és ennek eredményeképp Ukrajna és Románia a mérce.

A spekulátorokat pont az össze-vissza ötletelő ballib gazdaságpolitika vonzotta, ami mellett nem lehetett stabil jegybanki politikát folytatni.

==T== 2014.03.08. 14:25:03

@milliliteratura: Azt azért ne feledd, hogy a 2008 végi összeomlás előtt a beruházások jelentős része az ingatlanszektorhoz/infrastruktúrához kapcsolódott, ráadásul ezeknél a lufihatás is ott volt (túl voltak árazva).

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.08. 14:28:53

@==T==: persze, azért mondom, hogy remélem csak egy/több újabb köröshegy hiányzik a statból :)

sírjatok 2014.03.08. 14:57:53

@Kim lr Szen: "A rövid lejáratú kedvező kamatozású IMF hitelt hosszabb futamidejű és magasabb kamatú devizahitelekre illetve forint hitelekre váltották,"

Erre a állításra mindig ezt a cikket linkelem:

privatbankar.hu/kotveny/ennyi-az-imf-hitel-kamata-valojaban-es-ezert-nem-tul-kedvezo-jelenleg-255578

zobod 2014.03.08. 16:04:35

Ez a grafikon az egyik legjobb érv az egykulcsos adó mellett, és a hitelezés felpörgetése ellen. Köszönet érte.

Kim lr Szen 2014.03.08. 16:41:19

@==T==: Anyád, köcsög, aki a világra szart. Vagyis máshonnan húztátok ki a pénzt. Nem véletlen hogy a GDP arányos adóterhelés nőtt.

@sírjatok: Csakhogy akkor amikor fel kellett venni az IMF hitelt, akkor magasabb volt a piaci kamat. Ráadásul utána vettünk fel 5-6 százalékon is egy csomót. Most amikor újra pénzbőség van, elmúlt a közvetlen válság és magasak a tartalékaink, persze hogy olcsóbban kapunk pénzt.

Kim lr Szen 2014.03.08. 16:43:31

@==T==: Hát éppen ez az! Kis is indította be ezt a barom lakásépítés mániát? Most minden hajléktalanra jut 3 üres lakás. 3 szoba 4 kerék. Kis is találta ki?

Kim lr Szen 2014.03.08. 16:45:02

@==T==: Mert aztán mattolcsy politikája annyira stabil. A főnöke nem győzi körbe rohanni a világot, honnan szerezzen pénzt. Szaud Arábia, Kína, legutóbb Putyin.

Kim lr Szen 2014.03.08. 16:48:20

@milliliteratura: "akkor csak a köröshegyi völgyhidat nem építettük meg"
- Amelynek nyomvonalát az Orbán kormány jelöltette ki, hagyta jóvá és szerződött le rá még a Vegyépszerrel.

Kim lr Szen 2014.03.08. 16:52:22

@==T==: Nem-e? Te faszkalap!
Gyurcsány alatt nőtt 11 ezer milliárdot, amiből 3 ezer a manyupban vót. Vagyis a bohóc 8 ezerért felel.
Bajnai 19.33-on adta át, most 23.9 vagyis 4.6 ezret nőtt, plusz eltűnt a 3 ezer manyup. Vagyis a fasz fidesz 4 év alatt majdnem annyit tapsolt el mint a bohóc 8 év alatt, úgy hogy nem építettek autópályát és nem fizettek 13. havit, te barom fasz birka! Számolni nem tanultál meg te csökött agyú barom?

Kim lr Szen 2014.03.08. 17:00:25

Nem is akarnak az idióta szocik győzni, ez a szar Orbán nyakába fog borulni és akkor eltűnik örökre. De remélem ez a rohadt szoci banda is felmorzsolódik egy újabb választási vereség után.

