Sokat fejlődött a MÁV, mióta gyerekemberből felnőtt lettem, és dagasztja is keblem honfibüszkeség, mikor az internet csodájának segedelmével csak úgy, otthonról vagy telefonról veszem a vonatjegyet, s nem mint nagyanyáink idején, mikor jegypénztárak előtt még kígyók.
Kígyók?
Kígyóznak.
(Mindegy, másik szép történet.)
***
S nincs is baj addig, míg valamiért mégiscsak el nem kell érte menni a pályaudvarra, hogy gondos elővételben megvett jegyünket a falból kivegyük.
***
Mert legtöbbször nem kell persze kivenni, hisz’ telefonon is felmutathatjuk, vagy otthon kinyomtatva.
Csakhogy például nemzetközi vonatjegyet csak automatából lehet kivenni (miért? -- ki tudja?), no meg hát egy telefonban se mindig bölcs dolog végtelenül megbízni. Lemerülhet, ellophatják, állandóan azzal fényképezünk, üzengetünk, simán leeshet, kikapják kezünkből, lemerül -- ja ez már volt -- szóval lehet értelme egy zsebben őrizhető kisméretű papírjegynek.
Meg telefonja se mindenkinek olyan.
De mindegy is, maradjunk azon esetnél, mikor ki kell vennünk, mert nemzetközi az a jegy. (Bár megint eszembe ötlik, hogy mi a francért nem lehet ugyanúgy telefonon, mint a belföldi. Ausztriában például valamiért lehet. És itthon is elfogadják! Van pár ilyen logikátlan rejtélyes korlátozás amúgyis ebben a jegyvásárlásdologban.)
***
Maga a MÁV tanácsolja, ne várjunk az utolsó pillanatig, vegyük meg elővételben, elkerülve így a sorbanállást.
Bölcs tanács!
Csakhogy.
***
Kétféle jegykiadó gép van. Van ugye a régi, ami csak neten vett jegyet ad ki, így tényleg nemigen állnak előtte. Ha mégis, gyorsan megy, mert csak a neten kapott számkódott kell beírni, s már nyomtat is.
***
Igen ám, csak ezek kiveszőben vannak, s helyüket átveszik a modernebb gépek, amik ezt is tudják, meg simán ott helyben is vehetünk jegyet belőle.
Ez azonban pont azt eredményezi, hogy az elővételben vett kódunkkal ugyanabba a sorba kell beállnunk, melyben kevésbé előre gondolkodó embertársaink is állnak (vagy csak akiknek nem volt lehetőségük előre megvenni, nem annyira sietnek stb.), és végigállni, míg kikeresgélik, bepötyögik az állomást, darabszámot, kedvezményt, aztán dobálgatják a huszast-ötvenest, a visszaesőket csiszolgatják a gép oldalán, hogy mégis elfogadja, a nem ma frissen nyomtatott papírpénzről már nem is szólva stb.
És hiába lenne nekünk tizenhúsz másodperc, mert mi előre gondoskodtunk a jegyről, hogy ne kelljen sorba állni, ki a franc engedne emiatt előre egy kígyózó sorban, ahol mindenki ideges?
Túllihegettnek tűnik, de aki látott már szombat reggel pályaudvart Balaton felé…
Vagy csak munkaidő utánit a zónázó pályaudvarokon.
***
A régi gépek pedig már alig vannak, Kelenföldön pl. ráadásul a régi állomásépületben, ami teljesen kiesik a metrón érkező tömegek látóköréből, ill. ha tudunk is róla, fájdalmasan lihegős kerülő lehet, ha indul a vonatunk..
És gyanítom, hogy a régi már kivesző fajta is, ha elromlik, újfajta ugrik helyükbe, új helyre olyat már nem tesznek, így lassan kivesznek, egyetemben az egyéb veszélyeztetett állatfajokkal.
***
S a nemzetközi jegyek esetével kezdtük -- nos ezeket a régi gépek ki se tudják adni. Mondjuk legalább becsületesen kiírják, és nem próbálják rányomtatni vmi satnya kis belföldi cetlire, hogy aztán úgy vegyék, megkaptuk. De ettől még rákényszerülünk az újfajta, szépen csillogó, mindentudó -- s pont emiatt elővételes jegyre kínkeservvel használható újakra.
Végigállva a kígyót, melynek pikkelyei apránként haladnak ama huszasokkal és ötvenesekkel, és böngészgetett állomásnevekkel meg kedvezményekkel.
+++
Szerény javaslatom: elég lenne mindenhol egyetlen -- akár újfajta, de -- csak netes jegykiadásra lebutított gép a sok mostani mellé.
Előre is köszönöm.
Ui.: Azt már fel se vetettem (csak most itt), miért kell egy papírra nyomtatni, ha több nemzetközi jegyet veszek egyszerre? Miből gondolja a rendszer, hogy utunk során nem fogunk olykor szétválni? Vagy külön kocsiban helyet találni. Ki lehet játszani persze a vásárlásnál, ha tudom ezt előre (de miért tudnám?), de akkor külön fizetési művelettel kell megvennem minden egyes darab jegyet.
Uui.: Tudom, MÁV-nak is megírhatnám. De tudom, hogy hetek-hónapok múlva kapnék egy levelet, melyből megtudnám, hogy a MÁV folyamatosan törekszik az utazási élmény javítására, és remélik hogy a kényelmetlenségek ellenére, üdvözlettel, kelt mint fent.