Pipas 2014.03.08. 17:06:24

@Kim lr Szen: Gondoltad letudod a mai melőt három óra alatt? Hát jah, teljesítménybér... :D

Kim lr Szen 2014.03.08. 17:29:40

@Pipas: A 8 és a 4 év adósságának összevetéséhez, gondolom egy szót sem tucc kinyögni. Mellesleg én nem ülök a gép előtt naphosszat, csak leülök és gyorsan lealázom a sok narancszombit számokkal, mert azzal mindig bajban vagytok.

Kim lr Szen 2014.03.08. 17:35:17

@Pipas: Különben milyen három óra? Az óra, perc adatokkal nem megy a kivonás?

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.08. 17:47:32

@Kim lr Szen: "kellett"? droidkám, miért kellett, elárulod? azért, mert feriék kvázi csődbevitték az országot.
a manyupot nem gyurcsány tette be a bankba, szóval a számolási módod erősen érdekes.
ha 4,6 ezret nőtt az adósság,az relatíve kevés, mert abból bő 2 ezer csak infláció lenne, ha mind forintban lett volna. másik jelentős hatás meg az árfolyammozgás. érdemben nem nőtt a gdp-arányos adósság, akár mit is szajkózol. ha valóban annyira eladósodtunk volna, mint állítod, most "kellene" a következő imf-csomag.

Pipas 2014.03.08. 17:48:24

@Kim lr Szen: "A 8 és a 4 év adósságának összevetéséhez, gondolom egy szót sem tucc kinyögni."

Nem nagyon. Furcsállom, azt gyanítom, hogy van mögötte valami... vagyis nem, egész biztos vagyok benne, hogy van mögötte valami, amit nem ismerek és ezért nem látok tisztán. Nem is tudom, hogy hol tudnék utánanézni, próbáltam, de csak hvg-s meg népszavás fröcsögést találtam.

A te véleményed szerint a fidesz talicskán tolja kifelé a pénzt, én az ilyen egyszerű és kényelmes magyarázatokban nem hiszek, úgyhogy azt kell mondjam nem tudom.

Szóval igen, az "egy szót sem tucc kinyögni" kissé pejoratív, de meglehetősen pontos összefoglalása a helyzetnek. :D

Pipas 2014.03.08. 17:49:21

@Kim lr Szen: "Különben milyen három óra? Az óra, perc adatokkal nem megy a kivonás? "

Hát nem tudhatom előre, hogy még mennyi időt kívánsz itt eltölteni.

Pipas 2014.03.08. 17:57:37

@Kim lr Szen: "a sok narancszombit számokkal, mert azzal mindig bajban vagytok"

Félreismersz, én nem fideszes vagyok, de ezt úgy sem fogod elhinni, úgyhogy mindegy. Hogy mást ne mondjak, akkor ha rajtam múlana, akkor:

1. tilos lenne vallást tanítani az iskolában és az egyházak extra adót fizetnének mint a jövedéki adó

2. semmiféle gyermekvállalási támogatás nem lenne. senkinek

3. a segélyeket mindenki neve mellé odaírnánk, nyilvánosságra hoznánk és visszafizetendővé tennénk.

4. csak az kapna bármiféle támogatást, aki rászorul

5. az adórendszer tényleg egyszerű lenne, mert nem próbálnám meg egyenlővé tenni az embereket, egyszerűen csak annyira, hogy ne fagyjanak meg és ne haljanak éhen

6. megszüntetném az áfát

Még folytathatnánk, de a lényeg, hogy én *sokkal* szélsőségesebb vagyok mint a fidesz.

Rodolfo63 2014.03.08. 18:13:05

@==T==: bement 3% alá, amihez brutális mértékű adóztatás kellett

Kim lr Szen 2014.03.08. 19:59:29

@milliliteratura: Ti meg a 80 valahány százalékos adóssággal jöttök, ami akkor volt amikor elszállt a forint a gazdasági válságban, senki nem adott senkinek hitelt és jó pár százalékot esett a GDP, ami aztán az IMF hitel után viszonylag helyre jött.
Na most akkor én csak a mai helyzettel számolok, ennyi. És ezzel érdemben nem tudtok vitázni.

Kim lr Szen 2014.03.08. 20:02:14

@Pipas: "Hát nem tudhatom előre, hogy még mennyi időt kívánsz itt eltölteni. "
- Ez gyenge volt. Csak beböffentettem kora délután, hogy felbasszam a narancszombik agyát (agy???) és késődélután beugrottam a reakciók alapján lealázni őket. Nekem vannak ellenőrizhető adósság adataim, amivel nem tudtok mit kezdeni, ennyi.

Kim lr Szen 2014.03.08. 20:11:19

@milliliteratura: "a manyupot nem gyurcsány tette be a bankba, szóval a számolási módod erősen érdekes. "
- Aha. És az nem volt benne az adósságban? Neked mi volt a jeled az óvodában? A faék?

Ad Dio 2014.03.08. 20:20:38

@Kim lr Szen:

Ezeket ezerszer átszámoltuk már...
Sem a fidesz-éltetőknek, sem a Gyurcsány mentegetőknek nincs igaza. A Fidesz kicsit jobb. Nem egetrengetően, de azért jól láthatóan.

A számításaidból nagyvonalúan kihagyod az inflációt. A 2002-es 9.2e mrd mai áron több mint 15e mrd lenne :-O, így a mai és a 2002-es értéket nem lehet összevetni. Ilyet csak azok tesznek, akik nem értenek az egészhez, vagy direkte félre akarják vezetni a hallgatóságot. A nettó adósság a számunkra semmit nem jelent. Az adósság mértéke mindig a gazdaság pillanatnyi állásához képest számít. Ezért is szokták gdp arányosan mérni a dolgot. Az pedig, mint tudod 2002-ben 52%, 2010-ben 81% volt. Ez történelmi bűn és katasztrófa. Azóta stagnál a helyzet. Persze tudom-tudom: a manyup. Igen ez igaz. Azon a másik oldalon meg ott volt a privatizáció, amiről nem szoktak beszélni, pedig az meg a szociknak "hozott" szépen. 2006-ig ez elérte a 2000 milliárdot, a mi mai áron közel azonos a manyuppal. 2006 utáni adatom nincs, de utána is adtak el még ezt-azt.

Röviden: nagyon örülnénk egy 50% körüli adósságnak, és ha ezt a szociknak köszönhetnénk, le is szavaznék rájuk szó nélkül. Hát nem. Tudod mivel kampányolnak? 100e-es minimálbérrel. Az ember esze megáll...

Pipas 2014.03.08. 20:38:36

@Kim lr Szen: "beugrottam a reakciók alapján lealázni őket"

Sok okos embert volt szerencsém megismerni életemben, de úgy emlékszem egyiknek sem volt soha célja, hogy "lealázza" azokat akik kevésbé okosak vagy tájékozottak. Az inkább olyan embereknek szokott a szokásuk lenni, akik igazából magukat alázzák, csak nem tudnak róla. :(

Benderik 2014.03.08. 23:01:41

@Ad Dio: "A 2009-es "javulás" egy kis híján csődbemenés, IMF-hitel + megszorítás eredménye, ami az import drasztikus csökkenéséhez vezetett. Ugyan az export is durván visszaesett, de nem annyira mint az import. Ha 2008-ban nem kerülünk államcsőd közelébe, nem lett volna akkora import visszaesés sem. Ha úgy tetszik a fizetési mérlegünkre "jótékony" hatással volt a csődközeli állapot :-). Azért ezen az áron legközelebb ne...

2010 óta nő mind az import, mint az export, de az export jobban."

Az emberiség már csak ilyen: nagy válságok kellenek, hogy visszafogja magát, s kicsit szétnézzen a háza táján. De azért ilyenkor se mindegy, megteremtik-e ennek feltételeit, akik irányítják.

A régebbi (korabeli, pl. 2010 eleje) grafikonok kísérőtáblái viszont azt mutatják, hogy a nagy mínuszból pluszba lendüléskor mind az import, mind az export nőtt.
A régebbi grafikonok:
www.mnb.hu/Statisztika/statisztikai-adatok-informaciok/sajtokozlemenyek-STA/mnbhu_fizetesi_merleg

Mindamellett ahogy írtam, inkább érdekességként mutattam meg a grafikont, árnyalni kicsit a hősi büszkeséget.

Benderik 2014.03.08. 23:05:51

@==T==: "Javított, méghozzá elég sokat. 2,5%-ról (fél mrd Euró/év) felvitték kb. 7,5%-ra (másfél mrd euró/év)"

Igen, mondom, ezért a +1 milliárd EUR/évért elismerésem -- de főleg, hogy visszaesni nem hagyták.

Ugyanakkor a teljesség kedvéért azért a +2 mrd EUR/évért is, amivel előtte 1 év alatt kirántották az örökös mínuszból.

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.03.08. 23:11:33

Mindig elő lehet húzni egy statisztikát melyet megfelelő szemszögből nézve marha jól állunk. Csak a többi szám ne lenne.

Benderik 2014.03.08. 23:11:46

@Blogger Géza: "Hát ha neked +2% (2010) = +8% (2013) illetve ez csak "kicsi javulás", akkor kívánom, hogy kapjál a befektetésed után 8% helyett 2% hozamot, és meglátjuk, mit szólsz..."

A 2% meg a 8% nem éves növekedés, mint egy hozam, hanem szimplán az abszolút szám a GDP százalékában kifejezve.
És arányaiban nézni félrevezető, mert 4-szereződést mutat, pedig kb. ugyanekkora teljesítmény lenne 0-ról 6%-ra emelni, ami akkor végtelenszereződésnek látszana.
Előtte meg -8-10%-ról nyomták fel +2%-ra, amire már nem is tudom, mit mondjak.

Benderik 2014.03.08. 23:20:34

@==T==: 'ugyanis IMF hitel mellett le kellett volna mondani pl. az évi több 100mrd forintnyi szektorális különadóról. Ezt is vedd bele az IMF hitel költségeibe."

Csak saját vélemény, de a szektorális különadó nem új találmány (még ha ez az ajtótberúgós vadkeleti változat kicsit eredeti is), az IMF-fel pedig általában bármilyen egyenlegjavító javaslatról lehet tárgyalni, ha az ember úgy tárgyal velük, hogy közvetlenül hozzájuk beszél, és nem plakátokon üzenget, szóval a 100-ból mondjuk 50 (has szám) különösebb hajcihő nélkül mehetett volna IMF mellett is. Csak így látványosabb volt, és adott egy érzést, hogy megvédtük a hazát, úgy meg csak unalmas számok. De tény, hogy ez az érzés pénzért nem vehető meg.

Ad Dio 2014.03.08. 23:35:57

@Benderik:

A hősi lelkesedésből már kinőttem :-). Van kicsit jobb irány, kicsit rosszabb irány, meg van néha - sajnos - katasztrofális irány is :-(.

Kim lr Szen 2014.03.09. 07:58:11

@Pipas: Eléggé 1*ű lehecc, ha azt hiszed hogy az okosságnak és a gonoszkodásnak - amit én művelek - bármiféle összefüggése van.
1előre én érveltem számokkal, ti meg nem. Tehát nem kérdés ki itt az okos.

@Ad Dio: A gond azzal van, hogy az infláció a GDP-ben és az adósságban is megjelenik.
Az ismert GDP és adósság adatok alapján pedig most is 80 felett van, úgy hogy eltűnt 3000 milliárd manyup ami több mint a GDP 10 százaléka.
Közben nem épültek autópályák és nem fizettek 13. havit. Szóval?

Ad Dio 2014.03.09. 08:16:37

@Kim lr Szen:

Ha párthitből nyomod, akkor legyen igazad. Ha viszont hajlandó vagy gondolkodni, akkor kérlek ne feledkezz meg a privatizációs bevételekről, amik simán meghozzák a manyup szintjét. Ha a manyupot felemlegeted, mint adósságcsökkentő tnyezőt, akkor bizony ne feledkezzünk el más hasonló tényezőkről sem. A manyup bevételt "kiüti" vagy ellenpontozza a privatizációs bevétel. Különösen ha arra is reflektálunk, hogy 2010 óta állami tulajdon bővülés van. A 13. havi illetmény megszűnése (illetve egy sor másik megszorítás) pedig valódi szerkezetjavító átalakítás, ami a kiadási oldalt tartósan csökkenti. Ez jó. Autópályák valóban nem épülnek, helyette sajnos stadionok készülnek, ez egyértelműen negatív tendencia.

"A gond azzal van, hogy az infláció a GDP-ben és az adósságban is megjelenik."

Infláció, GDP, államadósság 3 külön fogalom. Közös téma eltérő fogalmai. Te úgy hadonásztál az államadóssággal, mintha ez egy teljesen független szám lenne, ami simán összevethető. Nem az. Erre mutattam rá.

Az államadósság szintje nem csökken. Sajnos. Sőt, valójában ha lassan is de nő. Ezen még lehetne dolgozni. Viszont 2002-2010 52%-81% 2010-2013 80 körüli stagnálás. Szerinted melyik a jobb tendencia?

Hogy korrektek legyünk, tegyük hozzá, hogy 2008 körül volt egy válság, ami elkerülhetetlenül megdobta volna az adósságot. A másik oldalon viszont ne feledkezzünk el arról sem, hogy a hitelezés durva visszaesése (illetve az hogy úgy a lakosság, mint az önkormányzatok és a vállalati szektor túl van hitelezve, így az erőforrások jelentős részét leköti a törlesztés) milyen hatással van a 2010 utáni helyzetre.

Kim lr Szen 2014.03.09. 19:56:19

@Ad Dio: 2010 óta csupán 700 milliárdért államosítottak. Na most akkor kellene a 2002-2010-es privatizációs bevétel adata is.
Mellesleg te hadonászol az inflációval az adósság kapcsán, de akkor a GDP esetén is hadonássz ezzel!
A szocik alatt úgy nőtt az adósság, hogy viszonylagos jólét volt, építkezés, GDP bővüléssel.
Most lófasz sincs, elment a manyup, nem fialó vállalatokat vettünk és stagnálás van.

Ad Dio 2014.03.09. 23:57:13

@Kim lr Szen:

A privatizációs bevétel 2002-2010 közt 1500+mrd volt (persze inflációsítsd ismét - középértékesen jó lenne az mai 2000+mrd-nak).

Az infláció és a gdp két külön mérőszám.

Egy adott év konkrét összegére lehet alkalmazni infláció-kalkulátort, de nincs semmi érte ezt egy adott év gdp-ére vonatkoztatni. nem is értem miről beszélsz...

"A szocik alatt úgy nőtt az adósság, hogy viszonylagos jólét volt, építkezés, GDP bővüléssel."

A szocik alatti jólét hitelből ment. Ez éppenséggel segíteni kellet volna a gdp-t, mivel növelte a fogyasztást, pörgette az építőipart. Ma ellenben törlesztés van, a hitelezés durván visszaesett. Ami akkor plusz volt, az ma mínusz. Így is jobbak a mutatók (pl. gdp növekedés)

Röviden: ma nincs privatizáció, van állami tulajdon bővítés, visszaesett a hitelezés (a lakossági hitelállomány nagyon szépen csökken (hál'Istennek), ennek ellenére van egy kis GDP növekedés és stagnál a gdp arányos államadósság. Emellé tény, elment a manyup. De mint láttuk a manyup nagyjából összemérhető a privatizáció bevételekkel, plusz az állami tulajdon bővüléssel.

Az hogy jó vagy rossz befektetéseket vásároltunk, még baromira nem lehet tudni. Ezek nem egy-két év alatt dőlnek el.
süti beállítások módosítása